انجام تمهیدات لازم برای مدیریت بحران با توسعه ایستگاه های شتابنگار زلزله

مدیرکل راه و شهرسازی کردستان از انجام تمهیدات لازم برای توسعه شبکه شتابنگار زلزله در استان با همکاری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی و راه اندازی و تقویت سامانه پاسخ سریع زمین لرزه خبر داد.

به گزارش کرد پرس، جهانگیر الیاسی گفت: وقوع زمین لرزه های پیاپی سال های گذشته در استان نشان می دهد که کردستان یکی از استان های مستعد کشور در راستای وقوع زمین لرزه است و به همین دلیل باید مسئولان و مدیران پیش بینی و تمهیدات لازم را برای مدیریت شرایط بحرانی داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه داشتن اطلاعات دقیق از مهمترین ابزارهای مدیریت بحران از جمله زلزله است، اظهار کرد: مدیریت بحران در شهرهای بزرگ همچون سنندج در زمان رویداد زمین لرزه ای مخرب، بدون اتکا به داده‌های سریع و دقیق از مکان زمین‌لرزه و سایر پارامترهای اساسی آن امکان پذیر نیست. 

مدیرکل راه و شهرسازی کردستان افزود: دسترسی به این مهم با راه اندازی سامانه پاسخ سریع محقق میشود که شرط لازم آن تامین اعتبارات استانی است.

الیاسی ادامه داد: شبکه ملی شتابنگاری زلزله ایران در مرکز تحقیقات راه مسکن و شهرسازی، سامانه پاسخ سریع زمین لرزه را طراحی و در دست اجرا دارد که این سامانه اطلاعات اساسی زلزله را در فاصله زمانی کوتاه با استفاده از داده های علمی تهیه و در اختیار مدیران قرار می دهد.

وی یادآور شد: مدیریت اطلاعات حوادث و سوانح نقش مهمی در موفقیت برنامه‌های ارزیابی ریسک حوادث، پایش مخاطرات و هشدار سریع پیش از وقوع حوادث و سوانح و نجات جان انسان‌ها و حفظ اموال و دارایی‌های فردی و عمومی ایفا می‌کند.

مدیرکل راه و شهرسازی کردستان بیان کرد: دانش، فناوری و مدیریت اطلاعات به ما کمک می‌کند ۳ عامل اصلی حوادث و سوانح یعنی مخاطرات، آسیب‌پذیری‌های فیزیکی، اجتماعی، اقتصادی و محیط زیستی و نیز در معرض مخاطرات قرار گرفتن افراد و سیستم‌های اقتصادی و اجتماعی را شناسایی، محاسبه و تحلیل کرده و آن را کاهش دهیم.

الیاسی گفت: برای تکمیل و راه اندازی سامانه پاسخ سریع نیازمند توسعه و تکمیل زیرساخت ایستگاه های شتابنگار هستیم و با پیگری های صورت گرفته توسط این اداره کل و مدیریت بحران استان کردستان تا کنون ۲۶ دستگاه در ۱۲ ایستگاه شتابنگار برخط در ۲ فاز در سال های ۱۳۹۸ و ۱۴۰۰ در شهرهای سنندج (استانداری و دانشگاه کردستان)، بانه، مریوان، سقز، کامیاران، دیواندره، قروه، بیجار، دهگلان، سروآباد، کانی سور، راه اندازی شده است.

وی از عملیاتی کردن فاز سوم توسعه ایستگاه های شتابنگار برخط استان با نصب و راه اندازی هفت ایستگاه شتابنگار در شهرهای اورامان تخت، هزار کانیان، آرمرده، شویشه،موچش، پالنگان و روستای لاین درصورت آماده سازی زیر ساخت لازم تا ۱۵ تیرماه خبرداد.

مدیرکل راه و شهرسازی کردستان افزود: اطلاعات این ایستگاه‌ها به صورت برخط، از طریق خطوط مخابراتی تلفن همراه (Global System for Mobile communications) به سرور مرکزی در مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی انتقال می‌یابد.

کد خبر 2757314

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha