اهرم شکننده کردها در مذاکره با دمشق

سرویس جهان- به گفته برخی تحلیلگران، اتکای کردها به آمریکا تنها ابزار کردها در مذاکره با دمشق است اما دولت مرکزی سوریه نشان داده است صبور بودن در مقابل چالشها راه حل فائق آمدن بر مشکلات است. بنابراین چشم انداز توافق میان این دو در آینده ای نزدیک بعید است.

به گزارش کردپرس، کردهای سوریه از سال 2014 که آمریکا به بهانه مبارزه با داعش وارد سوریه شد، به عنوان همپیمان واشنگتن ظاهر شدند اما این همپیمانی مانع از حملات ترکیه به کردها و اشغال بخش قابل توجهی از قلمرو تحت کنترل آنها نشده است. کردها هرجا از آمریکا ناامید شده اند، برای متوقف کردن ترکیه به دولت مرکزی سوریه رو کرده اند اما به گفته مقامات کرد سوریه، این مذاکرات به جز توافقات نظامی محدود نتیجه پایداری نداشته است.

به گفته کارشناسان، کردها از دولت سوریه یک چیز می خواهند و آن حفظ ساختار سیاسی- نظامی موجود در منطقه شمال و شمال شرق سوریه است . با این حال دولت سوریه فقط بر رعایت برخی حقوق فرهنگی و زبانی کردها موافقت کرده است.

نشریه نیوعرب در گزارشی به ابزارهای دولت مرکزی سوریه و کردها در تعامل با یکدیگر اشاره کرده است. در این گزارش اشاره شده که اتکای بیش از حد کردها به آمریکا به عنوان تنها ابزار و اهرم کردها در مقابل دمشق ظاهر شده است. این در حالی است که آمریکا نشان داده متحد خوبی برای کردها نیست چرا که ترکیه در سال های 2018 و 2019 بخش قابل توجهی از مناطق تحت کنترل کردها را اشغال کرد و آمریکا فقط نظاره گر ماجرا بود. این نشریه به کردهای سوریه هشدار داده است ممکن است با پیروزی احتمالی دونالد ترامپ در انتخابات 2024 آمریکا، نیروهای آمریکایی از مناطق تحت کنترل کردها خارج شوند و آنگاه کردها تنها دو راه در پیش رو دارند؛ یا مقابله با نیروی نظامی مجهز ترکیه و یا تسلیم شدن به خواسته های دولت مرکزی سوریه.

این نشریه با اشاره به بازگشت دولت بشار اسد به آغوش جهان عرب بعد از سالها، آن را حاصل استفاده از تاکتیک صبر در برابر چالشها توسط دولت مرکزی سوریه دانسته است. بنابراین، ممکن است دمشق در مقابل حضور آمریکا در مناطق تحت کنترل کردهای سوریه صبر پیشه کند. ممکن است این صبوری نتیجه دهد زیرا قرار نیست آمریکا برای همیشه در مناطق تحت کنترل کردهای سوریه حضور داشته باشد. اخیرا حملات علیه نیروهای آمریکایی به شدت افزایش یافته است. همین امروز ستاد فرماندهی مرکزی نیروهای آمریکا از حادثه برای یکی هلیکوپتر نظمی و زخمی شدن بیش از 20 تن از نیروهای این کشور در مناطق تحت کنترل کردهای سوریه خبر داده است.

نیکولاس هراس، مدیر بخش استراتژی و نوآوری در انستیتو نیو لاینز گفته است آمریکا، تا زمانی که احساس کند داعش دیگر تهدید محسوب نمی شود، در مناطق تحت کنترل کردهای سوریه حضور خواهد داشت. اما به نوشته نیوعرب، دولت مرکزی سوریه به خوبی ارزش صبر کردن را می داند. این در حالی است که کردهای سوریه هم اکنون از زاویه های مختلف تحت فشار هستند که مهمترین آن احتمال حمله نظامی ترکیه به این مناطق است. از سوی دیگر در صورت پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات بعدی آمریکا، ممکن است او نیروها را سریع خارج کند. ترامپ سریعا نیروهای آمریکا را در سال 2019 از مناطق تحت کنترل کردهای سوریه خارج کرد تا کردها یکه و تنها در برابر حمله ترکیه قرار گیرند که نتیجه آن تصرف دو منطقه مهم گری سپی و سریکانی توسط ارتش ترکیه بود.

از نظر نیوعرب، کردهای سوریه با محدودیت جدی زمانی روبه رو هستند زیرا اگر تحول جدی در تعامل آنها با دمشق روی ندهد و مقبولیت سریع بشار اسد نزد جامعه بین المللی ادامه پیدا کند، ابزار و اهرم کردها هرچه بیشتر رنگ خواهد باخت.

 این نشریه هشدار داده است که ممکن است با خروج آمریکا از سوریه، کردهای سوریه در آینده مجبور شوند میان مقابله با ترکیه و تسلیم در برابر دولت مرکزی سوریه یکی را انتخاب کنند. بنابراین رسیدن به توافق، حداقل برای کردها اهمیت دارد.

کد خبر 2756998

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha