حاصل همپیمانی آمریکا با نیروهای کرد سوریه

سرویس جهان- از نظر مجله سیاسی نشنال اینترست آمریکا، همکاری واشنگتن با نیروهای کرد سوریه که تمرکز آن مبارزه با داعش است، نتیجه چندانی به نفع واشنگتن نداشته بلکه ترکیه را به دلیل نگاه منفی آن به نیروهای کرد، از واشنتن دور کرده است.

به گزارش کردپرس، اگرچه مقامات حکومت آمریکا؛ چه در دولت بایدن و چه در کنگره و سنا حمایت از نیروهای کرد سوریه را برای شکست دائمی داعش موثر می دانند اما گاهی مخالفتهایی نیز با نحوه تعامل آمریکا با نیروهای کرد سوریه در این کشور صورت می گیرد.

تاکنون دو بار برخی نمایندگان کنگره آمریکا برای خارج کردن 900 نیروی نظامی آمریکا از سوریه که بیشتر آنها در مناطق تحت کنترل کردها مستقر هستند، اقدام کرده اند اما هر دو بار طرح خروج ناموفق بوده است.

مجله سیاسی معتبر نشنال اینترست آمریکا نیز امروز در تحلیلی همپیمانی آمریکا با نیروهای کرد سوریه را بیهوده توصیف کرده است. این نشریه حضور نیروهای آمریکا در مناطق تحت کنترل کردهای سوریه را به بهانه قابله با داعش فاقد استدلال کافی دانسته است.

نشنال اینترست آمریکا معتقد است در حالی که آمریکا به خاطر مبارزه با داعش با نیروهای کرد سوریه همکاری می کند اما کردهای سوریه به دنبال استفاده از این حمایتها برای تثبیت موقعیت سیاسی و نظامی خود در این کشور هستند.

نشنال اینترست ادعا کرده است که همپیمانی آمریکا با نیروهای کرد سوریه، ترکیه به عنوان متحد عضو ناتوی واشنگتن را از آمریکا دور کرده است زیرا به نوشته این مجله، ترکیه نیروهای کرد سوریه را وابسته به پ.ک.ک می داند که در چهار دهه گذشته مشغول جنگ بی وقفه با دولت ترکیه بوده است.

این مجله سیاسی نیروی یگان های مدافع خلق یا YPG  را یک نیروی شبه نظامی مارکسیستی کرد خوانده که منافع آن در سوریه با منافع واشنگتن در این کشور در تضاد است بنابراین، این همکاری نفعی برای آمریکا نداشته است.

از نگاه این نشریه آمریکایی مناطق تحت کنترل کردهای سوریه و اداره خودگردان کردی در شمال شرق سوریه، به دلیل مخالفتها و حملات ترکیه همواره بی ثبات بوده و حتی در صورت کسب مشروعیت سیاسی، به دلیل وابستگی آن به منابع آبی ترکیه به این کشور وابسته خواهد شد.

نشنال اینترست استدلال کرده است که حمایت بی چون و چرای آمریکا از نیروهای کرد سوریه، به صورت غیرمستقیم باعث تقویت نیروهای حزب کارگران کردستان ترکیه یا پ.ک.ک در منطقه می شود که منافع آن با منافع اقلیم کردستان عراق- که متحد اصلی آمریکا در منطقه محسوب می شود- در تضاد است که این مسئله در نهایت تضعیف اقلیم کردستان و تقویت پ.ک.ک را به دنبال دارد.

این نشریه سیاسی نیروهای کرد سوریه را متهم به همکاری و هماهنگی با دولت مرکزی سوریه کرده است در حالی که به نوشته آن، آمریکا موضعی منفی نسبت به دمشق دارد.

نشنال اینترست همچنین نیروهای کرد سوریه و احزاب سیاسی کرد حاکم بر منطقه شمال شرق سوریه را به نقض حقوق بشر بویژه در مورد کردهای مخالف اداره خودگردان از جمله شورای میهنی کرد سوریه و اعراب کرده است.

نشنال اینترست با این مقدمه چینیها خواسته بگوید بهتر است آمریکا، که میلیونها دلار برای حمایت از نیروهای YPG از جیب مالیات دهندگان آمریکا خرج کرده است، هرچه زودتر نیروهای خود را از منطقه تحت کنترل کردهای سوریه خارج کند.

کد خبر 2754244