سرطان در کردستان به شدت رو افزایش است / کمبود منابع و گرانی درمان درد مضاعف بیماران سرطانی

مدیرعامل انجمن خیریه حمایت از بیماران مبتلا به سرطان استان کردستان گفت: روند رو به افزایش سرطان در کردستان و آمار بالایی بیماران مبتلا با این بیماری جای نگرانی دارد و کمبودها و مشکلات بیماران این نگرانی را بیشتر کرده که می طلبد بیشتر به این حوزه توجه شود.

کردپرس-سرطان نامی که به اندازه کافی دردآور است. درد بیماری و آینده ای که چندان روشن نیست. این درد بر اساس آمار و اطلاعات در استان کردستان با سرعت بیشتری انگار می خواهد دامان شهروندان را بگیرد. آنطور که آمار حکایت می کند و مسئولان درمانی هم تایید می کنند آمار ابتلا به انواع سرطان در استان رو به افزایش است.

سالیانه بیش از یک هزار نفر به دلیل ابتلا به انواع سرطان در کشور جان خود را از دست می دهند و اگر مرگ و میر بر اثر ابتلا به ویروس کرونا طی این چند سال اخیر را در نظر نگیریم، حدود 16 تا 17 درصد از مرگ‌های کشور به دلیل سرطان اتفاق افتاده است.

بیماری سرطان بعد از بیماری قلبی و عروقی دومین علت مرگ‌ومیر در کشور است و در کردستان نیز این روند را دقیقا شاهد هستیم. برای حمایت و کمک به درمان و بهبودی بیشتر بیماران سرطانی در سراسر کشور مراکزی دولتی و غیر دولتی تاسیس شده و مشغول به فعالیت هستند و نهادها و انجمن های مردمی با واسطه ارتباط بیشتر با جامعه و بیماران در این راستا فعالیت های گسترده تری دارند که یکی از این مراکز انجمن های خیریه حمایت از بیماران مبتلاء به سرطان است که در کردستان نیز چند سالی است این انجمن تاسیس شده و با همت خیرین و کمک های مردمی و همچنین حمایت های دولتی به بیماران خدمات ارائه می دهد.

انجمن خیریه حمایت از بیماران مبتلا به سرطان استان کردستان فعالیت خود را از سال ۸۶ شروع کرده است و با فعالیت‌های مستمر انجمن تاکنون بالغ بر 4 هزار و 400  بیمار مبتلا به سرطان تحت پوشش خدمات مالی و معنوی این نهاد قرار گرفته‌است. این انجمن یک نهاد غیردولتی بوده که با هدف حمایت‌های مالی و کمک‌های بشردوستانه مردم به بیماران نیازمند بر اساس قانون شکل گرفته است.

بیشترین مشکل بیماران مبتلا به سرطان بُعد مادی و هزینه‌های درمانی آنها است، چر اکه این بیماران متاسفانه جزو بیماران خاص نیستند و خدماتی که به بیماران خاص در کشور تعلق می‌گیرد شامل حال این بیماران نمی‌شود. این انجمن ضمن فعالیت و دست آوردهای والایی که برای بیماران داشته با مشکلات و کمبودهای زیادی نیز روبرو است و به این مناسبت و همچنین آشنایی بیشتر با آن و معرفی بیشترش به جامعه با خانم ثریا لطیفی مدیرعامل این نهاد خیریه مردمی گفتگویی انجام گرفته که به شرح ذیل تقدیم خوانندگان می شود.

شایعترین سرطان در استان چیست و با توجه به تجربه ای که دارید برای پیشگیری از سرطان ها چه باید کرد؟

شایع ترین سرطان ها در کردستان، در مردان دستگاه گوارش و در زنان سرطان پستان و در کودکان خون است  و متاسفانه نزدیک به 15درصد مرگ و میرها در کردستان بر اثر بیماری سرطان است که سرطان معده در این استان شیوع بیشتری دارد و بازهم با اظهار تاسف باید گفت آمار بالای سرطان در کشور و به ویژه در کردستان جای نگرانی دارد و در ابتداء نهادها و سازمانهای مربوطه و همچنین خود مردم سعی و تلاششان در پیشگیری و مراقبت باشد چون پیشگیری هم ارزانتر و راحت تر و هم هزینه بالایی هم ندارد و برای عموم مردم قابلیت اجرایی دارد. اما در مجموع باید باید سعی کنیم سبک زندگیمان را عوض کنیم و زندگی را به سمت آرامش و طبیعت نزدیکتر کنیم. از فشارهای عصبی و استرس دور شویم ولی متاسفانه آنچه در زندگی فعلی ما کمتر وجود دارد آسایش و آرامش است و البته باید علایم سرطان را شناخت و برای درمان آن به موقع اقدام کرد .

* انجمن خیریه حمایت از بیماران مبتلا به سرطان کردستان چگونه سازمانی است و در چه سالی تاسیس شده است و کمی از فعالیت ها و خدمات آن را برای خوانندگان توضیح دهید.؟

انجمن خیریه حمایت از بیماران مبتلا به سرطان یک مجموعه خیریه است که در سال1386 توسط تعدادی از خیرین شهر سنندج با هدف حمایت و کمک به بیماران مبتلا به سرطان تشکیل شد. هدف اصلی انجمن کمک در پرداخت هزینه دارو و درمان و آموزش در جهت شناخت و پیشگیری از سرطان می باشد.

انجمن با مراکز درمانی مثل بیمارستان توحید که بیماران بزرگسال و بیمارستان بعثت که کودکان شیمی درمانی می شوند قرارداد دارد و بیماران تحت پوشش هزینه شأن توسط انجمن در پایان هر ماه پرداخت می شود هم چنین در بیمارستان کوثر برای جراحی و پت اسکن انجمن با داروخانه ها برای کسر هزینه دارو و مراکز پاراکلینیکی هم جهت رایگان نمودن آزمایش، سونوگرافی، سی تی اسکن و .. همکاری و فعالیت دارد. به دیگر خدمات انجمن به اسکان بیمارانی که از سایر شهرها جهت درمان به شهر سنندج مراجعه می کنند و بیمارانی هم به تهران مراجعه می کنند از طریق ارتباط با سایر موسسات در تهران اسکان داده میشوند یا تحت حمایت مالی قرار می گیرند می شود اشاره کرد.

اساسی ترین مشکلات انجمن و بیماران چیست و چه انتظاری از مسولان برای بهبود وضعیت موجود دارید؟

اساسی ترین مشکل همه موسسات و انجمن ها محدودیت و کمبود منابع مالی است. این مشکلات باعث می شود تا ما فقط در توان خودمان مشکلات بیماران را حل کنیم. البته نه دولت و نه ما نمی توانیم همه خواسته های بیماران را  برآورده کنیم اما از دولت انتظار داریم به مشکلات کمبود و گرانی دارو بیشتر توجه کند. بیمه ها داروهای خارجی را تحت پوشش قرار نمی‌دهد و نه بیمار نه انجمن توان پرداخت هزینه کمر شکن داروی خارجی را ندارند. خیلی وقت شاهد هستیم بیماران تمام زندگیشان را حراج می زنند تا داروی خارجی تهیه کنند و متاسفانه بسیاری اوقات هم جان را از دست میدهند و هم مال را، یکی دیگر از مهمترین مشکلات بیماران بحث جراحی بیماران است که عموماً در بخش خصوصی انجام می شود.

شما چگونه جذب انجمن شدید و چند سال در این حوزه فعالیت دارید؟

سال 1384 اتفاقی تلخ باعث شد مسیر زندگیمان عوض شود. 14مهر همان سال متوجه شدیم فرزندمان دچار بیماری شده و برای تشخیص درست آن راهی تهران شدیم .متاسفانه تا اسفند ماه طول کشید که پزشکان متوجه شدند بیماری فرزندم سرطان است. در این فاصله به خیلی از مراکز درمانی تهران رفتیم و متوجه شدیم خیلی از مردم کُرد در این مراکز دنبال درمان بیماران هستند و هم چنین متوجه شدیم در تهران موسسات زیادی برای کمک به این بیماران نیازمند وجود دارد ولی سنندج فاقد چنین مرکزی بود .وقتی به سنندج برگشتم با آقای دکتر منوچهر احمدی که در آن دوران تنها پزشک سرطان شهر سنندج بود قصد و هدفم را برای تاسیس چنین انجمنی در میان گذاشتم.

او  به شدت از پیشنهاد استقبال کرد پس از آن تعداد زیادی جلسات به همراه تعدادی پزشکان و پرستاران برگزار شد و پس از یکسال و نیم تلاش و زحمت بی وقفه استانداری مجوز انجمن را در ۲۵ اسفند 1386صادر کرد.   اینطور شد که از بدو اندیشه تاسیس انجمن تا امروز با تمام وجودم در این انجمن فعالیت می کنم.

انجمن به چه شیوه ای مدیریت می شود و اعضای هیات امناء و یا اعضای هیات مدیره چند نفر هستند؟

ارگان انجمن مانند همه انجمن ها و موسسات عبارت است از مجمع عمومی که در حال حاضر بیش از ۷۰ نفر از شخصیت ها ی برجسته از اقشار مختلف اجتماعی در آن عضو هستند. این اعضا از میان خود ۹ نفر به عنوان هیات مدیره (اصلی و علی البدل ) را انتخاب می کنند و انجمن با نظارت هیات مدیره فعالیت می کند.

چند پزشک و چه کسانی به شیوه افتخاری و رایگان به انجمن خدمات ارائه می دهند و شیوه حمایت مالی از انجمن چگونه است؟ در ضمن از چه راهی می شود به انجمن کمک کرد؟

تعداد زیادی پزشک و متخصص در انجمن فعالیت دارند و هرکس به طریقی که برایشان ممکن باشد کمک می کنند از کمک نقدی تا پذیرش و درمان بیماران بصورت رایگان. از طریق مختلف می توان به انجمن کرد. خدمات پزشکی، خدمات پرستاری، کمک مالی، معنوی، پرداخت هزینه دارو درمان، تهیه سبد کالا و هر آنچه که برای درمان و بهبود بیماران مفید و یا کمک حالی برای خانواده هایشان باشد و انجمن همراهی سبز هموطنان و همشهریان و دست هر خیر و عزیزی را در این راستا به گرمی می فشارد،

چند بیمار مبتلا به سرطان از خدمات انجمن استفاده کرده اند ؟ و چند بیمار در مجموع تحت پوشش هستند؟ تعداد کودکان مبتلا به سرطان در استان چند نفر هستند؟

انجمن تا بحال بیش از 4 هزار و 20 نفر بیمار بزرگسال و بیش از 400 نفر کودک مبتلاء به سرطان را شناسایی و تحت حمایت مالی و معنوی قرار داده است. این آمار فقط مربوط به بیمارانی می شود که به انجمن جهت دریافت کمک مراجعه نمودند و گرنه تعداد بیماران مبتلا به سرطان خیلی بیشتر از آمار انجمن است.

چند سال از احداث نخستین درمانگاه تخصصی بیماران سرطانی کردستان می گذرد، و هم اکنون به صورت موقت در این درمانگاه خدماتی ارائه می شود اما کی به صورت کامل مورد استفاده قرار می گیرد؟

انجمن چند سال پیش با توجه شرایط آن دوران اقدام به خرید یک قطعه زمین از مسکن شهر سازی جهت ساخت درمانگاه و خوابگاه برای بیماران نمود. این مرکز خوشبختانه با کمک خیرین ساخته شد. در حال حاضر بیمارانی برای درمان به شهر سنندج مراجعه می کنند می توانند از خوابگاه درمانگاه بصورت رایگان استفاده کنند و  امیدوارم به زودی هم درمانگاه هم مورد بهره برداری قرار گیرد تا بخش زیادی از نیازها و مطالبات بیماران را در این مرکز جوابگو باشیم.

زیر بنا و تعداد طبقات درمانگاه به چه میزان است و چه بخش های را دارد و در مجموع چه خدماتی به بیماران ارائه می دهد؟ چه مشکلات و کمبودهای دارد و برای رفع آن چه حمایت های نیاز است؟

لطیفی:  همانگونه که پیشتر عرض کردم چند سال پیش یعنی در سال 1389 از مسکن شهرسازی زمینی به متراژ ۱۸۳۲ متر خریداری کردیم. متاسفانه بخاطر شرایط اقتصادی بد تا به خال نتوانسته ایم آن را به بهره برداری برسانیم. البته خوابگاه درمانگاه از زمستان ۱۴۰۱ برای بیماران مورد استفاده قرار گرفته است. درمانگاه انتظار می رود تا چند ماه آینده مورد بهره‌برداری قرار بگیرد. مشکلات گرانی و تورم اجازه نمی دهد تا همه قسمت ها مورد بهره برداری قرار گیرد انتظار داریم مثل همیشه خیرین کمک کنند تا به همت والا آنها آزمایشگاه این درمانگاه شروع به کار کند. خدمات این درمانگاه در آینده نزدیک برای بیماران مبتلا به سرطان رایگان خواهد بود و نوع خدمات نیز در ماه‌های آتی مشخص خواهد شد.

  بانک اهداکنندگان سلول‌های بنیادی غیر خویشاوندی از چند سال پیش  آغاز به کارکرده است، از فعالیت این بانک هم برای خوانندگان توضیح بدهید و فواید و منفعت عمومی آن چیست تا مردم بیشتر مشارکت داشته باشند.

سلولهای بنیادی برای درمان افرادی که دچار بیماریهای خونی ازجمله سرطان خون، تالاسمی و غیره هستند کاربرد دارد.  افراد ۱۸ تا ۵۰ سال می توانند با اهدای سلولهای بنیادی شانس پیوند برای کسانی که از میان افراد درجه یک خانواده نمی توانند دهنده پیدا کنند را بالا ببرد . امیدواریم با راه اندازی درمانگاه انجمن مجدداً در این حوزه هم فعالیت خودش را شروع نماید .

سخن پایانی شما با مسئولان، نمایندگان مردم، خود مردم چیست؟ چه مشکلاتی و مطالباتی وجود دارد که به آن اشاره نکرده ایم؟

سخن پایانی من با نمایندگان محترم این است که سعی کنند و تلاش کنند طی مصوبه ای بیماری سرطانی را در لیست بیماران خاص قرار دهند تا این بیماران همانند سایر بیماریها خاص هرچند ناچیز از خدمات بیماران خاص بتوانند بهره مند شوند. خواسته دوم ، NGOها همچنان قانون هستند چندین سال تلاش شد ولی نتیجه ی بدست نیامد بنده به عنوان یک فعال اجتماعی درخواست دارم هرچه سریعتر با حضور نمایندگان سازمانهای مردم نهاد این مهم به سرانجام برسد.

خواسته سوم سازکاری ایجاد شود تا امکاناتی که در شهر سنندج وجود دارد آنهم هرچند کم، استفاده بهینه بشود بطور مثال مدام می شنویم فلان دستگاه موجود در بیمارستانها خراب شد و بلا استفاده مانده و چهارم از نمایندگان می خواهیم فرصت کمک خیرین برای نیازمند را بیشتر کنند. مثلا کمک های شرکتها یا مراکز  را به انجمن ها و موسسات این چنینی به عنوان مالیاتشان در نظر بگیرند تا رغبت کمک به مردم نیازمند بیشتر شود کمااینکه در تهران و سایر استانهای بزرگ این امر محقق شده است و در پایان باید از آقای دکتر فتحی بخاطر تلاش در آوردن دستگاه پت اسکن در بیمارستان کوثر و فراهم نمودن بخش پیوند مغز استخوان در بیمارستان بعثت بسیار ابراز خوشحالی و قدردانی کنم و از آقای دکتر مرادویسی رییس بیمارستان بعثت و خیری که این زحمت را کشیدند خسته نباشید و خدا قوت بگویم و اینکه این انجمن با همت و خرد جمعی تشکیل و تا به امروز پیش رفته است البته جا دارد در این فرصت شخصاً از افرادی یاد کنم که اگر آنها نبودند شاید انجمن به این مرحله نمی رسید. اول از همه همسرم و بچه هام که خیلی وقت نبودن من رو تحمل کردند و همه خیرین که صبورانه، عاشقانه و بدون هیجگونه چشمداشت قدم به قدم در کنار انجمن بودند به ویژه آقای حبیب محمدی در موقع تاسیس انجمن مدیر بیمارستان قدس بودند و تا امروز هم در معاونت درمان حضور دارند همیشه و در همه حال یاور نیرومند انجمن بودند و مهمتر پرسنل پر توان و پر طاقت و دلسوز انجمن که همواره دغدغه شان پیدا کردن راهی برای هرچه بیشتر و بهتر کمک کردن به بیماران است و همه خیرین و کسانی که بدون چشم داشت و فقط با حس انسان دوستانه به صورت گمنام در کمک کردن به انجمن و بیماران هم از لحاظ مادی و هم معنوی یاریگر و همراه انجمن بوده و هستند.

گفتگو و تنظیم:سارا زندی

کد خبر 2756951

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha