جشنواره ای به زیبایی گل های هه مروله

دومین جشنواره گلاب گیری هه مروله در راستای معرفی گلاب کردستان، در این روستا با حضور حمع کثیری از مردم و مسولین استان برگزار شد.

به گزارش کردپرس، جشنواره ها علاوه بر معرفی فرهنگ و تلاش های مردمان یک منطقه به ایجاد شور و نشاط اجتماعی در منطقه نیز کمک می کنند اگر این جشنواره به اسم گل و گلاب نیز باشد بر طراوت و شادابی آن نیز می افزاید. در راستایی ایجاد امیدآفرینی و نشاط اجتماعی که در کردستان راه افتاده است جشنواره گلاب گیری هه مروله نیز در روستای امروله از توابع بخش حسین آباد سنندج با حضور جمعی از مسئولان استانی و شهرستانی و استقبال گسترده مردم برگزار شد.

جشنواره ای به زیبایی گل های هه مروله

جشنواره بعدی در سطح ملی برگزار می شود

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری کردستان در این مراسم با اشاره به برگزاری سومین جشنواره گلاب گیری در سطح ملی اظهار کرد: روستای امروله به دلیل داشتن زمین های حاصلخیز و کشاورزان باغیرت این ظرفیت را دارد که در سطح ملی مطرح شود.

مهدی رمضانی ادامه داد: از گذشته بزرگان و عرفا زیادی در این روستا زیسته اند که خوشبختانه امروزه جوانان و مردم این دیار ادامه دهنده راه آن بزرگان هستند. مردم کردستان، مردمی باشرف، با کرامت و دیندار هستند و هوشمندی این مردم برای تمام کشور و جهان شناخته شده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به وضعیت نامناسب جاده دسترسی اشاره و گفت: جاده دسترسی به این روستا در شان مردم نیست از مسئولان می خواهم در راستای رفع مشکلات روستا خاصتا جاده روستا اهتمام داشته باشند.

گلاب گیری از دیرباز در امروله وجود داشته است

گلاب گیری از دیرباز در روستای امروله وجود داشته است. زنانی که بیش از 6 یا 7 دهه از عمرشان گذشته است و در این جشنواره به شیوه ای سنتی در حال گلاب گیری هستند می گویند از زمانی که بیاد می آورند گلاب گیری در این روستا وجود داشته است و آنها از بزرگان خود این کار را یاد گرفته اند.

عطر و بوی گلاب همیشه مورد علاقه مردم بوده است، کمتر کسی را می توان پیدا کرد که این بو را دوست نداشته باشد به همین دلیل فصل گلاب گیری باعث شده عطر و بوی خوبی در روستا پیچیده شود. گلاب گیری به صورت مورثی به اهالی روستای امروله رسیده و اکنون برای بخشی از مردم آن روستا تبدیل به منبع درآمد شده است. می طلبد مسئولان نیز در تمهیداتی فراهم کنند که با تبدیل شدن گلاب گیری کردستان به یک برند، درآمد برای تمامی اهالی منطقه ایجاد شود. توانایی های زیادی در مردم روستاهای کردستان وجود دارد که باید بیشتر از گذشته به آنها توجه شود.

جشنواره ای به زیبایی گل های هه مروله

تبدیل شدن گلاب گیری کردستان به برند

سرپرست میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کردستان نیز در این مراسم اظهار کرد: تبدیل شدن گلاب گیری هه مروله در کردستان به یک برند باعث می شود در طول سال گردشگران زیادی با این هدف وارد کردستان شوند.

منصور مهرزاد با اشاره به افزایش 22 درصدی ورود تعداد گردشگران به کردستان بیان کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون بیش تر از 3 میلیون گردشگر وارد استان کردستان شده اند که نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش چشمگیری داشته است.

وی افزود: در کنار جشنواره های توت فرنگی در شیان و گلاب گیری در هه مروله دنبال برگزاری جشنواره های انار، توت، گردو و... نیز هستیم. امیدواریم با ثبت جهانی غار کرفتو نیز به ظرفیت های استان در جهان افزوده شود.

این جشنواره با حضور چند هزار نفر در در بین درختانی در خارج از روستای امروله برگزار شد که مسئولان برگزاری آن تمهیدات خوبی را برای نظم بخشیدن به آن و پذیرایی از مهمانان در نظر گرفته بودند.

جشنواره ای به زیبایی گل های هه مروله

در کنار سخنرانی مسئولان ذیربط در این جشنواره برنامه های متنوع دف زنی، شعر خوانی، فلکلور خوانی و آهنگ های شاد محلی اجرا شد. همچنین برپایی غرفه های گلاب گیری به شیوه سنتی و درست کردن نان محلی کلانه توسط زنان روستای امروله از دیگر برنامه های این جشنواره بود که مورد بازدید علاقمندان قرار گرفت.

گزارش / هیوا محمدپور

کد خبر 2756820

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha