فرش دستباف علیرغم نقشه زیبا، فاقد گواهی اصالت و شناسنامه است

رییس مرکز ملی فرش ایران گفت: فرش دستباف ما به سلیقه سازی احتیاج دارد، طرح و نقشه زیبایی دارد اما فاقد روایت، داستان، گواهی اصالت و شناسنامه است.

به گزارش کرد پرس، فرحناز رافع در جلسه کمیته فرش دستباف کردستان در سنندج، گفت: با راه اندازی نظام ارزیابان فرش دستباف در کشور می توانیم زمینه ارتقا و اعتلای فرش دستباف ایرانی را فراهم کنیم و اینکه مشخص می شود این فرش با چه کیفیتی و با چه مواد اولیه ای بافته شده و مربوط به کدام منطقه است.

وی افزود: اززش افزوده فرش بسیار زیاد است لذا باید برای تحول و توسعه در این حوزه با ابزارهای بازاریابی آشنایی داشته و همچنین به دانش روز مسلط باشیم.

رییس مرکز ملی فرش ایران اظهار کرد: یکی از کارهایی که به همت مجلس شورای اسلامی انجام شد، نگهداری مرکز ملی فرش در وزارت صمت است و با این کار نه تنها فرش دستباف از بین نخواهد رفت بلکه روز به روز توسعه پیدا می کند.

رافع ادامه داد: هر چند فرش ایران با مشکلات زیادی مواجه است اما این دوره، دوره سرپا شدن و توانمند شدن این درخت کهن است چرا که فرش دستباف ایران ریشه در تاریخ ما دارد، شاید در مقطعی ضعیف شود اما باید جایگاه اصلی خود را پیدا کند.

وی یادآور شد: زمانی ۳۵ درصد درآمد ناخالص ملی کشور با اقتصاد فرش تامین می شد لذا باید هم اکنون نیز تلاش کنیم مشکلات و نقاط ضعف و قوت این هنر صنعت را احیا و برای رفع آن برنامه داشته باشیم.

رییس مرکز ملی فرش ایران بیان کرد: یکی از کارهایی که در این حوزه انجام می شود ایجاد تلفیقی بین هنر، صنعت و دانش روز و تکنولوژی و استفاده از فزصت مطالعاتی است و باید برای این مهم روی مواد اولیه کار کاربردی انجام شود، ضمن اینکه در این بخش استان کردستان می تواند کمک زیادی به ما بکند.

رافع بهره مندی از هوش مصنوعی توسط تولیدکنندگان در یزد را یکی دیگر از اقدامات اعلام کرد و گفت: یکی دیگر از اتفاقات، ابداع گره با سرعت بیشتر است که آسانتر بافته شده و محکمتر است که تلاش می کنیم این مهم به استان های کشور تسری پیدا کند.

وی با بیان اینکه کارگروه های خلافیت و نوآوری را هم فعال کرده ایم که در این زمینه باید پارک علم و فناوری همکاری داشته باشد، افزود: مشکل اصلی ما در بازاریابی عدم استفاده از بازاریاب ها است، فرش ما مهر و گواهی اصالت ندارد لذا باید در این زمینه بازارسازی کنیم.

رییس مرکز ملی فرش ایران اظهار کرد: فرش ما به سلیقه سازی احتیاج دارد، طرح و نقشه زیبایی دارد اما فاقد روایت، داستان، گواهی اصالت و شناسنامه است و باید در استان کردستان کارگزاری فرش راه اندازی شود و از طریق آن بافندگان برای تولیدات خود شناسه ملی دریافت کنند.

رافع ادامه داد: در تلاش هستیم نظام ارزیابان تخصصی فرش را راه اندازی کنیم و از طریق آن نوع فرش، اصالت فرش، نخی که در آن بکار رفته و مشخصات دیگر را مشخص و بررسی کنیم.

کد خبر 2756745

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha