گور دخمه «فقره‌قا» در مهاباد پاکسازی شد

سرویس آذربایجان غربی- رییس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مهاباد گفت: به‌مناسبت گرامیداشت هفته میراث‌فرهنگی محوطه پیرامونی گوردخمه «فقره‌قا» مهاباد از زباله‌ پاک‌سازی شد.

به گزارش کردپرس، ناصر صدفی در این باره افزود: در انجام این کار تعدادی از گروه‌های مردم‌نهاد مهاباد نیز همکاری داشتند و پاک‌سازی تعدادی دیگر از بناهای تاریخی این شهرستان نیز در دستور کار قرار دارد.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مهاباد بیان کرد: در کنار حفظ و نگهداری بناهای تاریخی و اماکن گردشگری باید به اینکه نکته نیز توجه داشت که باید از ریختن هرگونه زباله در این مکان‌ها جلوگیری کرد چرا که انباشت زباله، منظره نازیبایی را در این اماکن ایجاد می‌کند.

صدفی تصریح کرد: گوردخمه «فقره‌قا»  از مکان‌های تاریخی مهاباد محسوب می‌شود که از بخش جنوبی بر دشت وسیعی مشرف است؛ منطقه‌ای بکر با آب‌وهوای کوهستانی که با دو اثر تاریخی برد کنته و دریاس، مثلثی را تشکیل می‌دهد. بسیاری از مورخان ساخت فقره‌قا را به فرورتیش، پدر دیاکو اولین پادشاه ماد نسبت داده‌اند.

او افزود: گوردخمه‌ یا دخمه سنگی «فقره‌قا» با ارتفاع ١.٣٣١ متر از سطح دریا در دل صخره‌ کنده شده است، این دخمه از لحاظ استراتژیکی و مذهبی در میان کوه ساخته شده و نام آن به‌معنای جایگاه شکوه و فره است.

به گفته رییس میراث فرهنگی مهاباد؛ همچنین از آنجا که این دخمه در نزدیکی روستای اگریقاش(آگری گه‌ش)به‌معنای آتش همیشه فروزان قرار دارد، احتمال می‌رود که زمان ساخت یکی از آتشکده‌های بزرگ بوده است.

اثر تاریخی «فقره‌قا»  در سال ۱۳۱۶ هجری شمسی با شماره ۲۸۸ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

کد خبر 2756093

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha