علت لغو سفر برنامه ریزی شده نخست وزیر عراق به شهر شنگال، تحرکات عناصر پ.ک.ک بوده است

سرویس عراق و اقلیم کردستان-  نماینده ایزدی مجلس عراق، از لغو سفر برنامه ریزی شده نخست وزیر عراق به شهر شنگال به دلیل تحرکات عناصر حزب کارگران کردستان(پ.ک.ک)، خبر داد.

به گزارش کردپرس، محما خلیل در گفتگو با روزنامه «العربی الجدید» لندن با اشاره به لغو سفر برنامه ریزی شدۀ محمد شیاع السودانی، نخست وزیر عراق به شنگال، گفت: دلیل لغو این سفر، دریافت اطلاعاتی مبنی بر تجمع شبه نظامیان پ.ک.ک در شنگال و تظاهرات علیه سودانی بود.

   محماخلیل، افزود: سرویس‌های امنیتی عراق، نخست‌وزیر این کشور را با ارائه گزارش‌های نادرستی درباره واقعیت اوضاع شهر شنگال و میزان کنترل آن، گمراه کردند، درحالی که  واقعیت این بود که  شبه‌نظامیان و حامیان پ‌ک‌ک  بودند که کنترل  اوضاع شنگال را در دست داشتند.

وی به دخالت های کشورهای منطقه در شهر شنگال و به حاشیه رانده شدن ایزدی ها دراین شهر اشاره کرد و افزود: شنگال از کنترل دولت فدرال خارج شده و حزب کارگران کردستان برآن سیطره دارد.

از سوی دیگر سعید مموزینی، فعال سیاسی در شنگال نیز به روزنامه «العربی الجدید» گفت: قرار بود که هنگام ورود نخست وزیرعراق به شهر شنگال، تظاهرات بزرگی از سوی عناصر پ.ک.ک و جناح های وفاداربه آن در این شهر برگزار شود و او را از آگاهی یافتن از شرایط واقعی شنگال و حومه آن بازدارند.

مموزینی عناصری در سرویس‌های امنیتی عراق را به تعامل با پ‌ک‌ک به خاطر منافع خود که مربوط به قاچاق و تجارت فرامرزی است، متهم کرد و افزود: حزب پ.ک.ک نمی‌خواهدکه  نخست‌وزیرعراق ازاین مسائل آگاه شود، زیرا دستور انجام تحقیقات فوری در این خصوص را خواهد داد و تصمیماتی جدی  برای کنترل کامل شنگال اتخاذ خواهد کرد.

در همین راستا، وب‌سایت خبری کردی «درکه مازی» نزدیک به دولت اقلیم کردستان فاش کرد که به اصطلاح «اداره خودمختار» در شنگال، تظاهراتی را قبل از آغاز سفر سودانی به شهرشنگال  تدراک دیده بود که به لغو این سفر انجامید.

گفتنی است به رغم بازپس گیری شهر شنگال پس از هشت سال از اشغال گروه تروریستی داعش و عقب نشینی نیروهای پیشمرگ اقلیم کردستان از این شهر، همچنان ده ها هزار نفر از ساکنان  شنگال در اردوگاه های پراکنده ای در شهرهای اقلیم کردستان زندگی می کنند.

ورودی های شهر شنگال تحت کنترل لشکر 20 ارتش عراق است، در حالی که مسئولیت حفاظت از مرکز این شهر به پلیس فدرال و هنگ های پلیس محلی سپرده شده است، با اینحال عناصر پ.ک.ک کنترل امور امنیتی و ادرای این شهر را در دست دارند.

سودانی در روزهای 12 و 13 ماه مه گذشته از استان نینوا در شمال عراق بازدید کرد و برای آگاهی از واقعیت اوضاع  این استان و حل مشکلات اداری و خدماتی به شهرهای این استان سفر کرد، اما سفر خود را به شهر شنگال،  واقع در 115 کیلومتری موصل و هم مرز با سوریه، در آخرین لحظه لغو کرد. 

کد خبر 2755990

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha