چنگال بیکاری در گلوی کردستان / آمار تاسف بار حوزه اشتغال استان به روایت مرکز آمار

سرویس کردستان- مرکز آمار ایران نتایج پایش طرح آمارگیری نیروی کار در زمستان سال گذشته را روز 20 اردیبهشت ماه بر روی سایت رسمی این نهاد منتشر کرده است. بر اساس پایشی این نهاد رسمی آماردهی در کشور انجام داده- اگر به برخی مسئولان استان کردستان برنخورد که قبلا خورده بود- نرخ بیکاری در استان کردستان مانند فصول گذشته همچنان افزایشی است و نرخ آن 10.8 درصد از میانگین کشوری بالاتر و در صدر لیست نرخ بیکاری در ایران قرار گرفته است.

به گزارش خبرگزاری کرد پرس،  بر اساس آنچه مرکز آمار ایران به طور رسمی منتشر کرده است، میانگین نرخ بیکاری کشور در زمستان سال گذشته 907 درصد  بوده و در همین بازه زمانی نرخ بیکاری در استان کردستان 20.5 درصد گزارش شده است و نشان می دهد کردستان مانند فصل قبل از آن بیکارترین استان ایران است.

بر اساس این گزارش سمنان با نرخ بیکاری 5.7 درصدی کمترین نرخ بیکاری و کردستان با 20.5 درصد، بالاترین نرخ بیکاری را در میان استان‌های کشور داشته‌اند. نرخ بیکاری در زمستان سال 1400 بر اساس گزارش همین نهاد 16.7 درصد بوده است و این گزارش نشان می دهد بیکاری در کردستان در مقایسه این دو فصل با هم نزدیک 4 درصد افزایش یافته است. این را نباید از یاد برد که در سال گذشته مسئولان استان کردستان «جشن اشتغال» برگزار کرده بودند!

  یکی از شاخص های مورد توجه مراکز رسمی آماردهی در کل دنیا و از جمله مرکز آمار ایران است و در این زمینه هم متاسفانه وضعیت استان کردستان اسفبار است به طوری که بر اساس همین گزارش در زمستان 1401 سهم اشتغال ناقص از کل اشتغال کشور 9.5 درصد بوده که این میزان در کردستان 15.6  درصد است.

در گزارش مرکز آمار ایران همچنین به نرخ بیکاری در نقاط شهری و روستایی به تفکیک اشاره شده است که  بر اساس  اطلاعات منتشر شده در سایت مرکز آمار،  نرخ بیکاری نقاط شهری در کل کشور 10.3 درصد و در کردستان 20.3 درصد، یعنی 2 برابر کشور است؛ نرخ بیکاری در نقاط روستایی کشور 7.9 درصد و در کردستان 21.1 درصد اعلام شده است.

در گزارش مرکز آمار، نرخ بیکاری افراد 18 تا 35 ساله در کشور 17.4 و در کردستان 32.2 درصد، نرخ بیکاری مردان در همین رنج سنی در کشور 14.9 و در کردستان 29 درصد و نرخ بیکاری زنان جوان 18 تا 35 ساله هم در کشور 27.7 و در کردستان 48.5 درصد اعلام شده است.

کد خبر 2755975

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha