گذرگاه سمالکا اهرم فشار متقابل نهادهای کردی در عراق و سوریه

سرویس جهان- به گفته یکی از تحلیلگران مسائل کردی، گذرگاه استراتژیک سمالکا میان اقلیم کردستان و اداره خودگردان کردی در سوریه به یک اهرم سیاسی و فشار میان این دو نهاد کردی علیه یکدیگر تبدیل شده است.

به گزارش کردپرس، گذرگاه مرزی سمالکا که میان اقلیم کردستان و مناطق تحت کنترل کردهای سوریه واقع شده است، بار دیگر به دلیل اختلافات سیاسی میان این منطقه خودگردان-یکی در عراق و دیگری در سوریه- مسدود شده است. بر اساس گزارش رسانه های اقلیم کردستان عراق، دولت آمریکا -که از این گذرگاه برای انتقال نیرو و تجهیزات به منطقه تحت کنترل کردهای سوریه استفاده می کند- برای باز شدن گذرگاه وساطت کرده اما این گذرگاه استراتژیک که به مثابه شاهرگ حیاتی برای منطقه تحت کنترل کردهای سوریه است همچنان مسدود است.

توماس شمیندینگر، تحلیلگر مسائل تاریخی و سیاسی کردها معتقد است این گذرگاه به یک ابزار سیاسی اعمال فشار میان این دو نهاد کردی تبدیل شده است. او به نشریه آمریکایی المانیتور گفته است متاسفانه این گذرگاه مهم به ابزار و اهرم فشار دو حزب کردی اتحاد دموکراتیک سوریه و حزب دموکرات کردستان عراق تبدیل شده است. آنها که بر دو منطقه کردی در عراق و سوریه حکمرانی می کنند از این گذرگاه در منازعات داخلی خود استفاده می کنند. او توضیح داد که حزب اتحاد دموکراتیک سوریه متحد حزب کارگران کردستان ترکیه است که دشمن دیرینه حزب دموکرات کردستان عراق است که بر اقلیم کردستان حکمرانی می کند.

این پژوهشگر مسائل کردی توضیح داد که هر دو طرف، هر بار به بهانه های مختلف اقدام به ایجاد مانع بر سر تردد در این گذرگاه و یا مسدود کردن کامل آن می کنند. این بار حزب دموکرات کردستان عراق، به بهانه اجازه نیافتن هیئتی از شورای میهنی کرد سوریه نزدیک به خود، برای ورود به این منطقه و شرکت در مراسم رونمایی از موزه بارزانی اقدام به تعطیل کردن مرز سمالکا کرده است. همچنین اداره خودگردان کردی در آن طرف گذرگاه در این باره سکوت کرده است.

گذرگاه مرزی سمالکا تنها راه ارتباطی اداره خودگردان کردی و سه میلیون جمعیت مناطق تحت کنترل آن با جهان خارج است. تعطیل شدن آن باعث توقف ارسال کمک های بشردوستانه و اقدامات انسانی برخی نهادهای خیریه در منطقه تحت کنترل کردهای سوریه شده است.

 بر اساس گزارش المانیتور، در حال حاضر تنها رد و بدل کردن اجساد مردگان در این گذرگاه مرزی انجام می شود.

کد خبر 2756007

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha