برگشت اعتبار ۱۵ میلیارد تومانی بیمارستان کامیاران

داستان برگشت اعتبارات و عدم جذب و هزینه کردن اعتبارات استانی در کردستان یکی از مشکلاتی است که برخی مدیران برای خودشیرینی مقابل مدیران بالادستی خود در مرکز، هر سال آن را تکرار می کنند و این بار خبر رسیده که اعتبار ۱۵ میلیارد تومانی برای تکمیل بیمارستان کامیاران به دلیل ناتوانی مدیران در جذب آن، برگشت خورده است.

به گزارش کرد پرس، علیرغم اینکه کردستان یکی از استان هایی است که در دهه های اخیر با توجه به عدم توسعه یافتگی به صورت متوازن در سال های قبل از انقلاب، بیش از هر استان دیگری نیاز به اعتبار دارد، اما اعتباراتی نیز که در بودجه برای آن در نظر گرفته می شود به واسطه کم کاری مدیران، برگشت می خورد.

مدیران دانشگاه علوم پزشکی کردستان سال گذشته در جذب اعتبار ۱۵ میلیارد تومانی ردیف بودجه ملی بیمارستان در دست احداث کامیاران کم کاری کرده اند، این خبری است که سیدمهدی فرشادان در جلسه بررسی اقدامات در خصوص پروژه بیمارستان در دست احداث شهر کامیاران پرده از آن برداشته و در این خصوص رئیس دانشگاه علوم پزشکی کردستان را مقصر می داند.

به گفته نماینده مردم شهرستان های سنندج، کامیاران و دیواندره در مجلس شورای اسلامی، متاسفانه برخی از مدیران ذیربط در کردستان در خصوص جذب اعتبارات کوتاهی کرده و در زمینه بیمارستان کامیاران نیز این کوتاهی صورت گرفته که باید با خاطیان در دانشگاه علوم پزشکی کردستان برخورد شود.

فرشادان می گوید وزیر بهداشت در سفر خود به کامیاران، وضعیت بیمارستان سینا این شهر را اسفناک عنوان کرد و دستورات لازم را برای پیگیری و حل مسائل و مشکلات آن صادر کرده، اما مسئولان دانشگاه علوم پزشکی کردستان تا امروز برای رفع مشکلات آن هیچ اقدامی نکرده اند.

به گفته وی برای سال جاری نیز با رایزنی های به عمل آمده در کمیسیون تلفیق مبلغ ۳۵ میلیارد تومان اعتبار در ردیف بودجه برای بیمارستان در دست احداث کامیاران در نظر گرفته شده که انتظار می رود مدیران دانشگاه علوم پزشکی کردستان به عنوان متولی اصلی این طرح نسبت به پیگیری، دریافت و جذب این اعتبار و اجرایی شدن مصوبات اقدام کنند تا مانند اعتبار ۱۵ میلیاردی سال گذشته برگشت داده نشود.

مردم شهر کامیاران سال هاست از مشکلات بهداشت و درمان رنج می برند و هیچ گوش شنوایی نیز برای حل مشکل آنان وجود ندارد و تنها بیمارستان این شهر نیز با قدمت ۳۰ ساله ای که دارد هم فرسوده بوده و هم با کمبود امکانات و تجهیزات درمانی مواجه است.

بیمارستان سینا کامیاران دارای ۸۱ تخت فعال است و اگر بر اساس نرخ جمعیتی این شهرستان شاخص تخت بیمارستانی به ازای هر یک هزار نفر را محاسبه کنیم، در کامیاران به ازای هر یک هزار و ۲۷۰ نفر تنها یک تخت بیمارستانی وجود دارد.

بر اساس نرم جهانی به ازای هر یک هزار نفر جمعیت، ۲۰۰ تخت بیمارستانی وجود دارد اما در شهری مانند کامیاران این رقم با اختلاف ۶ برابری، مشکلات بسیاری را برای شهروندان این شهرستان به وجود آورده است.

البته یکی دیگر از مشکلات شهرستان کامیاران را در دهه های اخیر می توان به بحث فرمانداران منصوب شده در دولت های مختلف دانست که به عنوان عالی ترین مقام آن شهرستان برای پیگیری و رفع مشکلات زیرساختی اقدامی انجام نداده اند.

در طول یک سال گذشته نیز که فرماندار جدید این شهرستان منصوب شده تا امروز در هیچ جلسه و برنامه ای از فرماندار شهرستان کامیاران برای رفع مشکلات این شهرستان سخنی به میان نیامده و ظاهرا همه چیز تا روز گذشته که فرشادان بحث برگشت اعتبارات بیمارستان کامیاران را پیش کشید، جناب فرماندار نیز مجموعه دانشگاه علوم پزشکی کردستان را به باد انتقاد گرفته است.

کیوان شافعی در این نشست از نبود عزم و اراده جدی مدیریت دانشگاه علوم پزشکی کردستان در احداث بیمارستان جدیدالاحداث که از نیازها و مطالبات مردمی کامیاران است و پس از ۷ سال شروع این پروژه کمتر از ۱۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است، انتقاد کرد.

وی با اشاره به اینکه بیمارستان سینا امکانات کافی برای پذیرش و درمان بیماران را ندارد، گفت: متاسفانه پروژه ای که با پیگیری های متعدد و تلاش مجموعه شهرستان شروع و با تلاش نماینده مجلس دارای ردیف بودجه شده است به دلیل عدم پیگیری و جذب و هزینه کرد اعتبارات آن به معضلی برای شهرستان تبدیل شده است.

البته فرماندار کامیاران از مدیران دانشگاه علوم پزشکی بیشتر گله این مسئله را داشته که در انجام امورات مربوط به شهرستان با نماینده عالی دولت هماهنگ نبوده و با بی توجهی و رفتار فراقانونی مواجه شده است که همین نیز باعث شده تا حوزه بهداشت و درمان شهرستان کامیاران به حال خود رها شده و سلامت شهروندان به خطر بیافتد.

شافعی در ادامه به حضور وزیر بهداشت در شهرستان در تیر ماه سال گذشته و عدم استفاده مسئولان دانشگاه از این ظرفیت اشاره و گفته علیرغم اخذ دستور مستقیم وزیر بهداشت مبنی بر تامین اعتبار ۱۰۰ میلیارد ریالی جهت توسعه بخش اورژانس بیمارستان سینا و اعتبار ۲۰۰ میلیارد ریالی جهت تکمیل پروژه ساختمانی و تامین تجهیزات پزشکی برای بخش های LDR و اتاق عمل این بیمارستان اقدام خاصی در این خصوص از سوی مسئولان مربوطه صورت نگرفته است، اما توضیحی نیز ارائه نداده که در طول این یک سال به عنوان مقام عالی دولت در شهرستان کامیاران تا چه اندازه پیگیر به نتیجه رساندن این مصوبات و مطالبه گری از دانشگاه علوم پزشکی کردستان بوده است.

به هر حال ظاهرا این جلسه به واسطه انتقاداتی که نماینده مردم شهرستان های سنندج، دیواندره و کامیاران از مجموعه مدیریت دانشگاه علوم پزشکی کردستان داشته، جناب فرماندار را نیز بیدار کرده تا نوک انقادات را به سمت این مجموعه بگیرد تا کم کاری و عدم پیگیری امور شهرستان توسط خود وی کمتر دیده شود.

کد خبر 2755741

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha