اردوغان برای ماندن در قدرت عقب نشینی نمی کند

سرویس ترکیه- تهدید های اپوزیسیون علیه اردوغان که یک بار محکومیت زندان را به خاطر خواندن یک شعر مذهبی گذرانده است و از تلاش برای کودتای نظامی در سال  2016 جان سالم به در برده است آن هم در حالی که سربازان سرکش به پارلمان حمله کردند و 250 نفر را کشتند، چیز جدیدی نیست.

پس از دو دهه حکمرانی بر ترکیه، رجب طیب اردوغان آزمون مهمی را پیش رو دارد. او برای زنده ماندن از سخت ترین آزمون سیاسی خود و محافظت از میراث خود در برابر مخالفان با قاطعیت مبارزه خواهد کرد.
اردوغان، پسر یک کاپیتان دریایی، پیش از انتخابات 14 مه با بادهای شدید سیاسی مواجه شده است: او در حال حاضر با یک بحران اقتصادی مواجه است. همچنین یک زلزله ویرانگر در ماه فوریه دولت او را متهم به عدم اجرای قوانین ساختمانی کرده است که گفته می شود اگر قوانین رعایت می شدند زندگی بسیاری نجات داده می شد.
در حالی که نظرسنجی ها نشان می دهد که رقابت تنگاتنگی وجود دارد، منتقدان انتخابات پیش رو را با انتخابات سال 2002 زمانی  که حزب اسلامی گرایش او را  در حالی  به قدرت رساندند  که تورمی بالا و آشفتگی اقتصادی شکل گرفته بود، مقایسه کردند.

مخالفان او وعده داده اند که بسیاری از تغییراتی را که اردوغان در ترکیه ایجاد کرده است، از بین می برند، تغییراتی که در جهت شکل دادن به دیدگاه خود اردوغان از یک جامعه محافظه کار و بازیگر منطقه ای قاطع است.
تهدید های حزب مخالف برای رهبری که یک بار محکومیت زندان را به خاطر خواندن یک شعر مذهبی گذرانده است و از تلاش برای کودتای نظامی در سال  2016 جان سالم به در برده است آن هم در حالی که سربازان سرکش به پارلمان حمله کردند و 250 نفر را کشتند، چیز جدیدی نیست.

با توجه به خطرات زیادی که در انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی وجود دارد، اردوغان با بیش از دوازده پیروزی انتخاباتی، منتقدان خود را به طور معمول به شیوه ای مبارزانه هدف قرار داده است.
اردوغان با رد کردن ادعای مخالفان ، چندین بار از مناطق زلزله زده که در آن بیش از ۵۰ هزار نفر کشته شدند، بازدید کرده است و وعده بازسازی سریع و مجازات برای سازندگانی که قوانین را رعایت نکرده اند، داده است.
او انتخابات را با رونمایی از پیشرفت های صنعتی همزمان کرده است از جمله این پیشرفت ها می توان به  راه اندازی اولین ماشین الکتریکی ترکیه و افتتاح اولین کشتی تهاجمی آبی-خاکی که در استانبول برای حمل ،  هواپیماهای بدون سرنشین ساخته شده است، اشاره کرد. 
اردوغان همچنین از اولین میدان گازی در دریای سیاه رونمایی کرد، این میدان در جهت تامین رایگان گاز خانوار مورد استفاده قرار خواهد گرفت . او همچنین اولین نیروگاه هسته ای ترکیه را در مراسمی با حضور ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه افتتاح کرد.
او از پوشش گسترده رسانه های جریان اصلی برخوردار بوده است، در حالی که رسانه های دولتی توجه کمی به رقیب اصلی او، کمال قلیچداراوغلو داشته اند که این موضوع دولت را متهم به انتشار ناعادلانه اخبار کرده است.
حملات او علیه ائتلاف اصلی اپوزیسیون شامل اتهاماتی همچون حمایت از  سوی حزب کارگران کردستان (پ ک ک) است که از دهه ۱۹۸۰ در  فعالیت های چریکی علیه ترکیه مسبب کشته شدن  بیش از ۴۰ هزار نفر شده اند.
قلچیداراوغلو که از سوی حزب دموکراتیک خلق های طرفدار کردها مورد تایید قرار گرفته است، با دفاع از حقوق کردها پاسخ داده و اردوغان را متهم کرده است که با میلیونها کرد به عنوان تروریست رفتار میکند.
اردوغان در حالی که به دنبال تقویت جذابیت خود در میان رای دهندگان محافظه کار است، علیه همجنسگرایی نیز صحبت کرده و حقوق دگرباشان جنسی را به عنوان یک مفهوم "منحرف" توصیف کرده است که او با آن مبارزه خواهد کرد.

دست در دست هم ترکیه را از نو می سازیم
نظرسنجی ها نشان می دهد که رای گیری می تواند به دور دوم برسد و  برخی دیگر از آمارها حاکی از پیشی گرفتن قلیچداراوغلو دارد. این موضوع نشان دهنده عمق و اهمیت  بحران هزینه زندگی است که توسط سیاست های اقتصادی غیرمتعارف او ایجاد شده است.
تلاش مقامات برای کاهش نرخ بهره در مواجهه با افزایش تورم با هدف تقویت رشد اقتصادی بود، اما در اواخر سال 2021 سقوط کرد و تورم را در مرحله ای غیر قابل بازگشت قرار داده است.
علیرغم نشانه هایی که حزب او می تواند به سیاست های ارتدوکس تر بازگردد، اردوغان ماه گذشته تاکید کرد که نرخ بهره تا زمانی که او در قدرت است کاهش خواهد یافت و تورم نیز همراه با نرخ بهره کاهش خواهد یافت.
اقتصاد یکی از ویژگی های متمایز کننده اردوغان در دهه اول حکومت او بود، زمانی که ترکیه  با احداث جاده ها، بیمارستان ها و مدارس  و افزایش استانداردهای زندگی برای جمعیت 85 میلیونی خود در مسیر تبدیل به کشوری پیشرفته بود.
سدا دمیرلاپ، رئیس گروه روابط بین الملل در دانشگاه آیسیک در استانبول گفت:

اگر او ببازد، به تصویر او آسیب خواهد زد. اما افرادی که او را دوست دارند، به راحتی از او دست نخواهند کشید.
حلیمه دومان گفت که قیمت های بالا بسیاری از مواد غذایی را از دسترس او دور کرده است، اما او همچنان متقاعد شده است که اردوغان هنوز می تواند مشکلات او را حل کند. او در یک بازار در مرکز استانبول گفت: "قسم می خورم، اردوغان می تواند تمام مشکلات را با یک اشاره  حل کند."

گذشته ای پر از سختی
رئیس جمهور از خانواده ای تنگدست در یک منطقه فقیر استانبول به دنیا آمد. او در مدرسه ای اسلامی تحصیل کرده است. او بعدها  به عنوان رهبر شاخه جوانان یک حزب محلی وارد سیاست شد. پس از خدمت به عنوان شهردار استانبول، او به عنوان رئیس حزب عدالت و توسعه وارد صحنه ملی شده و در سال ۲۰۰۳ نخست وزیر شد.
حزب عدالت و توسعه ، ارتش ترکیه را که از سال ۱۹۶۰ چهار دولت را  سرنگون کرده بود، آرام  کرد و در سال ۲۰۰۵ مذاکراتی را برای تضمین  ایده  جاه طلبی چند دهه ای برای پیوستن به اتحادیه اروپا آغاز کرد - فرایندی که بعدا متوقف شد.
متحدان غربی در ابتدا ترکیه اردوغان را ترکیبی آینده دار از اسلام و دموکراسی می دیدند که می تواند الگویی مناسب برای کشورهای خاورمیانه باشد، کشوری که برای از بین بردن استبداد و رکود تلاش می کند.
اما تلاش او برای اعمال کنترل بیشتر، کشور را تک قطبی کرد و شرکای بین المللی را نگران کرد.هر چند حامیان آن را نیاز و لازمه ی رهبری می دیدند که قصد دارد  آموزه های اسلامی را به هسته زندگی عمومی بازگرداند و از طبقه کارگر مؤمن دفاع کند . از طرفی مخالفان آن را به عنوان یک حرکت اقتدارگرایی توسط یک رهبر معتاد به قدرت به تصویر می کشند.
پس از کودتا، مقامات سرکوب را آغاز کردند، بیش از 77،000 نفر را در انتظار محاکمه زندانی کردند و 150،000 نفر را از مشاغل دولتی اخراج یا تعلیق کردند. گروه های حقوق بشری می گویند، ترکیه برای مدتی به بزرگترین زندان روزنامه نگاران در جهان تبدیل شده بود.
دولت اردوغان این پاکسازی را در جهت مبارزه با کودتاگران و مبارزه علیه داعش و پ.ک.ک توجیه کرده است.
در داخل کشور، یک مجموعه جدید کاخ ریاست جمهوری در آنکارا به نشانه ای از اقتدار او تبدیل شده است، در حالی که ترکیه در خارج از کشور به طور فزاینده ای قاطع شده  و در سوریه، عراق و لیبی مداخله می کند - اغلب هواپیماهای بدون سرنشین نظامی ساخت ترکیه را در این کشورها مستقر کرده است این پهپادها همچنین به اوکراین کمک کرده اند تا در برابر تهاجم روسیه از خود دفاع کند.
هرچند سیاست مداخله باعث منزوی شدن ترکیه شده است اما با نزدیک شدن به انتخابات، اردوغان در تلاشی مضاعف برای متحد شدن با کشورهای منطقه است.

کد خبر 2755578

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha