سیستم چند حوزه‌ای ضامن برقراری عدالت در انتخابات است

سرویس عراق و اقلیم کردستان _علاوه بر اینکه در توزیع کرسی‌های مجلس بر اساس تعداد جمعیت تفاوتهای زیادی وجود دارد و تعداد 8 کرسی کمتر به سلیمانیه اختصاص یافته است نهاد انتخاباتی اتحادیه میهنی کردستان با ارائه آماری تفاوتهای میان لیست رای دهندگان عراق و اقلیم را مشخص کرد.

به گزارش کردپرس به نقل از Pukmedia، «رزگار حاجی محمود» مسئول نهاد انتخاباتی اتحادیه میهنی کردستان در یک کنفرانس خبری اعلام کرد: خواست اتحادیه میهنی در زمینه برگزاری انتخابات رعایت حقوق رای‌دهنگان است که خواست اکثریت جناح‌های دیگر است چون اگر با قانونی قبلی انتخابات برگزار شود بی‌عدالتی فراوانی انجام می‌گیرد و حقوق رای‌دهنگان در منطقه سلیمانیه ضایع می‌شود.
به گفته «رزگار حاجی محمود» در لیست رای‌دهندگان عراق با اقلیم کردستان تفاوتهای زیادی وجود دارد بطوریکه در منطقه سلیمانیه 40 هزار رای و در اربیل 14 هزار رای و در دهوک 5هزار رای کمتر برآورد شده است .
وی گفت:« در تعداد جمعیت مردم سلمانیه بی عدالتی زیادی در حق سلیمانیه اعمال شده است و تفاوت زیادی میان لیست رای‌دهندگان اقلیم کردستان و عراق وجود دارد بطوریکه در سلیمانیه 128هزار نفر از لیست رای‌دهندگان اقلیم کردستان کاسته شده و برعکس در اربیل و دهوک 216هزار نفر به لیست رای‌دهندگان اضافه شده است.
وی ادامه داد که اتحادیه میهنی کردستان درراستای برگزاری انتخاباتی سالم براصلاح قانون انتخابات و استقرار سیستم چندحوزه‌ای تاکید می‌کند بطویکه حقوق رای دهندگان و اقلیتها رعایت شود.
رزگار حاجی محمود اعلام کرد: انتخابات تک حوزه‌ای بی‌عدالتیهای زیادی را در پی دارد تک حوزه‌ای باعث می‌شود که رای نامزد یک استان برای استان دیگری محسوب شود ودر این میان  کاندید منتخب قادر نخواهد بود که مطالبات مردم آن استان را منعکس کند چون وی ساکن این استان نیست و از وضعیت مردم آن اطلاعی ندارد.
به گفته رزگار حاجی محمود چندحوزه‌ای تعداد کرسی‌های استان‌ها را بهتر تعیین می‌کند. در تک حوزه‌ای بیعدالتی در تعیین تعداد کرسی‌ها صورت می‌گیرد.
وی درباره کرسی اقلیتها اعلام کرد: اگر کرسی اقلیتها را درعراق و اقلیم کردستان با هم مقایسه کنیم تعداد این کرسی در اقلیم بسیار بیشتر از عراق است بطوریکه در پارلمان عراق تنها تعداد 2 کرسی برای اقلیتها در نظر گرفته شده است در حالیکه در اقلیم کردستان این تعداد به 11 کرسی می‌رسد.
به گفته وی در توزیع کرسی اقلیتها هم در اقلیم کردستان بی عدالتی اعمال شده است آنچه که اتحادیه میهنی در این باره مطالبه می‌کند این است که می خواهد کرسی اقلیتها در بین استانهای اقلیم تقسیم شود و اقلیتها خود نماینده واقعی خود را در پارلمان انتخاب کنند.
وی گفت: در تعداد کرسی استانها نیز یکبار دیگر درحق سلیمانیه ظلم شده است بطوریکه در حال حاضر برای منطقه سلیمانیه 37 کرسی در نظر گرفته شده ست در حالیکه براساس تعداد جمعیت این شهر باید تعداد این کرسی‌ها 45 کرسی باشد. برعکس تعداد کرسی‌های اربیل و دهوک در پارلمان کردستان در مقایسه با تعداد جمعیت این استانها هر کدام بیشتر از دو کرسی است . اکنون اربیل 44 در پارلمان دارد در حالیکه میبایست 39 کرسی داشته باشند. در دهوک نیز این استان 30 کرسی در پارلمان دارد در حالیکه میبایست 27 کرسی داشته باشد.
در سلیمانیه نیز در مقایسه با تعداد جمعیت این استان تعداد 8  کرسی کمتر به این استان اختصاص یافته است. اما  به اربیل 5کرسی و در دهوک 3 کرسی بیشتر داده شده است.
وی در این کنفرانس خبری اعلام کرد:  این آمارها بی‌عدالتی‌هایی که درحق سلیمانیه اعمال شده‌اند را مشخص می‌کنند. اتحادیه میهنی به این بی‌عدالتیها واکنش نشان داده و خواستاراصلاح قانون انتخابات  برای برقراری عدالت و دمکراسی در شیوه برگزاری انتخابات است. اگر جناحی‌ هم حاضر است این بی عدالتی‌ها را بپذیرد از همین امروز اعلام کند و در انتخابات شرکت کند در حالیکه اتحادیه میهنی کردستان آمادگی خودرا برای برگزاری انتخابات اعلام کرده است اما در صورت پاکسازی لیست رای‌دهندگان و اصلاح قانون انتخابات و فعال کردن کمیسیون انتخابات با برگزاری انتخابات موافقت می‌کند.

کد خبر 2755491

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha