ارتباط عمیق تر بین دانشگاه و محیط زیست ضروری است

مدیرکل حفاظت از محیط زیست کردستان با بیان اینکه ایران به ویژه غرب کشور چند سالی است با تغییرات اقلیمی مواجه است، گفت: ورود ریزگردها از جمله معضلاتی است که کشورمان با آن روبرو است؛ ضمن اینکه شخم و چرای بی رویه باعث تخریب پوشش گیاهی و افزایش سیل شده است.

به گزارش کرد پرس، اقبال حمیدی در همایش آشتی با طبیعت که در دانشگاه کردستان برگزار شد، با بیان اینکه استفاده بی رویه از منابع آبی باعث فرونشست زمین شده است، گفت: انتطار داریم هرکدام از دانشجویان در زمینه حفاظت از محیط زیست احساس مسئولیت کرده و این مهم را در جامعه تبیین کنند.

وی بر لزوم آموزش به کودکان در مهد کودک ها و مدارس برای فرهنگ سازی حفاظت از طبیعت و محیط زیست تاکید کرد و افزود: آمادگی داریم از دانش اساتید گروه محیط زیست برای پاسداری بهتر از طبیعت استفاده کنیم و ارتباط بین دانشگاه و اداره کل حفاظت از محیط زیست باید بیشتر باشد.

مدیرکل حفاظت از محیط زیست کردستان اظهار کرد: همه باید نسبت به حفظ دریاچه زریبار و کمک به رفع مشکلات محیط زیستی آن احساس مسئولیت کنند و قدم بردارند.

پیشگیری از معضلات زیست محیطی نیازمند اصلاح محیط زیست اجتماعی است

استادیار دانشکده منابع طبیعی دانشگاه کردستان نیز در این همایش بیان کرد: برای پیشگیری از معضلات محیط زیستی نیازمند اصلاح محیط زیستی اجتماعی هستیم.

شهرام کبودوندپور با بیان اینکه محیط زیست مفهومی گسترده و چند بعدی است، ادامه داد: محیط زیست شامل هر محیطی که زندگی در آن جریان دارد بوده و تا به امروز کره زمین تنها سیاره مسکون در دنیا است.

وی با بیان اینکه، محیط زیست بر همه ابعاد زندگی انسان شامل چهره، موسیقی، معماری، لباس، فرهنگ و ... تاثیرگذار است، یادآور شد: محیط زیست شامل سه بخش اصلی، محیط طبیعی، محیط انسان ساخت و محیط اجتماعی است.

استادیار دانشکده منابع طبیعی دانشگاه کردستان گفت: همانگونه که حفاظت از هرکار و موضوعی نیازمند دانش است، به همان اندازه نیز حفاظت از محیط زیست نیازمند دانش و شناخت است.

کبودوندپور افزود: متاسفانه در زمینی زندگی می کنیم که با ابر بحران هایی روبهرو است که نتیجه رفتار غلط انسان با طبیعت و محیط زیست است.

وی اظهار کرد: یکی از علل ایجاد بحران ها، رشد بی رویه جمعیت، استفاده غیرعقلانی از منابع طبیعی و عامل دیگر نظام غیرعادلانه خدمات، نوع نگرش، توسعه لگام گسیخته فناوری، تفکر صرف اقتصادی و عدم توجه به اصول دانش آمایش سرزمین است.

استادیار دانشکده منابع طبیعی دانشگاه کردستان بیان کرد: متاسفانه امروز با بحران ها و معضلات بسیاری همچون فرونشست زمین، فرسایش خاک، استفاده بی رویه و خشک شدن منابع آبی، آلودگی هوا و آلودگی آب ها روبهرو هستیم که اگر در رفتار خود تجدید نظر نکنیم، سبب رستاخیز زودهنگام خواهد شد.

کبودوندپور ادامه داد: اکنون نه تنها در ایران که با بحران های محیط زیستی در مقیاس جهانی روبهرو هستیم و متاسفانه با وجود همه صنایع پیشرفته و رشد تکنولوژی و ... امروزه یک چهارم از مردم جهان در فقر شدید به سر میبرند و از کمترین حق و حقوق انسانی خود محروم اند.

وی یادآور شد: جنگل زدایی، استفاده بی رویه از منابع آبی، تغییر اقلیم و خشکسالی، بهرهبرداری بی رویه از منابع، سدسازی بی رویه، فقر و بیکاری، مهاجرت روستاییان، شبکه مخرب گازرسانی و ... از جمله چالش های محیط زیستی کشور ایران است.

استادیار دانشکده منابع طبیعی دانشگاه کردستان گفت: برای پیشگیری از معضلات محیط زیستی باید ابتدا محیط زیستی اجتماعی را اصلاح کرد؛ آموزش حفاظت و صیانت از محیط زیست و منابع طبیعی، نیازمند آموزش در سطح عام و خاص است، لذا باید توجه کرد که آموزش زمانی موثر است که تداوم و استمرار داشته باشد.

کد خبر 2755421

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha