کودکان قربانیان حملات پهپادی ترکیه به کردهای سوریه

سرویس جهان - در حالی که ترکیه از دقت عمل بالای پهپادهای خود در حملات به تیروهای کرد سوریه سخن می‌گوید بیش از ۳۰ درصد قربانیان این حملات غیرنظامیان و حدود 10 درصد کودک هستند.

به گزارش کردپرس، مرکز اطلاعات روژاوا، نهاد تحقیقاتی که تحولات مناطق تحت کنترل کردهای سوریه را دنبال می کند، در گزارش ماه مارس خود از افزایش قربانیان غیرنظامی حملات پهپادی ترکیه در این مناطق خبر داده است.

بر اساس این گزارش، در سال گذشته میلادی ۸۷ نفر در حملات پهپادهای ترکیه در منطقه تحت کنترل کردهای سوریه جان باخته اند. مرکز اطلاعات روژاوا تعداد قربانیان غیرنظامی این حملات را ۲۵ نفر ذکر کرده که ۹ تن از آنها کودکان بودند.

وبسایت آمریکایی المانیتور در گزارشی درباره قربانیان حملات پهپادی ترکیه در این منطقه که عملا جایگزین حمله زمینی علیه نیروهای کرد سوریه شده، گزارش داد با وجود ادعای دقت عمل این تجهیزات نظامی توسط ترکیه، برخی قربانیان کودک در این حملات، در مراکز غیرنظامی از جمله مراکزی وابسته به سازمان ملل جان خود را از دست داده‌اند. 

سازمان ملل و همچنین آمریکا که صدها نیروی نظامی در شمال سوریه سوریه مستقر کرده و خود را متحد کردهای سوریه می داند، حمله پهپادی ترکیه به مرکز وابسته به سازمان ملل در این منطقه را که موجب جان باختن یک نوجوان شد، محکوم کردند اما از عامل این حملات نامی نبردند. 

ویم زویننبرگ، از موسسه صلح پاکس در هلند دولت ترکیه را عامل قتل کودکان در حملات پهپادی در شمال شرق سوریه دانسته و به المانیتور گفته است آنکارا باید پاسخ شفافی در این گونه موارد داشته‌ باشد. 

بر اساس این گزارش بیشتر قطعات حساس و مهم این پهپادها ساخت کشورهای اروپایی و کانادا هستند و این کشورها مسئول عواقب سوءاستفاده از این همکاری نظامی با ترکیه هستند اما واکنشی به جان باختن کودکان در این حملات نداشته اند.

کد خبر 2755246