انتخابات ترکیه : راهنمای ساده برای سخت ترین نبرد انتخاباتی اردوغان

سرویس ترکیه- رئیس جمهور رجب طیب اردوغان بیش از 20 سال است که در قدرت بوده و اکنون با سخت ترین چالش زندگی خود مواجه است.

به گزارش کردپرس به نقل از بی بی سی، رئیس جمهور رجب طیب اردوغان بیش از 20 سال است که در قدرت بوده و اکنون با سخت ترین چالش زندگی خود مواجه است.
شش حزب اپوزیسیون نیروهای خود را برای انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی در 14 می متحد کرده اند و کمال قلیچداراوغلو، رهبر اپوزیسیون را به عنوان نامزد واحد خود برای پست ریاست جمهوری انتخاب کرده اند.
ترکیه در دوران ریاست جمهوری اردوغان به طور چشمگیری اقتدارگرا شده و اکنون اپوزیسیون به دنبال معکوس کردن این روند است.
ترکیه این روزها با تورم فزاینده مواجه است و در اثر زلزله های دوگانه که بیش از ۵۱ هزار کشته برجای گذاشته، وضعیت سیاسی اردوغان بیش از پیش شکننده شده است. 
هر نامزدی که بتواند بیش از نیمی از آرای ریاست جمهوری 14 می را کسب کند، برنده قطعی است. در صورت عدم موفقیت، انتخابات به دور دوم می رود که دو هفته بعد برگزار می شود.

چالش های انتخاباتی اردوغان

رای دهندگان ترکیه سالهاست که به دو گروه تقسیم شده اند، اما آقای اردوغان 69 ساله تحت فشار قرار دارد زیرا نظرسنجی ها نشان از این دارد که رقیب اصلی او برای ریاست جمهوری نسبت به او برتری دارد.
حزب عدالت و توسعه از نوامبر 2002 در راس قدرت بوده و از سال 2003 بر ترکیه حکمرانی کرده است.
اردوغان ابتدا نخست وزیر بود، اما پس از آن در سال 2014 رئیس جمهور شد و پس از کودتای نافرجام سال 2016 اختیارات خود را به طور چشمگیری افزایش داد.
اکنون او کشور را از یک کاخ بسیار بزرگ اداره می کند و بسیاری از رسانه ها توسط متحدانش کنترل می شوند.
تعداد فزاینده ای از شهروندان ترکیه اردوغان را به دلیل امتناع غیرمعمول او از افزایش نرخ بهره، مقصر افزایش تورم میدانند. نرخ تورم رسمی بالای 50 درصد است، اما فعالان و دانشگاهیان می گویند نرخ تورم واقعی بیش از 100 درصد است.
پس از زلزله های دو گانه فاجعه بار ترکیه در 6 فوریه، او و حزب متبوعش به دلیل سوء مدیریت در تلاش و جستجو و نجات بازماندگان و همچنین ناتوانی در انطباق شیوه های ساخت و ساز در سال های گذشته به طور گسترده مورد انتقاد واقع شده است.
میلیون ها شهروند ترکیه در 11 استان زلزله زده بی خانمان مانده اند. از آنجایی که بسیاری از مناطق زلزله زده به عنوان پایگاه های حزب اردوغان در نظر گرفته می شوند، او احتمالا در کردستان ترکیه با شکست مواجه است. 

حزب عدالت و توسعه با حزب ملی گرای افراطی حرکت ملی  (MHP) متحد شده است.
نامزد اپوزیسیون ششگانه، کمال قلیچدار اوغلوی 74 ساله است که به عنوان یک رقیب میانه رو شناخته می شود و ریاست رشته شکست های انتخاباتی را در راس حزب اصلی اپوزیسیون جمهوریخواه خلق (CHP)برعهده داشته است.
اما این بار می تواند متفاوت ظاهر شود زیرا او به عنوان یک کاندیدا که نتیجه وحدت شش حزب اپوزیسیون است به مبارزه انتخاباتی وارد می شود.

قلیچدار اوغلو همچنین از حمایت قابل توجه دومین حزب بزرگ اپوزیسیون یعنی حزب دموکراتیک خلق ها (HDP) برخوردار است. یکی از رهبران این حزب انتخابات کنونی را مهم ترین انتخابات تاریخ ترکیه توصیف کرده است.
این حزب به دلیل پرونده قضایی مبنی بر ارتباط با PKK ، تحت عنوان دیگری به نام چپ سبز در پارلمان شرکت می کند ونامزدهای خود را ذیل نام این حزب جایگزین راهی مجلس می کند.
پیش از این انتخاب کمال قلیچدار اوغلو مقبولیت فراگیری نداشت زیرا شهرداران استانبول و آنکارا شناخته شده تر و قوی تر بودند. هر دوی آنها از عضو حزب جمهوری خواه خلق هستند که برای اولین بار پس سال 1994 ، کنترل دو شهر بزرگ ترکیه را در سال 2019 به دست آوردند.
قلیچدار اوغلو، کارمند سابق دولت که خود شهروندی از اقلیت علوی است، یک راهپیمایی 24 روزه برای عدالت را در سال 2017 رهبری کرد که پس از سال ها به عنوان بزرگترین نمایش مخالفت با حکومت رئیس جمهور اردوغان برگزار شد.  
اتحاد ملت او در تلاش برای بازگرداندن ترکیه از سیستم ریاست جمهوری ایجاد شده در دوران اردوغان به سیستمی تحت رهبری پارلمان است. برای تغییر این سیستم، آنها باید رای 400 نماینده از 600 نماینده پارلمان ترکیه را داشته باشد یا 360 نماینده پارلمان این پیشنهاد را ارائه دهند تا در همه پرسی عمومی به رای گذاشته شود.
رهبران پنج عضو دیگر ائتلاف موافقت کرده اند که نقش معاون رئیس جمهور را بر عهده بگیرند.

تقسیم رای

نظرسنجی های ترکیه همیشه قابل اعتماد نیستند، اما امید های قلیچدار اوغلو برای پیروزی در انتخابات در دور اول زمانی که یکی از همکاران سابق حزب چپ میانه، محرم اینجه، تصمیم به پیوستن به نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری گرفت، ضربه خورد.
محرم اینجه، 58 ساله،کاندیدای ریاست جمهوری حزب جمهوری خواه خلق در سال 2018 بود، اما دو سال بعد به دلیل اختلاف با قلیچدار اوغلو حزب را ترک کرد، او اکنون حزب ملی گرای سکولار میهن را اداره می کند و با اتهامات ضربه به آرای مخالفان حکومت و بازی در زمین رئیس جمهور اردوغان مواجه است.
اما او حضور پررنگی در رسانه های اجتماعی دارد و رای دهندگان جوان را با رقصیدن و فعالیت در تیک تاک تحت تاثیر قرار داده است.
یکی دیگر از نامزدها که شانس کمی برای موفقیت چشمگیر دارد، سینان اوغان ملی گرای افراطی است.

آرا چگونه عمل می کنند؟ 

برای ورود به پارلمان دارای 600 کرسی، یک حزب باید 7 درصد آرا را به خود اختصاص دهد یا بخشی از یک ائتلاف باشد.
به همین دلیل است که ائتلاف ها در ترکیه بسیار مهم شده اند و اپوزیسیون ششگانه لزوم تغییر آن را به عنوان یکی اصلاحات پیشنهادی خود برجسته کرده است.
شهروندان ترکیه به جای کاندیداهای فردی، به لیست های احزاب رای می دهند، بنابراین تعداد کرسی ها به جای ائتلاف، با آرای هر حزب مطابقت دارد.
چهار حزب کوچکتر در اپوزیسیون اصلی ائتلاف ملت، زیر پرچم دو حزب بزرگ، ناسیونالیست ها و CHP برای پارلمان رقابت خواهند کرد.
حزب حاکم جزو ائتلاف جمهور است، اما احزاب آن جداگانه در انتخابات شرکت می کنند.
نامزدهای حزب چپ سبز به جای ائتلاف با کردها بخشی از ائتلاف کار و آزادی هستند که خود دارای شش حزب می باشد. همه به جز یکی از شش حزب در
انتخابات زیر پرچم چپ سبز شرکت خواهند کرد.
تحت اصلاحات اردوغان،اکنون این رئیس جمهور است که دولت را انتخاب می کند، بنابراین نخست وزیری وجود ندارد. و اگر ائتلاف جمهور نتواند اکثریت پارلمان را بدست اورد، ممکن است او برای حکومت به همان شیوه کنونی مبارزه کند. ائتلاف جمهور طرفدار اردوغان در حال حاضر 334 نماینده دارد.
آقای اردوغان قبلا دو دوره به عنوان رئیس جمهور خدمت کرده است، بنابراین به نظر می رسد شرکت در سومین دوره برخلاف قانون اساسی ترکیه است.
اما هیأت عالی انتخابات ترکیه YSK حکم داد که اولین دوره او نه در سال 2014 بلکه در سال 2018 آغاز شده است، یعنی زمانی که سیستم جدید ریاست جمهوری با انتخابات پارلمان و رئیس جمهور در همان روز آغاز شد.
سیاستمداران اپوزیسیون پیشتر از YSK خواسته بودند که از نامزدی او جلوگیری کند. 

اپوزیسیون چگونه ترکیه را تغییر خواهد داد؟ 

ائتلاف به رهبری قلیچدار اوغلو می خواهد سیستم پارلمانی ترکیه را احیا و ریاست جمهوری را اصلاح و حق وتوی رئیس دولت را حذف کند و همچنین روابط این پست را با احزاب سیاسی قطع کند و رئیس جمهور هر هفت سال یک بار انتخاب شود.
این شش حزب همچنین می خواهند تلاش چند دهه ای ترکیه برای پیوستن به اتحادیه اروپا و روند عادی سازی رابطه با آمریکا
را پس از سال ها روابط متشنج در زمان ریاست جمهوری اردوغان آغاز کنند.

آنها متعهد شده اند ظرف دو سال تورم را به زیر 10 درصد برسانند و پناهندگان سوری را داوطلبانه به خانه های خود بفرستند.
 ترکیه در حال حاضر میزبان ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار آواره سوری است.

کد خبر 2755043

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha