بیداد آسفالت بی کیفیت و چالش ایمنی تردد شهروندان سنندجی

فرسودگی آسفالت سطح خیابان ها و معابر در کنار عدم ترمیم مناسب و به موقع با استفاده از مصالح باکیفیت، تردد ایمن شهروندان سنندجی را با چالش جدی روبرو ساخته است.

به گزارش کردپرس، حکایت «قوز بالا قوز» را پیشتر برای نشان دادن اوج گرفتاری و تلنبار مشکلات بر دوش یک شخص بکار می بردند، اما شاید بتوان نمود عینی شده امروزی این ضرب المثل را برای وضعیت آسفالت خیابان های سطح شهر سنندج بکار برد. شهری که پس از گذشت بالغ بر دو قرن از قدمت شهر شدنش، کماکان سیما و منظر شهری آن نه تنها مدرن تر و کاربردی تر نشده، بلکه آنچه امروزه در افق بصری این شهر خودنمایی می کند «خیابان ها و معابر نامناسبی است که سرتاسر آن با آسفالت بی کیفیت پوشانده شده است».

این فرسودگی آسفالت سطح خیابان ها و معابر شهر سنندج در کنار عدم ترمیم مناسب و به موقع با استفاده از مصالح باکیفیت، بیانگر آن است که رسیدگی به وضعیت آسفالت معابر در شرایط استاندارد صورت نمی گیرد و این مسأله باعث شده قسمت هایی از آسفالت کنده شده و در برخی مسیرها نیز رگه های طولی و عرضی ترک های آسفالت، گودال هایی را با سایزهای مختلف در سطح آسفالت به وجود آوردند. دستاوردی که تصویری ناخوشایند را در سایه بی توجهی متولیان مدیریت شهری شکل داده و زخمی عمیق بر چهره معابر شهر کشیده است.

شکست آسفالت و شکل گیری گودال های کوچک و بزرگ، معابر را به دام های دهان  باز کرده ای تبدیل کرده که همه روزه ماشین ها و وسایط نقلیه عبوری را در کام خود می کشاند، امری که تأیید آن با یک گذر ساده روزانه از سطح شهر سنندج قابل اثبات است. کافیست چند مسیر پرتردد شهر را طی کرده تا خود به میزان سختی عبور و مرور از سطح خیابان ها پی برد.

بی توجهی به مرمت اصولی آسفالت های آسیب دیده

بیداد آسفالت بی کیفیت و چالش ایمنی تردد شهروندان سنندجی

هر چند به صراحت در ماده ۸۰ قانون وظایف نظارتی شورای شهر از شهرداری، وظیفه تسهیل در تردد شهروندان به خوبی تفهیم شده و طبق آن انتظار می رود تا متولیان ذیضلاح نسبت به آسفالت سریع خیابان ها اقدام نمایند؛ در مقابل اما شاهد هستیم که متأسفانه این موضوع در سطح شهر سنندج چندان محلی از اعراب ندارد. در واقع وفقه در رسیدگی به مرمت و رفع شکستگی های ناشی از حفاری های آسفالت معابر شهر سنندج در کنار بی توجهی به مرمت اصولی آسفالت های آسیب  دیده باعث به وجود آمدن اختلاف سطح و بروز برجستگی های ناشیانه ای پس از انجام لکه گیری شده و تردد ایمن شهروندان را با چالش جدی روبرو ساخته است.

البته خرابی آسفالت تنها محدود به حفاری ها نیست، در بسیاری از نقاط شهری سنندج شاهد فرسودگی و نابودی آسفالت های قدیمی و شکل گیری نوارهای حفاری جدید نیز هستیم. آسفالتی که می بایست با راهکارهایی همچون زیرسازی مناسب، جلوگیری از تردد خودروها قبل و بعد از قیرپاشی اصولی، دفع سطحی روان آب ها، اجرای دقیق شیب های طولی و عرضی، جلوگیری از بروز درزهای سرد، دقت در بکارگیری مصالح باکیفیت، استفاده از تجهیزات کاربردی و نظارت درست و کارشناسی صحیح پروژه انجام پذیرید، متأسفانه با اهمال کاری روبرو شده و چنان می نماید که پیمانکاران ضمانت چندانی را برای حسن انجام کار لحاظ نمی دارند.

صرف انجام لکه گیری های ناشیانه در سایه عدم نظارت مسئولین که باعث هدر رفت بیت  المال و دوباره کاری های مدام در طول سال شده، تلنبار آسفالت جدید بر روی آسفالت قدیمی و انجام کارهای غیراصولی عملیات آسفالت و لکه گیری هر روز قوز جدیدی را به قوز قبلی آسفالت در سطح معابر شهر سنندج اضافه کرده است.

آسفالت باکیفیت یک مطالبه عمومی

بیداد آسفالت بی کیفیت و چالش ایمنی تردد شهروندان سنندجی

به خوبی روشن است که وظیفه آسفالت ریزی معابر شهری از مهمترین رده های خدماتی شهرداری است، بی توجهی مسئولین این حوزه خدماتی در انجام آسفالت اصولی و کارآمد، بیانگر کوتاهی مدیران شهری در برآورده کردن مطالبه عمومی و اصلی شهروندان است. مطالبه ای که عدم توجه به آن بستری را برای بروز و ظهور معضلات برای وسایط نقلیه عمومی و شخصی را فراهم ساخته و شهروندان را متحمل خسارات مالی و جانی کرده است.

وجود چاله چوله ها و برجستگی های متعدد در سطح خیابان های شهر سنندج، استهلاک خودروها را بالا برده و به معضلی جدی بدل گشته، امری که برای رانندگان تاکسی بیش از سایرین آزار دهنده و هزینه  بردار است چرا که این قشر مجبور به تردد روزانه در یک مسیر مشخص بوده و اگر آسفالت منطقه مورد خدمت آنها دارای کیفیت لازم نباشد، راننده درگیر هزینه های مضاعفی خواهد شد.

وجود آسفالت های تکه پاره  در سطح معابر سنندج و افتادن خودروها به درون چاهک های خیابانی، عبور و مرور بی خطر در خیابان  هایی با فرونشست و دفرمگی فراوان در سطح آسفالت را به یک اتفاق روزمره در سنندج بدل ساخته و راکبان موتورسیکلت و دوچرخه سواران را بیش از سایرین با خطر واژگونی و آسیب مواجه می کند.

موج دار شدن آسفالت و سرعت گیرهای بی نام و نشان چالشی جدی برای رانندگان

انتقادها به وضعیت بد آسفالت های سطح معابر شهر سنندج در حالی مطرح است که عبور و تردد خودروهای سنگین در محدوده شهری نیز کنترل نشده و تردد این ماشین آلات باعث ایجاد موج های زیادی در آسفالت شده؛ عبور خودروهای سنگین حامل بار از روی آسفالت بی کیفیت، قوس و قوز های زیادی را در سطح معابر به وجود آورده و رانندگی را در شرایط بارندگی سخت تر هم ساخته است.

دیگر موضوع مرتبط با وضعیت آسفالت خیابان های سنندج، عدم نصب علائم ترافیکی در مکان هایی است که سرعت گیرهای جدید در آن نصب می شوند. گاهاً رانندگان ناآشنا با محل قرارگیری این سرعت گیرهای جدید پس از عبور با سرعت از روی آنها که غالباً از جنس آسفالت هستند، متحمل خسارت جبران ناپذیری می شوند.

برخی از مناطق حاشیه سنندج رنگ آسفالت را به خود ندیده اند

بیداد آسفالت بی کیفیت و چالش ایمنی تردد شهروندان سنندجی

بخشِ تلخ ماجرای وضعیت بد آسفالت شهر سنندج مربوط به نواحی حاشیه ای شهر است. وضعیت مناطق حاشیه شهر سنندج در بحث آسفالت معابر به کلی از دید مسئولین مخفی مانده و این تصور را ایجاد می کند که معاونت عمرانی مناطق شهری با اینکه مؤظف به رصد مستمر معابر سطح شهر است، از رسیدگی به وضعیت معابر مناطق حاشیه شهر غفلت کرده و این نواحی را جزو اولویت های کاری خود نمی داند.

در برخی از این نقاط حاشیه ای به خوبی می توان دریافت که معابر و خیابان های حتی رنگ آسفالت را به خود ندیده و بهسازی معابر این نقاط جزو تعاریف وظایف شهرداری قلمداد نمی شود. مناطقی همچون ننله و نایسر که بارها و بارها از سوی مردم تماس هایی برای رسیدگی به وضعیت آسفالت معابر آن با شهرداری برقرار شده ولی باز هم وضعیت آسفالت آنها در شرایط تأسف باری است.

با تمامی این تفاسیر، شهرداری سنندج چه بپذیرد که رسیدگی به وضعیت آسفالت خیابان ها و لکه گیری، هموارسازی و تأمین زیرساخت های ترددی در سطح شهر را عهده دار است و چه نپذیرد که مسئولیت مدنی در قبال جبران خسارات ناشی از این چاله  ها را دارد، این نهاد ملزم است تا در راستای احترام و رعایت حقوق شهروندی نسبت به ایجاد استانداردهای لازم در تسطیح و تسریع تردد شهروندان در سطح شهر احساس مسئولیت داشته و می بایست تلاش کند تا مراتب رضایتمندی شهروندان را فراهم سازد، امری که به وسیله آن کیفیت زندگی شهروندان و به تبع آن وضعیت سیما و منظر شهری را در شأن ساکنانش ارتقاء خواهد بخشید.

کد خبر 2755028

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha