خطر پایان حضور شرکتهای نفتی خارجی در اقلیم کردستان

سرویس جهان- شرکتهای نفتی خارجی در اقلیم کردستان هشدار داده اند که در صورت ادامه توقف صادرات نفت این منطقه، سرمایه گذاری در صنعت نفت و گاز اقیلم کردستان را منوقف می کنند.

به گزارش کردپرس،نشریه اس اند پی گلوبال نسبت به پیامدهای خطرناک متوقف ماندن صدور نفت اقلیم کردستان هشدار داد.

به نوشته این نشریه اقتصادی، شرکت های نفتی خارجی فعال در اقلیم کردستان با اشاره به فضای نامناسب فعالیت در اقلیم کردستان با توجه به ادامه اختلافات میان کردها و دولت مرکزی عراق و به تبع آن، متوقف ماندن صادرات نفت اقلیم کردستان از طریق ترکیه، هشدار داده اند ممکن است سرمایه گذاری در صنعت نفت و گاز اقلیم کردستان را متوقف کنند.

این نشریه با اشاره به اینکه توافقنامه آنکارا- بغداد بر سر خط لوله نفتی میان این دو کشور در سال 2025 پایان می یابد، هشدار داد این مسئله آینده صادرات نفت اقلیم کردستان را هر چه بیشتر به خطر می‌اندازد.

حداقل پنج شرکت نفتی خارجی شامل دی ان او، جنل انرژی، گولف کی ستون،NKN و شاماران با تشکیل کمیته مشترک گزینه های خود برای حفظ منافع این شرکت ها در اقلیم کردستان در نظر گرفته اند. برخی نمایندگان این شرکتها تهدید کرده اند در صورت ادامه توقف تولید و صدور نفت اقلیم کردستان و ادامه ضرر و زیان این شرکتها، آنها اقدامات قانونی در پیش خواهند گرفت.

این کمیتة همچنین از دو کشور آمریکا و انگلیس خواسته اند ترکیه، عراق و اقلیم کردستان را برای از سرگیری صادرات نفت اقلیم کردستان تحت فشار قرار دهند. 

این شرکتها همچنین خواهان تعیین تکلیف بدهی دولت اقیلم کردستان به شرکتهای خارجی،  در صورت واگذاری صنعت نفت و گاز اقلیم کردستان به بغداد هستند.

آنها هشدار داده اند تحولاتی که منجر بر قطع صادرات نفت اقلیم کردستان شده، تبعات سیاسی، اقتصادی و اجتماعی دارد که ممکن است برای کردهای عراق گران تمام شود

کد خبر 2754927