آیا اردوغان هیات خود را به زندان امرالی فرستاده است؟

سرویس ترکیه - اظهارات روزنامه نگار کرد مبنی بر تلاش دولت AKP برای مذاکره با اوجالان باعث ایجاد واکنش های گسترده در فضای سیاسی ترکیه و در آستانه انتخابات شد.

به گزارش کردپرس، در حالی که شمارش معکوس برای انتخابات در ترکیه آغاز شده، انتشار گزارشی مبنی بر تلاش دولت حزب عدالت و توسعه (AKP) برای مذاکره با عبدالله اوجالان رهبر در بند حزب کارگران کردستان (PKK) و برای جلب حمایت کردها و رای دهندگان HDP، بیش از پیش باعث ایجاد التهاب در فضای سیاسی ترکیه شد.

آمد دجله روزنامه نگار و تحلیلگر سیاسی کُرد، در گفتگویی بلند با نزاهت دوغان روزنامه نگار روزنامه ینی یاشام (زندگی نو) مدعی تلاش های دولت AKP برای مذاکره با اوجالان شد. او گفت که اطلاع دارد که در یک سال و نیم تا دو سال گذشته رفت و آمدهای زیادی از آنکارا به امرالی برای دیدار و مذاکره با اوجالان صورت گرفته است و از آنجا که نتیجه این رفت و آمدها مطلوب AKP نبوده، انزوای اجباری تشدید شده است. دجله همچنین مدعی تلاش دولت ترکیه برای برقراری ارتباط غیر مستقیم با قندیل شد.

او در بخشی از این مصاحبه در پاسخ به پرسشی مبنی بر تاکید احزاب کرد برای حل مسئله کرد در مجلس ترکیه و در چارچوب قانون گفت که هیات حزب دموکراتیک خلق ها (HDP) که در جریان مذاکرات صلح بین سال های 2013 تا 2015 شرکت داشت، و شخص اوجالان بر لزوم حل مسئله کرد در مجلس ترکیه تاکید کرده اند. با این حال زمانی که کمال قلیچدار اوغلو رهبر حزب جمهوری خواه خلق (CHP) و نامزد اپوزیسیون ترکیه همین سخن را بر زبان آورد، برخی رسانه ها نوعی برخورد کردند که گویا این اولین بار است که چنین موضوعی مطرح می شود. 

دجله گفت اگرجه مدارکی برای اثبات این موضوع وجود ندارد که دولت AKP از مدت ها پیش هیات های مختلفی را برای دیدار با اوجالان به منظور جلب حمایت کردها و رای دهندگان HDP به امرالی فرستاده است، اما آنها از رخداد این موضوع با خبر هستند.

روزنامه نگار کُرد نگرفتن پاسخ مثبت از سوی اوجالان را دلیل تشدید فشارها بر امرالی و کردها دانست و گفت که به همین دلیل است که دولت مدام از عبارت «تروریست» علیه کردها و  HDP استفاده می کند و هرگونه مذاکره ای با CHP را نیز به عنوان پروپاگاندا مطرح می کند. 

آمد دجله ائتلاف اخیر AKP و ائتلاف جمهور را با HUDA-PAR نتیجه عدم حمایت امرالی و کردها از AKP در انتخابات اخیر توصیف کرد.

انتشار این گزارش به سرعت از سوی فعالان سیاسی و رسانه های مختلف پوشش داده شد. 

صلاح الدین دمیرتاش رئیس مشترک پیشین HDP در توئیتی با بازنشر این خبر نوشت: «به نظر شما هدف اردوغان از فرستان یک هیات به امرالی چه می توانسته باشد؟ 
با این حال به نظر می رسد حالا که نتوانسته به چیزی که می خواسته برسد، همه ما را دارد متهم به همکاری با ترور می کند.»

این رهبر دربند کرد رفتار اردوغان و و دولت AKP را در برابر اوجالان «دو رویی» دانست.

روزنامه نگارها و فعالان سیاسی دیگر نیز به سرعت به این موضوع واکنش نشان دادند. این واکنش ها به حدی بالا گرفت که در نهایت ابراهیم کالین سخنگوی نهاد ریاست جمهوری اظهارات رسانه ینی یاشام را تکذیب کرد و روزنامه حکومتی صباح نیز رسانه ینی یاشام را ارگان رسانه ای PKK خطاب کرد. این در حالی است که روزنامه ینی یاشام رسانه ای است که در داخل خاک ترکیه و با قوانین این کشور فعالیت می کند.

فاتح پرتقال روزنامه نگار مشهور طرفدار اپوزیسیون ترکیه و CHP در برنامه زنده دیروز خود در کانال یوتوبش، در واکنش به این موضوع خواستار توضیح مسئولان در این زمینه شد. 

روزنامه جمهوریت رسانه نزدیک به اپوزیسیون ترکیه نیز امروز با انتشار یادداشتی در واکنش به این موضوع، نوشت که بر اساس شنیده ها مذاکرات دولت با اوجالان تا ماه مارس ادامه داشته و به اوجالان وعده آزادی داده شده است. با این حال اوجالان خواستار این شده که این مذاکرات رسمی و مکتوب باشد و به حل مسئله کرد بیانجامد که در نهایت به نتیجه نرسیده است.

نویسنده این یادداشت در پایان آرزو کرده است که روزی همه مسائل ترکیه زیر سقف مجلس و در شرایطی برابرانه حل و فصل شوند. 

بحث ها بر سر ادعای روزنامه کردی ینی یاشام در فضای سیاسی ملتهب ترکیه همچنان ادامه دارد. 

گزارش - سرویس ترکیه 

کد خبر 2754915

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha