گزارشی درخصوص میانجیگریها میان بغداد-آنکارا برای لغو ممنوعیت پروازها به فرودگاه سلیمانیه

سرویس  عراق و اقلیم کردستان – روزنامه قطری «العربی الجدید» شماره اخیر خود در گزارشی به میانجیگریهای جدیدی بین بغداد-آنکارا برای لغو ممنوعیت پروازها به  فرودگاه بین‌المللی سلیمانیه در اقلیم کردستان  پرداخت.

به گزارش کردپرس ، روزنامه «العربی الجدید» در گزارش خود می نویسد: یکی از رهبران اتحادیه میهنی کردستان از وجود میانجیگری جدید با هدف متقاعد کردن آنکارا برای لغو ممنوعیت پروازها به  فرودگاه بین‌المللی سلیمانیه در اقلیم کردستان  از سوی  مقامات ترکیه خبر داد .

به نوشته این روزنامه ،غیاث سورچی در مصاحبه با روزنامه قطری «العربی الجدید» ، گفت : دولت عراق این  میانجیگری را رهبری می کند تا به ترکیه اطمینان دهد که هیچگونه  نفوذ و تاثیری  بر حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک) در سلیمانیه ندارد و اتحادیه میهنی نیز با سازمان های تروریستی همکاری نمی کند.

سورچی افزود: « مجددا" تاکید می کنم که اتحادیه میهنی کردستان دارای نوعی همکاری و هماهنگی با نیروهای دمکراتیک سوریه ه عنوان بخشی از ائتلاف بین المللی مبارزه با تروریسم است ، زیرا این نیروها با  عناصر پ.ک.ک  متفاوت هستند و در فهرست سازمان های تروریستی قرار ندارند.

وی تاکید کرد که حضور عناصر پ.ک.ک در سلیمانیه  منحصر به کوههای قندیل است که منطقه ای صعب لعبور از نظر جغراقیایی است که در سه کشور یعنی  ، ایران ، ترکیه و عراق امتداد می یابد و ارتش عراق توانایی کنترل این منطقه را ندارد.

سورچی همچنین توضیح داد که میانجیگری دولت عراق و دیدارها و تلاشهای  قباد طالبانی ، معاون نخست وزیر اقلیم کردستان  سرانجام به پایان دادن به  ممونوعیت پروازها در فرودگاه سلیانیه خواهد انجامید و اختلافات بین ترکیه و اتحادیه میهنی کردستان نیز حل خواهد شد.

گفتنی است که شهر سلیمانیه  تحت کنترل اتحادیه میهنی کردستان که دومین حزب بزرگ کردستانی در اقلیم کردستان  به ریاست بافل طالبانی است ، قرار دارد. این حزب به پناه دادن به عناصر پ.ک.ک که به  اقدامات تروریستی  در شهرهای شمال عراق و ترکیه دست می زنند ، متهم شده است.

از سوی دیگر، یکی از نمایندگان پارلمان کردستان که نخواست  نامش فاش شود ، تأکید کرد که محمد شیاع  السودانی، نخست وزیر عراق، قاسم الاعرجی، مشاور امنیت ملی  این کشور را به عنوان مسئول میانجیگری در موضوع ممنوعیت پروازهای  ترکیه به فرودگاه سلیمانیه ، تعیین کرده است.

این نماینده  در مصاحبه با روزنامه  «العربی الجدید»  گفت، قباد طالبانی، معاون نخست وزیر اقلیم کردستان با ارائه ضمانت هایی به الاعرجی  درخصوص ابلاغ پیامهای او به طرف ترکیه ای مبنی بر بستن  همه مقرهای «پ‌ک‌ک» در سلیمانیه، اعم از مقرهای علنی و غیرعلنی و  سازمان‌ها و شرکت‌های جامعه مدنی و سازمان‌های رسانه‌ای آن ، موافقت کرده است.

وی افزود: اتحادیه میهنی  متعهد شده است که  از هرگونه فعالیت مسلحانه عناصر پ.ک.ک یانیروهای دمکراتیک  سوریه در مرزهای اداری استان سلیمانیه ممانعت کند و از همکاری با آنها  در این زمینه بپرهیزد.

این نماینده همچنین  خاطرنشان کرد که  ترکیه از میانجی های  عراقی خواسته است  تا ضمانت هایی ازسوی ترکیه به اتحادیه میهنی کردستان درخصوص  لغو ممنوعیت پروازهای ترکیه به   فرودگاه  سلیمانیه  حداکثر تا  اواسط ماه آینده میلادی  ارائه دهند.

شایان ذکر است که «موتلو توکا» معاون رئیس سازمان اطلاعات ترکیه اخیراً از بغداد پایتخت عراق دیدار و با مقامات عراقی در خصوص  فعالیت شبه نظامیان «پ‌ک‌ک» در شمال عراق پس از بمباران فرودگاه بین‌المللی سلیمانیه گفت‌وگو کرده است.

در همین حال ریبین سلام، یکی از اعضاء حزب دمکرات حاکم براقلیم کردستان نیز به نوبه خود گفت: اکنون طرفهایی  در سلیمانیه برای ایجاد مشکلات و شرمساری دولت اقلیم کردستان در برابر  جامعه جهانی تلاش می کنند.

ریبین سلام  در گفت‌وگو با «العربی الجدید» توضیح داد: «مسئله منطقه پرواز ممنوع در فرودگاه سلیمانیه یک مسئله  حاکمیتی برای دولت عراق است و بغداد  متعهد شده است  که این مسئله  را پس از دیدار اعضائی  ازکمیسیون های  مجلس عراق  و مسئولان دولت این کشور  از شهر سلیمانیه و بررسی اوضاع این شهر ، حل کند.

وی افزود: همه از میزان نفوذ حزب کارگران کردستان و تسلط کامل  آن بر همه  مناطق در سلیمانیه و همکاری اتحادیه میهنی کردستان با این حزب آگاهی دارند  ، لذا این  مسئله باید  با هدف جلوگیری از تکرار حملات ترکیه به مناطقی در اقلیم کردستان ، حل شود.

کد خبر 2754898

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha