۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۲
آتش‌سوزی در بازار تاریخی ارومیه

سرویس آذربایجان غربی- فرمانده یگان حفاظت اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی از مهار آتش‌سوزی در بازار تاریخی ارومیه در اسرع وقت خبر داد.

به‌گزارش کردپرس، بهزاد حجابی، با اعلام این مطلب اظهار کرد: در پی دریافت گزارش مردمی مبنی بر وقوع آتش‌سوزی در راسته پشم‌فروشان بازار تاریخی ارومیه نیروهای یگان حفاظت استان در اسرع وقت در محل مذکور حضور یافتند.

فرمانده یگان حفاظت اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی افزود: خوشبختانه با حضور به‌موقع نیروهای آتش‌نشانی آتش‌سوزی در اسرع وقت مهار و از گسترش آن به سایر مغازه‌های این راسته جلوگیری شد.

او ادامه داد: با بررسی‌های انجام گرفته مشخص شد که آتش‌سوزی بر اثر بی‌احتیاطی صاحب مغازه به وقوع پیوسته و اقدامات فنی و کارشناسی برای ارزیابی میزان خسارت‌ها به بازار تاریخی در حال انجام است.

بازار ارومیه که در بافت قدیمی این شهر واقع شده مربوط به دوره صفوی است. این اثر در تاریخ ۲۲ خرداد ۱۳۶۲ با شمارهٔ ثبت ۱۶۳۹ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

کنیسه مربوط یهودیان منطقه نیز در محدوده این بازار قرار گرفته‌است. بازار ارومیه معماری ساده‌ای داشته و تاق‌ها، چشمه‌ها و گنبدهای مختلفی را در خود جای داده‌است. این بازار دارای تیمچه‌ها، حمام‌ها، سراها و مسجدهای مربوط به دوران زندیان و قاجاریان است.

عمده واردات در آن زمان نفت بود که از بازار خوی مرکز تجاری دوران خودش با شتر از قفقاز به بازار خوی و آنجا به بازار ارومیه - بازار تبریز و بازار اردبیل و ... انتقال می‌دادند و داد و ستد می‌کردند/.

کد خبر 2754903

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha