نقشی که مصر می خواهد در سوریه ایفا کند؛ اهمیت حل بحران سوریه بر اساس قطعنامه ۲۲۵۴ سازمان ملل

سرویس سوریه - وزیر امور خارجه مصر در راستای افزایش فعالیت‌های خود برای مداخله در بحران سوریه در گفتگویی با «گیر پدرسن» نماینده سازمان ملل در امور سوریه بر اهمیت حل و فصل بحران سوریه بر اساس قطعنامه ۲۲۵۴ شورای امنیت سازمان ملل تاکید کرد.

به گزارش کردپرس، مصر فعالیت‌های خود را برای مداخله در بحران سوریه افزایش داده و در همین راستا وزیر امور خارجه مصر در گفتگوی تلفنی با «گیر پدرسن» نماینده سازمان ملل در امور سوریه بر اهمیت حل و فصل بحران سوریه بر اساس قطعنامه ۲۲۵۴ شورای امنیت سازمان ملل تاکید کرده است.

به نوشته روزنامه العرب، تماس تلفنی «سمیح شکری» وزیر امور خارجه مصر و «گیر پدرسن» نماینده سازمان ملل متحد در امور سوریه که شنبه شب انجام گرفت نشان می‌دهد که مصر خواهان داشتن نقش در بحران سوریه است. مصر در این فکر است که نقشش در سوریه نادیده گرفته نشود. به ویژه پس از آن که عربستان سعودی اعلام کرد روابط دیپلماتیک خود را با دمشق بازخواهد گرداند و بشار اسد را به اجلاس سران کشورهای عربی که ماه مه در شهر ریاض برگزار می‌شود دعوت کرد.

در بخشی دیگر از مطالب روزنامه العرب آمده است: «تماس شکری با نماینده سازمان ملل در سوریه نشان می‌دهد که مصر در تلاش است تا پایگاه خود را در تغییرات و تحولات جدید سوریه مستحکم کند. بسیاری از دولت‌ها با دمشق ارتباط برقرار کردند و تلاش‌هایی برای بازگرداندن سوریه به جامعه عربی وجود دارد.»ا تماس شکری با پدرسن، هشت روز پس از سفر «فیصل مقداد» وزیر امور خارجه سوریه به مصر صورت گرفت که اولین سفر فیصل مقداد به مصر از زمان آغاز بحران در سوریه است.

همچنین در بیانیه‌ای وزارت امور خارجه مصر در خصوص تماس با نماینده سازمان ملل در امور سوریه اعلام کرد که در گفتگو و هماهنگی با نماینده سازمان ملل، مبحث بحران سوریه و حل این بحران از طریق راه‌های سیاسی مورد بررسی قرار گرفته است.

در تماس صورت گرفته، سمیح شکری حمایت خود را از ارائه راه‌حل سیاسی بر اساس قطعنامه ۲۲۵۴ شورای امنیت سازمان ملل متحد اعلام کرد.

وزیر خارجه مصر در این تماس تلفنی به نماینده سازمان ملل گفت که مصر برای بازگشت امنیت و ثبات به سوریه اهمیت زیادی قائل است و همچنین دو طرف بر ادامه گفتگو و هماهنگی برای آینده توافق کردند. 

لازم به ذکر است که بر اساس قطعنامه ۲۲۵۴ که در ۱۸ دسامبر ۲۰۱۵ صادر شد، مذاکرات صلح در سوریه باید آغاز شود، دولت موقت تشکیل شود، انتخابات با نظارت بین‌المللی برگزار شود و حملات علیه غیرنظامیان متوقف شود.

روزنامه اهرام مصر نیز در گزارشی اعلام کرد که «احمد ابوزید» سخنگوی وزارت امور خارجه مصر اعلام کرده که شکری در ساختمان وزارت امور خارجه در قاهره از پدرسن استقبال کرده است و افزود: «هماهنگی مصر و طرف‌های بین‌المللی برای انجام راه‌حل سیاسی در سوریه و پایان دادن به رنج مردم سوریه ادامه دارد.»

در بخشی دیگر از روزنامه العرب همچنین آمده است: «مصر در کنار برخی دیگر از کشورهای عربی به ویژه امارات متحده عربی نقش مهمی در احیای روابط سوریه با کشورهای عربی دارد. اما کشورهای غربی این مسئله را رد می‌کنند. قطر تاکنون موضعی نشان نداده است. مصر از سال ۲۰۱۴ در تلاش است تا از تجزیه سوریه جلوگیری کند و همچنین خواستار دفاع از خاک و حاکمیت این کشور شده است. مصر در عین حال در تلاش برای پایان دادن به تصرف مناطق شمالی سوریه به دست ترکیه است. اگر سوریه به طور رسمی در نشست ریاض به اتحادیه عرب بازگردد، مصر در بسیاری از جنبه‌ها به صورت فعال، هماهنگی با سوریه را بازخواهد گرداند.»

کد خبر 2754472

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha