خروج ترکیه از سوریه دروازه آغاز گفتگوهای دمشق و آنکارا است

سرویس سوریه - ایمن سوسان معاون وزیر امور خارجه سوریه در نشست چهارجانبه روز گذشته اعلام کرد که اعلام رسمی خروج کامل ترکیه از اراضی سوریه و اقدام به خروج از این کشور توسط ترکیه دروازه آغاز گفتگوها است.

به گزارش کردپرس، «ایمن سوسان» رئیس هیئت مذاکره‌کننده سوریه و معاون وزیر امور خارجه و پناهجویان سوریه تاکید کرد که اعلام رسمی ترکیه در خصوص خروج همه نیروهای خود از اراضی سوریه و آغاز عقب‌نشینی از اراضی سوریه «دروازه آغاز مجدد ارتباط بین دو کشور» خواهد بود.

به نوشته آژانس خبری سانا، «ایمن سوسان» معاون وزیر امور خارجه سوریه تاکید کرد که بازگشت اوضاع در شمال و شرق و شمال غرب سوریه به وضعیت سابق خود مستلزم حفظ حاکمیت ملی و وحدت سوریه و خروج همه نیروهای غیر قانونی و مبارزه با ترور و اعمال مجدد حاکمیت ملی دولت سوریه بر همه اراضی خود است.

ایمن سوسان در نشست چهارجانبه معاونان وزیران امور خارجه سوریه، ایران، روسیه و ترکیه در مسکو گفت: «سوریه طی ۱۲ سال گذشته در معرض جنگ تحت حمایت برخی از کشورهای غربی و منطقه‌ای قرار گرفته است و براساس گزارش‌های سازمان ملل، شبه‌نظامیان از بیش از صد کشور و از طریق کشورهای همسایه وارد خاک سوریه شدند.

ایمن سوسان همچنین اظهار داشت: «کشورهای دیگری نیز از اوضاع ناشی از جنگ سوء استفاده کردند و بدون هرگونه دعوت یا هماهنگی با دولت قانونی سوریه نیروهای خود را به صورت غیرقانونی وارد خاک سوریه کرده و از شبه‌نظامیان حاضر در سوریه نیز حمایت کردند.

ایمن سوسان ادامه داد: «حضور نظامی غیرقانونی در اراضی سوریه چه در شمال و شرق سوریه یا شمال غرب آن یا در هرجای دیگری با قوانین بین‌المللی در تناقض است و اهداف و أصول منشور سازمان ملل متحد و همه قطعنامه های مربوطه شورای امنیت را نقض می‌کند.»

سوسان افزود: «وجود خطرات تروریستی مستلزم همکاری و هماهنگی با دولت سوریه برای مقابله با آن است و سوریه بارها آمادگی خود را برای همکاری براساس احترام به حاکمیت ملی و اتحاد اراضی سوریه اعلام کرده است.»

ایمن سوسان تاکید کرد که سوریه براساس اصول ملی خود و تاکید آن بر منافع مردم سوریه و تحقق امنیت و ثبات در منطقه با گفتگو و ایجاد پل‌های ارتباط بین همه کشورها حتی با کشورهایی که نقش‌هایی منفی طی سال‌های بحران سوریه داشتند اصرار دارد و ایجاد بهترین روابط با کشورهای همسایه از جمله ترکیه در راستای تحقق منافع ملت‌های ترکیه و سوریه هست.

ایمن سوسان با اشاره به مرزهای طولانی سوریه و ترکیه گفت: «زلزله‌ای که سوریه و ترکیه در معرض آن قرار گرفتند ثابت کرد که سیاست نمی‌تواند حقایق تاریخ و جغرافی یا منافع مشترک و پیوندهای عمیق بین دو مردم سوریه و ترکیه را از بین ببرد.

سوسان در ادامه گفت: «ما تاکنون هیچ نشانه مثبتی در خصوص خروج نیروهای ترکیه از سوریه یا مبارزه با ترور و ​​از بین بردن آن در شمال غرب سوریه به ویژه در منطقه ادلب ندیده‌ایم. ترکیه حتی به تفاهماتی که در چارچوب آستانه یا با طرف روسی حاصل شده بود، پایبند نبود.»

ایمن سوسان از آمادگی سوریه برای هماهنگی با دوستان روسی و ایرانی و طرف ترکی درباره عملیات عقب‌نشینی نیروهای ترکیه از سوریه و ورود ارتش عربی سوریه به این مناطق جهت تضمین این عملیات و اطمینان از عدم تسلط گروه‌های جدایی‌طلب یا تروریستی بر آن مناطق خبر داد.

سوسان خاطر نشان کرد: «از بین بردن و مبارزه چه با داعش یا جبهه النصره یا گروه‌های وابسته به آنها یا احزاب وابسته به حزب کارگران کردستان(PKK) باشد یک منفعت مشترک برای همگان است.

 ایمن سوسان ادامه داد: مبارزه با ترور نمی‌تواند انتخابی باشد، نمی‌شود که خواستار مبارزه با PKK باشیم و در عین حال از «داعش» و «جبهه‌النصره» و دیگران در منطقه کاهش تنش در ادلب حمایت ‌کنیم. همه این گروه‌ها تهدیدی برای سوریه و سایر کشورها هستند و باید در همه مناطق با آنها مبارزه کرد وباید حاکمیت دولت سوریه بر این مناطق اعمال شود.

ایمن سوسان افزود: «سیاست‌های اشتباه برخی از کشورها از ابتدای بحران برای تضعیف دولت سوریه همان چیزی است که منجر به حضور شبه‌نظامیان و گروه‌های جدایی‌طلب در شمال و شرق سوریه شد که وضعیت بی‌ثبات و کنترل نشده در آن منطقه را به وجود آورده است. رسیدگی به این وضعیت در ابتدا مستلزم بازگرداندن وضعیت در شمال و شرق و شمال غرب سوریه به وضعیت قبلی آن است.

و همه اینها تنها با حفظ حاکمیت، وحدت و تمامیت ارضی سوریه و خروج تمامی نیروهای غیرقانونی و اعمال مجدد حاکمیت دولت سوریه بر تمام سرزمین هایش قابل تحقق است.

سوسان در پایان اعلام کرد که مسئولیت کنترل مرزها بین کشورهای همسایه یک مسئولیت مشترک است و با همکاری انجام می‌شود نه با اقدامات یکجانبه و مداخله نامشروع.

کد خبر 2754201

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha