علت بن بست سیاسی عراق نامزدی هوشیار زیباری بود

سرویس جهان: شبکه خبری سی ان ان علت اصلی توقف روند تشکیل دولت در عراق را معرفی هوشیار زیباری برای تصدی ریاست جمهوری عراق دانست.

به گزارش کردپرس حزب دموکرات کردستان عراق، برخلاف توافقات گذشته با حزب اتحادیه میهنی کردستان که بر اساس آن، پست ریاست جمهوری عراق، در مقابل واگذاری پست هایی مانند ریاست اقلیم کردستان و نخست وزیری این منطقه به حزب دموکرات، به اتحادیه میهنی تعلق داشته، اقدام به معرفی نامزد کرد که این مسئله در کنار ورود حزب دموکرات به توافق با جریان صدر برای تشکیل دولت اکثریت، توقف روند تشکیل دولت را به همراه داشت و اختلافات با اتحادیه میهنی را به اوج رساند.

حزب دموکرات کردستان عراق، در مقابل نامزد شدن برهم صالح از سوی اتحادیه میهنی، هوشیار زیباری را به عنوان نامزد ریاست جمهوری عراق کاندید کرده است. در حالی که او در پست وزارت دارایی عراق و به اتهام فساد توسط پارلمان عراق برکنار شده بود.

شبکه خبری cnn در گزارشی پیرامون این مسئله، هوشیار زیباری را شناخته شده ترین سیاستمدار کنونی عراق دانسته و او را دوست و متحد غرب نامیده است. این شبکه معتقد است روند تشکیل دولت جدید عراق پس از نامزدی هوشیار زیباری متوقف شده و این مسئله باعث ایجاد بن بست سیاسی در این کشور شده است.

سی ان ان هوشیار زیباری را یکی از سیاستمداران موفق عراق دانسته است اما وارد شدن اتهام فساد مالی به او در سال ۲۰۱۶ و برکناری اش از سوی پارلمان را نوعی عقب گرد در کارنامه زیباری توصیف کرده است.

سی ان ان معتقد است جریان صدر به عنوان متحد حزب دموکرات کردستان عراق و حامی مبارزه با فساد مجبور شده است حمایت از هوشیار زیباری را پس بگیرد. این شبکه همچنین از احتمال معرفی یک نامزد دیگر توسط حزب دموکرات برای جلب رضایت جریان صدر خبر داده است.

کد خبر 27343

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha