روزنامه آمریکایی: حملات ترکیه به شنگال، مانع بازگشت ایزدی ها به خانه خود است

سرویس عراق و اقلیم کردستان - روزنامه آمریکایی المانتیور نوشت حمله مداوم ترکیه به منطقه شنگال در شمال عراق بر این شهر تأثیر بدی داشته و مانع بازگشت آوارگان به خانه و کاشانه شان شده است.

به گزارش کرد پرس به نقل از المعلومه، المانیتور نوشته است: از سال 2017 تاکنون 80 شهروند عراقی ایزدی بر اثر بمباران ارتش ترکیه کشته شده اند که 64 نفر از آنها عضو یگان های مردمی دفاع از شنگال بوده اند. این در حالی است که عراق خواستار دخالت های بین المللی برای پایان یافتن حملات مستمر ترکیه بوده است.

یک جوان آواره ایزدی به نام سعد حمو در این باره می گوید: بسیاری از ایزدها درباره بازگشت به منازلشان در سایه بمباران مناطقشان توسط ارتش ترکیه به بهانه حمله به مواضع پ.ک.ک دچار تردید هستند.

گزارش المانیتور می افزاید: 350 هزار ایزدی در داخل عراق آواره شده اند و یکصد هزار نفر از آنها نیز از عراق به طور دائم مهاجرت کرده اند و با وجود شکست داعش در سال 2017 ایزدی ها نتوانسته اند به مناطقشان بازگردند.

براساس این گزارش، در ماه فوریه سال گذشته ارتش ترکیه شمار زیادی از مواضع نظامی لشکر 80 حشد شعبی در ارتفاعات شنگال را که اکثر نیروهای آن ایزدی بودند هدف قرار داد. همچنین مواضع نظامی مشترک ارتش و حشد شعبی را نیز بمباران کرد.

این گزارش می افزاید: عراق همواره حملات ترکیه را از طریق کمیته اطلاع رسانی امنیتی محکوم می کند و از آن کشور می خواهد به حسن همجواری پایبند بماند. همچنین آمادگی اش را برای کنترل امنیت مرزهای مشترک اعلام کرده است.

بسیاری از ایزدی ها بر این باورند در سایه ادامه بمباران شنگال توسط ارتش ترکیه، بهره مندی از امنیت و زندگی شرافتمندانه در این منطقه غیر ممکن شده است. مراد اسماعیل فعال ایزدی در این باره می گوید: این شرایط، نتجه مستقیم شکست عراق و جامعه جهانی در زمینه برقراری امنیت برای شهروندان ایزدی با هدف رهایی از آلام کشتار دسته جمعی [توسط داعش] است. زیرا به جای امیدبخشی در میان جامعه ای که با شوک سنگینی مواجه است و مداوی آلام وبرقراری عدالت برای دهها هزار قربانی ایزدی، شنگال به میدان جنگ تبدیل شده است.

مراد اسماعیل افزود: هنوز نیمی از ملت عراق در سایه شرایط غیر قابل تصوری در اردوگاههای آوارگی به سر می برد که ممکن است هرگز نتوانند به خانه و کاشانه شان بازگردند. به همین دلیل پیشنهاد می کنیم یا نیروهای بین المللی حافظ صلح در منطقه مستقر شوند یا اجازه داده شود ایزدی ها به کشورهای غربی پناهنده شوند.

کد خبر 27312

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha