ثبت جهانی اورامان باعث توسعه پایدار گردشگری در منطقه می شود

سرویس کردستان - مدیر پایگاه منظر تاریخی فرهنگی اورامانات گفت: ثبت جهانی منطقه اورامان باعث می شود توسعه پایدار گردشگری در این منطقه شکل گیرد.

پویا طالب نیا در حاشیه بازدید از غرفه گردشگری استان کردستان در پانزدهمین نمایشگاه بین المللی گردشگری تهران در گفت و گو با کرد پرس، گفت: از سال 95 که بحث جهانی شدن منطقه اورامان در دستور کار قرار گرفت، تلاش های بسیاری برای تحقق این هدف صورت گرفته که امیدواریم در تیر ماه امسال نتیجه این تلاش ها با ثبت جهانی اورامان به نتیجه برسد.

وی افزود: در حال حاضر ظرفیت ها و پتانسیل های منطقه به خوبی شناسایی و گزارش شده و مطالعات لازم در حوزه های مختلف باستان شناسی، مردم شناسی، معماری، تاریخ، تمدن، علوم طبیعی و جغرافیای طبیعی منطقه اورامان انجام شده و به اطلاع یونسکو رسده است.

مدیر پایگاه منظر تاریخی فرهنگی اورامانات اظهار کرد: همچنین در راه ثبت جهانی اورامان، ثبت ملی روستاهای منطقه اورامانات در دستور کار قرار گرفت و ۲۴ روستا در استان کردستان و ۱۲ روستا را در استان کرمانشاه ثبت ملی شد.

طالب نیا با بیان اینکه ۱۵ روستای منطقه نیز به عنوان روستاهای شاخص انتخاب و معرفی شدند، ادامه داد: همچنین ساماندهی بافت روستاهای منطقه و مرمت بناها از جمله مساجد روستاهای شاخص طی چند سال گذشته در دستور کار قرار گرفت.

وی یادآور شد: آداب و رسوم و فرهنگ منطقه اورامان نیز به عنوان آثار میراث ناملموس به ثبت رسیده و تعدادی از درختان کهنسال منطقه نیز به عنوان میراث طبیعی ثبت ملی شدند که بسیار حائز اهمیت بود و باعث شد که پرونده ثبت جهانی قوی تر و تقویت شود.

مدیر پایگاه منظر تاریخی فرهنگی اورامانات با بیان اینکه با تلاش و پیگیری های مستمر و فعالیت و کار مداوم پرونده ثبت جهانی اورامان تکمیل و در بهمن ۱۳۹۸ به یونسکو ارسال شد، بیان کرد: در مهر ماه ۱۳۹۹ ارزیاب یونسکو برای بازدید نهایی از منطقه اورامان وارد کشور ما شد و طی ۱۰ روز از روستاهای منطقه اورامانات در استان‌های کردستان و کرمانشاه بازدید کرد و در نهایت نیز پرونده ثبت جهانی اورامانات به طور کامل مورد تایید سازمان یونسکو قرار گرفت.

طالب نیا گفت: مهمترین مسئله ای که به دنبال ثبت جهانی یک اثر صورت می گیرد، انتخاب محل سفر گردشگران خارجی است و در حال حاضر نیز منطقه اورامان به عنوان یک منطقه گردشگری وسیع، می تواند پذیرای گردشگران بسیاری باشد.

وی اظهار کرد: مهمترین منبع گردشگران خارجی برای انتخاب مقصد سفر، سایت یونسکو است و همین امر باعث می شود، سالانه گردشگران خارجی بسیاری در این منطقه حضور یافته و توسعه گردشگری در منطقه اورامان را شاهد باشیم.

مدیر پایگاه منظر تاریخی فرهنگی اورامانات افزود: در کنار این مسئله ثبت جهانی منطقه اورامان باعث می شود که یونسکو در راستای توسعه پایدار گردشگری در این منطقه، برنامه های آموزشی را برای حفظ موقعیت کنونی برگزار کند که می تواند از تخریب مناطق ثبت شده جلوگیری کند.

وی ادامه داد: در کنار این مسائل ارزش صنایع دستی اورمان نیز به شدت بالا می رود و وقتی گردشگران داخلی و خارجی به این منطقه وارد شوند، بدون شک از این صنایع خریداری کرده و باعث می شود، توسعه پایدار در این منطقه شکل گیرد.

کد خبر 26529

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha