راه رهایی ترکیه از شر حکومت مستبد و جنگ طلب تشکیل یک ائتلاف دموکراتیک گسترده است

سرویس ترکیه - مدحت سنجر رئیس مشترک HDP در تشریح ضرورت تشکیل ائتلاف سوم از سوی این حزب، تشکیل ائتلاف گسترده دموکراتیک را تنها راه رهایی ترکیه از حکومت فعلی دانست.

به گزارش کردپرس، مدحت سنجر رئیس مشترک حزب دموکراتیک خلق ها (HDP)، ائتلاف دموکراسی (ائتلاف سوم) را نه تنها به عنوان یک سیاست انتخاباتی، بلکه به عنوان یک همبستگی برای مبارزه مشترک دانست.

مدحت سنجر در گفتگو با روزنامه ینی یاشام، ائتلاف های سیاسی حال حاضر ترکیه و نگرش حزبش پیرامون گرد هم آمدن احزاب سیاسی را ارزیابی کرد.

سنجر با اشاره به ریزش شدید آرای ائتلاف جمهور (ائتلاف حاکم) گفت: «با وجود ریزش شدید آرای ائتلاف جمهور، تحقیقات نشان داده اند که این آرا به طور مستقیم به جیب ائتلاف ملت (اپوزیسیون) نمی روند.»

او با اشاره به موضع اخیر احزاب اپوزیسیون از جمله حزب جمهوری خواه خلق (CHP) و حزب خوب نسبت به پرونده های لغو مصونیت قضائی نماینده HDP که برای مجلس ارسال شده است، گفت: «مقامات حزب خوب هر روز از عدم استقلال قوه قضائیه از حکومت ترکیه انتقاد می کنند. اما وقتی پای HDP به میان می آید، آنها به قوه قضائیه اعتماد کامل پیدا می کنند و اعلام می کنند که به لغو مصونیت قضائی نماینده HDP رای مثبت می دهند.»

او از حزب خوب و دیگر احزاب اپوزیسیون خواست تا اگر می خواهند راه را برای تغییر دموکراتیک جامعه باز کنند، باید تفاوت خود را با حکومت فعلی به نمایش بگذارند.

سنجر با بیان این که HDP قدرت خود را از اراده مشترک مردم به ویژه کردها می گیرد، گفت: «HDP از نظر جامعه شناختی مهمترین و قوی ترین نماینده مردم کرد است. احزاب سیاسی با فاصله گرفتن از HDP حق و مشروعیت کردها را به عنوان یک سوژه سیاسی تحت الشعاع قرار می دهند. با این همه ساختن دموکراسی در ترکیه بدون حضور سیاسی HDP امری امکان ناپذیر است. بدون حضور HDP راهی به سوی صلح باز نخواهد شد.»

سنجر درباره ائتلاف سوم موسوم به ائتلاف دموکراسی که با فراخوان HDP از احزاب چپ در حال شکل گیری است، گفت: «هدف اصلی ما تشکیل یک ائتلاف گسترده دموکراتیک است. ما ائتلاف دموکراسی را نه تنها به عنوان یک سیاست انتخاباتی بلکه به عنوان یک همبستگی برای مبارزه مشترک می دانیم. اکنون دو سال است که این مذاکرات را آغاز کرده ایم. برای رهایی ترکیه از شر این حکومت مستبد، چپاولگر، و جنگ طلب به یک ائتلاف دموکراتیک گسترده تر از ائتلاف های موجود نیاز است. مذاکرات ما با نیروهای چپ و سوسیالیست بخشی از فعالیت ما برای تشکیل ائتلاف گسترده دموکراتیک است.»

کد خبر 26524

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha