کردها باید با میانجیگری روسیه، به توافق با دمشق دست پیدا کنند

سرویس جهان- دکتر سپایریدون پلاکوداس به خبرگزاری کردپرس گفت: آمریکا دیر یا زود سوریه را ترک می کند. از نظر من، کردها باید با میانجیگری روسیه به یک توافق با دمشق دست پیدا کنند.

به گزارش کردپرس، کردهای سوریه به دنبال تشدید بمباران های هوایی پهپادهای ترکیه و افزایش حملات داعش در منطقه شمال و شمال شرق سوریه با وضعیت دشواری روبه رو شده اند. حمله اخیر داعش به زندان محل نگاهداری جنگجویان داعشی در شهر حسکه وضعیت شکننده این منطقه را نشان داد. از سوی دیگر، آمریکا که خود را تنها متحد کردهای سوریه می داند، بر اساس گفته های سخنگوی وزارت دافع این کشور، حمایت محدودی از نیروهای کرد به عمل آورد. در کنار آن، مقامات کرد سوریه، برخی کشورها مانند ترکیه را به حمایت از داعش به منظور بی ثبات کردن شمال و شمال شرق سوریه متهم کرده اند. خبرگزاری کردپرس به منظور بررسی این مسائل و امکان یافتن راه حلی برای پایان دادن به این بی ثباتی، با دکتر سپایریدون پلاکوداس، استادیار آکادمی ربدان در حوزه امنیت داخلی مصاحبه کرده است. او در این مصاحبه با اشاره به این که بازیگران مهمان در سوریه مانند ترکیه، آمریکا و روسیه فقط به فکر منافع خود هستند، به کردهای سوریه توصیه کرد برای ایجاد توافق با دولت مرکزی سوریه تلاش کنند.

سکوت روسیه و آمریکا در برابر حملات ترکیه به کردهای سوریه

دکتر پلاکوداس درباره علت سکوت روسیه و آمریکا در برابر تشدید حملات پهپادی ترکیه علیه کردهای سوریه به خبرگزاری کردپرس گفت: در واقع، ترکیه و متحدان شورشی این کشور در سوریه، همواره به نیروهای یگان های مدافع خلق و نیروهای دموکراتیک سوریه در طول جاده ام 4 در شمال سوریه حمله کرده اند. چرا؟ چون هم روسیه و هم آمریکا، چنین حملاتی را به خاطر حفظ منافع خود بر می تابند.

او افزود: آمریکا بعد از عملیات چشمه صلح ترکیه در سال 2019 از جبهه خط مرزی میان سوریه و ترکیه به طرف میدان های نفتی شمال شرق سوریه عقب نشینی کرده است. بنابراین، این نیروها نه توانایی و نه تمایل مقابله با حملات ترکیه علیه کردها را ندارند.

استاد آکادمی ربدان درباره بی تفاوتی روسیه نسبت به حملات ترکیه به کردها گفت: از طرف دیگر، روسیه بر اساس بازی « پلیس خوب، پلیس بد»، با انجام چنین حملاتی علیه کردها از سوی ترکیه رضایت دارد. هر وقت که کردهای سوریه شروط مسکو- دمشق را برای مذاکره رد می کنند آنها به ترکیه و شورشیان عرب اجازه حمله به روژاوا را می دهند. این مسئله التماس کردها به روسیه برای مداخله و بازگشت به میز مذاکره را به دنبال دارد.

چه کسی می تواند ترکیه را از سوریه بیرون کند؟

دکتر پلاکوداس با اشاره به برتری نظامی و اقتصادی روسیه بر ترکیه و همپوشانی منافع این دو کشور در سوریه، تاکید کرد فقط روسیه می تواند ترکیه را از شمال سوریه بیرون کند. او افزود: از نظر تئوری، بر اساس عدم توازن قدرت میان ترکیه و روسیه، مسکو می تواند ترکیه را از سوریه بیرون کند. با این حال، روسیه تمایل ندارد هرچه بیشتر در بحران سوریه فرو رود. روسیه به دنبال حل بحران با ترکیه است که بر اساس آن، آنکارا با توافق شماره 2 آدانا در برابر قول های دمشق و مسکو درباره سرنوشت اپوزیسیون در (ادلب، عفرین و اعزاز) و همچنین تمایلات جدایی خواهانه کردها موافقت می کند.

استاد آکادمی ربدان درباره چالش های ترکیه در سوریه به کردپرس گفت: اما باید اشاره کرد که سوریه در حال حاضر پاشنه آشیل ترکیه محسوب می شود زیرا آنکارا نمی تواند این مناطق شمال شرق سوریه را به دلیل هزینه های (نظامی، اقتصادی، دیپلماتیک و حتی سیاسی) که پیامد اشغالگری تصاحب کند. ترکیه همچنین تمایل دارد تا زمانی درگیر مسئله سوریه باشد که بتواند از آن به عنوان برگ برنده به مردم این کشور نشان دهد.

او از احتمال درگیر شدن نیروهای ترکیه و سوریه در خاک سوریه خبر داد اما تاکید کرد چشم انداز ایجاد یک جنگ تمام عیار میان ترکیه و سوریه، مشابه اتفاقات اوایل سال 2020 را نمی تواند کاملا از نظر دور داشت اما هنوز محتمل نیست.

چشم انداز توافق میان کردها و دمشق

دکتر پلاکوداس به کردهای سوریه توصیه کرد با دمشق سازش کنند. او افزود: از نظر من، کردها باید با میانجیگری روسیه به یک توافق با دمشق دست پیدا کنند.

دکتر پلاکوداس درباره دلیل توصیه خود به کردهای سوریه گفت: دولت جو بایدن به طور واضع تمایل خود را برای بستن جبهه های موجود مانند عراق و افغانستان نشان داد تا روی چین رقیب این کشور در اقیانوس آرام تمرکز داشته باشد. به همین دلیل، آمریکا، دیر یا زود، به طور کامل از سوریه خارج خواهد شد. بنابراین، کردها، دیر یا زود، باید با بشار اسد سازش کنند.

او فرصت سازش کردها با دولت مرکزی سوریه را با توجه به خطر از بین رفتن کارت فشار آنها کوتاه دانست و افزود: به عبارت دیگر، کردها تا زمانی که روی اتکا به آمریکا به عنوان کارت فشار بر روسیه و سوریه می توانند استفاده کنند، فرصت سازش و توافق با دمشق را دارند.

کد خبر 26123

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha