نماینده کُرد مجلس عراق: الزرفی تا بدین لحظه نامزد رسمی نخست‌وزیری است

سرویس عراق و اقلیم کردستان - یکی از نمایندگان کُرد مجلس عراق تاکید کرد که تا بدین لحظه، نخست وزیر مامور تشکیل دولت جدید این کشور نامزد رسمی تصدی منصب نخست وزیری است.

به گزارش کردپرس، شیروان میرزا، عضو مجلس نمایندگان عراق از فراکسیون اتحادیه میهنی کردستان (یه‌کیتی) بعد از ظهر امروز (سه شنبه) ضمن تاکید بر این که جریان های کردستانی در قبال هر گونه نامزد مورد توافق جریان های شیعه برای تصدی منصب نخست وزیری دولت فدرال این کشور هیچ گونه خط قرمزی ندارند، اعلام کرد که عدنان الزرفی، نخست وزیر مامور تشکیل کابینه جدید دولت تا بدین لحظه نامزد رسمی تصدی این منصب است و معرفی هر گونه نامزد دیگری نیز از دو راه امکان پذیر است.

میرزا در گفت و گو با پایگاه خبری السومریه نیوز در این باره اظهار داشت: جریان های کردستانی در قبال هر گونه نامزدی برای نخست وزیری که از سوی جریان های شیعه بر سر وی توافق صورت گیرد، هیچ گونه اعتراض یا خط قرمزی ندارند چرا که (منصب نخست وزیری) حق شیعیان است.

این نماینده اتحادیه میهنی کردستان در ادامه تصریح کرد: هر گونه گفت و گویی که با نخست وزیر مکلف مورد توافق در میان شیعیان انجام دهیم، از طریق احترام وی به قانون اساسی، برنامه دولتش و حقوق مولفه ها خواهد بود.

میرزا همچنین خاطر نشان ساخت: الزرفی همچنان دارای برخی مشکلات با بیشتر جریان های شیعه مخالف خود می باشد که تقریبا شش فراکسیون شیعه را تشکیل می دهند؛ کشمکش های میان شیعیان بر سر حق بزرگ ترین فراکسیون و معرفی نامزد مورد توافق، بر تعیین تکلیف پرونده نخست وزیری طی مدت گذشته تا بدین لحظه تاثیر زیادی گذاشته است.

این نماینده کُرد مجلس عراق در پایان نیز گفت: الزرفی تا بدین لحظه نامزد رسمی منصب (نخست وزیری) است و در نتیجه معرفی هر گونه نامزد دیگری باید از دو راه انجام شود، نخست این که وی انصراف دهد و دوم نیز این مسئله به مجلس نمایندگان واگذار شود تا با دادن رای منفی یا تحریم جلسه رای گیری همان گونه که برای محمد علاوی، نخست وزیر مکلف قبلی اتفاق افتاد، به الزرفی رای اعتماد ندهند.

یادآور می شود که عدنان الزرفی، استاندار پیشین نجف اشرف و رئیس فراکسیون پارلمانی ائتلاف نصر به رهبری حیدر عبادی روز 17 مارس 2020 (27 اسفند 1398) از سوی برهم صالح، رئیس جمهوری عراق مامور تشکیل کابینه جدید دولت فدرال شد و با وجود مخالفت برخی جریان های شیعه و در راس آنها ائتلاف های فتح به رهبری هادی عامری و دولت قانون به رهبری نوری مالکی با این اقدام نیز، وی روز یک شنبه هفته جاری در یک نامه رسمی به محمد حلبوسی، رئیس مجلس نمایندگان این کشور و خطاب به اعضای مجلس، برنامه دولت پیشنهادی خود را ارائه داد.

کد خبر 258483

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha