نماینده سابق عراقی: بدون موافقت بارزانی، دولت علاوی رای اعتماد نمی‌گیرد

سرویس عراق و اقلیم کردستان - یکی از نمایندگان سابق مجلس عراق تاکید کرد که رهبر حزب دمکرات بر تغییر نخست وزیر جدید این کشور پافشاری می کند و بدون موافقت وی نیز کابینه دولت رای اعتماد نمی گیرد.

به گزارش کردپرس به نقل از پایگاه خبری الغدپرس، مشعان جبوری، عضو سابق مجلس نمایندگان عراق شامگاه شنبه در پیامی در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی توییتر اعلام کرد که موضع مسعود بارزانی، رهبر حزب دمکرات کردستان (پارتی) در قبال محمد توفیق علاوی، نخست وزیر مامور تشکیل کابینه جدید دولت فدرال این کشور تغییر نکرده و همچنان بر لزوم انتخاب فرد دیگری به جای وی اصرار می ورزد.

جبوری که از رهبران سیاسی سنی های عراق به شمار می آید، در پیام توییتری خود در این باره نوشت: همان گونه که دقایقی پیش از وی مطلع شدم، موضع رئیس مسعود بارزانی، رهبر شریک دوم میهن (کردها) که شمار نمایندگان و هم پیمانان آن بیشتر از 100 نفر است، در قبال نخست وزیر مکلف تغییر نکرده و نمی کند و بر جایگزینی وی اصرار می ورزد.

این نماینده سابق مجلس عراق در ادامه پیام نیز آورده است: همان گونه که به علاوی هنگام بازدید از جبهه نجات و توسعه گفتم، این بدان معنی است که رای اعتماد به دولت بدون به دست آوردن پشتیبانی بارزانی دشوار خواهد بود.

یادآور می شود که علاوی چهار هفته پیش از سوی رئیس جمهوری عراق به عنوان نخست وزیر مامور تشکیل کابینه جدید دولت فدرال معرفی شد و بر اساس قانون اساسی این کشور نیز تا فردا (دوشنبه) فرصت دارد کابینه دولت خود را برای جایگزینی دولت کنونی اداره امور کشور به ریاست عبدالمهدی تشکیل دهد و برای کسب رای اعتماد به مجلس نمایندگان معرفی کند.

در همین راستا نیز قرار بود مجلس نمایندگان عراق پنج شنبه هفته گذشته یک جلسه فوق العاده را برای رای اعتماد به کابینه پیشنهادی نخست وزیر مامور تشکیل دولت جدید این کشور برگزار کند اما به دلیل عدم تکمیل نصاب قانونی، محمد حلبوسی، رئیس مجلس برگزاری آن را به دیروز (شنبه) موکول کرد با این حال علاوی شامگاه جمعه در پیامی به ریاست مجلس، خواستار تعویق یک روزه جلسه با هدف تکمیل ترکیب کابینه شد و حلبوسی نیز با صدور بیانیه ای ضمن اعلام با موافقت با درخواست وی، تاکید کرد که جلسه ویژه رای اعتماد به امروز (یک شنبه) موکول شده جایی که قرار است راس ساعت 13 ظهر به وقت محلی (13:30 به وقت تهران) برگزار شود.

کد خبر 255333

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha