حیدر عبادی: حضور در جلسه رای اعتماد به دولت علاوی، وظیفه قانونی است

سرویس عراق و اقلیم کردستان - نخست وزیر سابق عراق تاکید کرد که با وجود برخی اعتراضات نسبت به کابینه پیشنهادی نخست وزیر مکلف این کشور، از رای اعتماد به آن حمایت می کند.

به گزارش کردپرس به نقل از پایگاه خبری المسله، حیدر عبادی، نخست وزیر سابق عراق و رهبر کنونی ائتلاف نصر شامگاه شنبه در یک گفت و گوی تلویزیونی خاطر نشان ساخت که حضور در جلسه فوق العاده مجلس نمایندگان برای رای اعتماد به کابینه پیشنهادی محمد توفیق علاوی، نخست وزیر مامور تشکیل دولت جدید این کشور یک وظیفه قانونی است.

رهبر ائتلاف نصر ضمن تاکید بر این که در رابطه با تشکیل کابینه دولت علاوی، برخی جریان های سیاسی منافع خود را در اولویت قرار می دهند، هشدار داد که از کار انداختن مجلس نمایندگان عراق ممکن است در آینده به انحلال مجلس منجر شود.

عبادی در این باره اظهار داشت: ما با وجود برخی اعتراضات نسبت به دولت جدید، از رای اعتماد به آن حمایت می کنیم؛ در ترکیب کابینه علاوی شاهد استقلال زیاد وزرا هستیم و همچنان کارآمدی آنها را ارزیابی می کنیم.

نخست وزیر سابق عراق ضمن اعلام مخالفت با رای گیری کلی بر سر همه وزرای کابینه پیشنهادی علاوی به جای رای اعتماد به هر یک از آنها به صورت جداگانه، ادامه اداره امور کشور بدون یک دولت منتخب را خطر بزرگی برشمرد و بر لزوم بازگرداندن اعتماد شهروندان به انتخابات و فرآیند سیاسی تاکید کرد.

یادآور می شود که علاوی چهار هفته پیش از سوی رئیس جمهوری عراق به عنوان نخست وزیر مامور تشکیل کابینه جدید دولت فدرال معرفی شد و بر اساس قانون اساسی این کشور نیز تا فردا (دوشنبه) فرصت دارد کابینه دولت خود را برای جایگزینی دولت کنونی اداره امور کشور به ریاست عبدالمهدی تشکیل دهد و برای کسب رای اعتماد به مجلس نمایندگان معرفی کند.

در همین راستا نیز قرار بود مجلس نمایندگان عراق پنج شنبه هفته گذشته یک جلسه فوق العاده را برای رای اعتماد به کابینه پیشنهادی نخست وزیر مامور تشکیل دولت جدید این کشور برگزار کند اما به دلیل عدم تکمیل نصاب قانونی، محمد حلبوسی، رئیس مجلس برگزاری آن را به دیروز (شنبه) موکول کرد با این حال علاوی شامگاه جمعه در پیامی به ریاست مجلس، خواستار تعویق یک روزه جلسه با هدف تکمیل ترکیب کابینه شد و حلبوسی نیز با صدور بیانیه ای ضمن اعلام با موافقت با درخواست وی، تاکید کرد که جلسه ویژه رای اعتماد به امروز (یک شنبه) موکول شده جایی که قرار است راس ساعت 13 ظهر به وقت محلی (13:30 به وقت تهران) برگزار شود.

کد خبر 255327

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha