جلسه مجلس عراق برای رای اعتماد به دولت علاوی پنج‌شنبه برگزار می‌شود

سرویس عراق و اقلیم کردستان - هیئت رئیسه مجلس نمایندگان عراق آخر هفته جاری را برای برگزاری جلسه رای اعتماد به دولت جدید این کشور تعیین کرد به شرط آن که ابتدا برنامه دولت و رزومه وزرای پیشنهادی را دریافت کند.

به گزارش کردپرس به نقل از خبرگزاری رسمی عراق (واع)، ریاست مجلس نمایندگان این کشور بعد از ظهر امروز (دوشنبه) با صدور بیانیه ای اعلام کرد که هیئت رئیسه با حضور محمد حلبوسی، رئیس، حسن کعبی، نایب رئیس اول و بشیر حداد، نایب رئیس دوم، یک جلسه ویژه را برای بررسی تعیین زمان برگزاری جلسه فوق العاده مجلس جهت رای اعتماد به کابینه پیشنهادی محمد توفیق علاوی، نخست وزیر مامور تشکیل دولت جدید فدرال تشکیل داده است.

بنا بر آن چه در این بیانیه آمده، هیئت رئیس مجلس نمایندگان عراق در جلسه خود تصمیم گرفت که جلسه فوق العاده مجلس برای رای اعتماد به کابینه پیشنهادی دولت جدید این کشور پنج شنبه هفته جاری راس ساعت 13 ظهر به وقت محلی (13:30 به وقت تهران) برگزار شود به شرط آن که پیش از زمان برگزاری جلسه، علاوی بر اساس آیین نامه داخلی مجلس نمایندگان، برنامه دولت و رزومه نامزدهای تصدی وزارتخانه های مختلف کابینه خود را برای مجلس بفرستد.

ریاست مجلس نمایندگان عراق در پایان بیانیه خود نیز از نخست وزیر مامور تشکیل دولت جدید این کشور درخواست کرد که در ارسال برنامه دولت خود و رزومه وزرای کابینه پیشنهادی به مجلس پیش از برگزاری جلسه رای اعتماد، سرعت عمل داشته باشد.

یادآور می شود که علاوی سه هفته پیش از سوی برهم صالح، رئیس جمهوری عراق به عنوان نخست وزیر مامور تشکیل کابینه جدید دولت فدرال معرفی شد و بر اساس قانون اساسی این کشور نیز تا دوشنبه هفته آینده (12 اسفند) فرصت دارد کابینه دولت خود را برای جایگزینی دولت کنونی اداره امور کشور به ریاست عادل عبدالمهدی تشکیل دهد و برای کسب رای اعتماد به مجلس نمایندگان معرفی کند.

با این حال، نخست وزیر مامور تشکیل دولت جدید عراق اواخر هفته گذشته ضمن اعلام این که نخستین کابینه مستقل چند دهه اخیر این کشور را بدون مشارکت نامزدهای احزاب سیاسی تشکیل داده، به صورت رسمی از ریاست و اعضای مجلس نمایندگان درخواست کرد که برای اعطای رای اعتماد به کابینه پیشنهادی خود، امروز یک جلسه فوق العاده برگزار کنند.

در همین راستا نیز کعبی بعد از ظهر دیروز در بیانیه کوتاهی اعلام کرد که جلسه مجلس نمایندگان عراق برای رای اعتماد به کابینه پیشنهادی نخست وزیر مامور تشکیل دولت جدید این کشور، چهارشنبه هفته جاری برگزار خواهد شد با این حال حلبوسی ساعتی بعد با صدور بیانیه ای، از هیئت رئیسه درخواست کرد که پیش از ظهر امروز تشکیل جلسه دهد تا به درخواست برگزاری جلسه فوق العاده مجلس جهت رای اعتماد به کابینه پیشنهادی علاوی رسیدگی کند و زمان برگزاری آن را نیز مشخص سازد.

به دنبال آن نیز نایب رئیس اول مجلس نمایندگان عراق ضمن اعلام این که هیئت رئیسه پیش از ظهر امروز در یک جلسه ویژه، برنامه دولت جدید این کشور و رزومه نامزدهای تصدی وزارتخانه های مختلف کابینه علاوی را بررسی می کند، ابراز امیدواری کرد که روز چهارشنبه زمان برگزاری جلسه مجلس برای رای اعتماد به کابینه پیشنهادی وی باشد به ویژه آن که مهلت قانونی تشکیل دولت جدید رو به پایان است و زمان کافی برای تعیین تکلیف این مسئله نیز باقی نمانده است.

کد خبر 254804

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha