دلایل آسیب پذیری نیروهای کرد عراق در برابر حملات داعش

سرویس جهان- کارشناسان سیاسی و نظامی معتقدند عدم ایجاد نیروی واحد و منسجم در اقلیم کردستان، تقابلات سیاسی و کمبود تسلیحات جدید از جمله عوامل آسیب پذیری نیروهای پیشمرگ اقلیم کردستان در برابر حملات داعش است.

به گزارش کردپرس، در حملات اخیر داعش به سنگرهای نیروهای پیشمرگ اقلیم کردستان حداقل 20 تن از این نیروها جان خود را از دست دادند. برخی فرماندهان این نیروها دلیل افزایش حملات داعش به نیروها را عدم برخورداری نیروهای پیشمرگ از امکاناتی مانند دوربین دید در شب عنوان کرده اند.

با این حال برخی کارشناسان یکی از دلایل اصلی آسیب پذیری نیروهای پیشمرگ در مقابل حملات داعش را عدم یکپارچگی و اتحاد میان نیروهای پیشمرگ اقلیم کردستان و وابستگی سیاسی این نیرو به دو حزب حاکم عنوان کرده اند. آنها اشاره کرده اند که با وجود ابراز تمایل رهبران اقلیم کردستان به ایجاد نیروی واحد و وابسته به وزارت پیشمرگ اقلیم کردستان، هنوز اصلاحات کافی برای رسیدن به این هدف انجام نشده است.

چهار کشور آمریکا، آلمان، هلند و انگلیس که خواستار ایجاد اصلاحات در وزارت پیشمرگ هستند، اخیرا با ارسال نامه ای به نچیروان بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق ناخرسندی خود را از کند بودن روند ایجاد اصلاحات در وزارت پیشمرگ اقلیم کردستان و عدم سازماندهی این نیروها بیان کردند.

دولت آمریکا بر اساس گفته های مقامات آمریکایی و فرماندهان کرد نیروهای پیشمرگ، حقوق 45000 تن از نیروهای پیشمرگ وابسته به وزارت پیشمرگ اقلیم کردستان را پرداخت می کند و در قانون بودجه سال آینده آمریکا نیز مبلغی برای کمک مالی به نیروهای کرد عراق در نظر گرفته شده است. برخی کارشناسان هشدار داده اند در صورت عدم ایجاد اصلاحات در وزارت پیشمرگ اقلیم کردستان امکان قطع این کمکها وجود دارد.

کمال چومانی، از تحلیلگران مسائل کردها در توییتی نوشت: استفاده ابزاری دو حزب حاکم از نیروهای پیشمرگ عامل وجود هرج و مرج و ناکارآمدی در برابر حملات داعش است. او دو حزب حاکم را متهم کرد از ادامه حملات داعش به نیروهای پیشمرگ در جهت تداوم دریافت کمک های مالی ائتلاف استفاده می کنند.

اسلام چالی، از مقامات وزارت پیشمرگ اقلیم کردستان، دلایل آسیب پذیری نیروهای پیشمرگ در مقابل حملات داعش را به نداشتن سلاح و مهمات و تجهیزات نوین مرتبط دانست. او به نشریه الکترونیکی نیو عرب گفت: در کنار این کمبودها، عدم برنامه ریزی، عدم حضور فرماندهان کارکشته در جبهه ها و عدم توانایی در حفظ خطوط دفاعی نیز از جمله دلایل این ضعفهاست.

او با اشاره به حضور نیروهای وابسته کردی به جریانات و احزاب ممختلف در جبهه مقابل داعش افزود: متحد کردن آنها تحت فرمان یک فرماندهی واحد دشوار است.

بلال وهاب از موسسه واشنگتن برای خاورمیانه نیز با اشاره به اختلافات میان نیروهای پیشمرگ و نیروهای عراقی در تامین امنیت مناطق مورد مناقشه، عدم توافق طرفین برای پر کردن خلاء امنیتی در این مناطق را از جمله موارد آسیب پذیری نیروهای کرد در برابر حملات داعش عنوان کرد.

این کارشناس مسائل کردها تاکید کرد تنها راه افزایش کارآمدی نیروهای پیشمرگ در برابر داعش، ایجاد اصلاحات در این نیروها و به سرانجام رساندن پروژه یکسان سازی و ساماندهی نیروهای پیشمرگ اقلیم کردستان است.

کد خبر 23935

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha