ساخت و ساز و تخیله نخاله های ساختمانی در آبراهه ها دلیل سیلاب مهاباد بود

سرویس آذربایجان غربی- در حالیکه برخی مسئولان شهرستانی اصرار دارند که سیلاب، از محل دپوی نخاله های ساختمانی عبور نکرده است، معاون وزیر جهاد کشاورزی در شرح گزارش سیل مهاباد، بخشی از دلایل بروز سیلاب در این شهر را مسدود شدن مسیر آبراهه ها ز طریق فعالیت‌های عمرانی جاده سازی و ساخت و سازها و تخلیه رسوبات و نخاله های ساختمانی در مسیر آبراهه ها دانست..

به گزارش کردپرس، ١٢ آبان در پی بارندگی شدید ٢٠ میلی‌متری که حدودا ٣٠ دقیقه تداوم داشت در کوی مکریان مهاباد و مسیل‌های بالادستی آن، رواناب‌ها به طور ناگهانی افزایش یافتند و سیلاب این منطقه از شهر را در بر گرفت و به زیرساخت های شهری، ٧٥ واحد مسکونی و ٣٠ خودرو خسارت جدی وارد کرد.

پس از آن رییس جمهور، در نامه‌ای به وزیر کشور خواستار بررسی دلایل وقوع سیل در شهرستان مهاباد شد.

اخیرا معاون وزیر جهادکشاورزی و رئیس سازمان جنگل‌ها مراتع و آبخیزداری کشور در پاسخ به نماینده مهاباد در مجلس و در شرح گزارش سیلاب دوازدهم آبان این شهر گفت: «طی بازدید به عمل آمده توسط معاون آبخیزداری و سایر همکاران اعضای هیئت علمی دانشگاه و کارشناسان مدیریت بحران استانداری جلسه‌ای که با فرماندار ویژه شهرستان برگزار شد دلایل بروز سیل مهاباد مشخص شد».

مسعود منصور ادامه داد: «بارش رگباری شدید با دوره بازگشت بالا، دامنه های با شیب تند و رخنمون سنگی، مسدود شدن مسیر آبراهه ها و زهکش ها از طریق فعالیت‌های عمرانی جاده سازی و ساخت و سازها و تخلیه رسوبات و نخاله های ساختمانی در مسیر آبراهه ها، عدم تناسب کانالهای آبگذر و زهکش کننده با حجم و دبی رواناب های سطحی و سیلاب، حمل نخاله های ساختمانی تخلیه شده در مسیر آبراهه ها و مصالح ساختمانی مربوط به ساختمان های در حال ساخت داخل شهر از جمله دلایل بروز سیل مهاباد هستند».

رئیس سازمان جنگل‌ها مراتع و آبخیزداری کشور گفت: «میزان خسارت وارده بر اساس آمار اخذ شده از اداره کل مدیریت بحران استانداری آذربایجان غربی ٤٦١٩٧٥ میلیون ریال برآورد شده است».

منصور تاکید کرد: «به منظور چاره اندیشی و مدیریت سیلاب و کاهش خسارات در آینده اعتبارات لازم برای مطالعات تفصیلی اجرایی حوزه مشاور به شهر مهاباد و نیز اجرای پروژه های آبخیزداری در سطح شهرستان پیش‌بینی شده که متناسب با ابلاغ و تخصیص در سال جاری اجرایی خواهد شد».

در همین خصوص وزیر کشور نیز طی ارسال دو نامه از رئیس سازمان برنامه و بودجه در خواست کرد تا با تخصیص اعتبارات مورد نیاز ضمن جبران خسارات وارده ناشی از سیل مهاباد به مردم و زیرساخت ها نسبت به تجهیز شهرداری نیز کمک لازم مبذول شود.

علیرغم شرح دلایل وقوع سیلاب مهاباد از سوی معاون وزیر جهاد کشاورزی باز هم برخی مسئولان شهرستانی اصرار دارند که سیلاب، از محل دپوی نخاله های ساختمانی عبور نکرده است و دلیل حجم بالای گل و لای موجود در سیلاب وارده به مناطق شهری به دلیل خاک برداری های ساختمانی نبوده است.

در حالی که در فردای سیلاب نیز مدیرکل مدیریت بحران آذربایجانغربی؛ «ساخت و ساز در بستر مسیل‌ها از دلایل مهم بروز سیل در مهاباد دانسته بود». معاون عمران استاندار آذربایجان غربی نیز گفته بود: «گزارش ها نشان می دهد که در مسیر سیل انسدادهایی وجود داشته و اقدامات لازم در زمینه بازگشایی آنها و سنجش سیلاب ها انجام نشده است».

بارش باران در ساعات اولیه ٢٦ آذر ماه نیز در مهاباد، مجددا موجب جاری شدن سیلاب در منطقه "موکریان" این شهر شد، همان منطقه ایی کە در سیلاب ١٢ آبان امسال بیشترین خسارت را متحمل شد و قرار بود در اسرع وقت، مسیر سیلاب ها شناسایی و ایمن سازی های لازم انجام بگیرد!

در کردپرس بیشتر بخوانید؛

اخطاریه ها برای که نوشته می شوند؟/ رفع تکلیف امور منابع آب در سیلاب مهاباد!

سیلاب مهاباد، آینه تمام نمای طغیان نامدیریتی ها

اقدامی برای سنجش سیلاب ها در مهاباد انجام نشده است

تکرار سیلاب در مهاباد/ ایمن سازی اسرع وقت چه شد؟!

کد خبر 23926

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha