27 میلیون هکتار از وسعت کشور در وضعیت بحرانی است

سرویس کردستان- نماینده مردم قروه و دهگلان در مجلس با ابراز نگرانی از افزایش کسری مخازن آبخوان های قروه و دهگلان، از وضعیت بحرانی فرسایش آب و خاک 27 میلیون هکتار از وسعت کشور خبر داد.

به گزارش خبرنگار کردپرس، پرویز اوسطی در مراسم کلنگ زنی عملیات اجرایی پروژه های آبخیزداری و کنترل سیلاب در دو حوضه شیخ جعفر و آجی چای شهرستان قروه، بیان کرد: کشور با محدودیت هایی از قبیل بحران آب، بیابان زایی، فرسایش خاک و ... مواجه شده و باید با مدیریت داخلی به فکر راه برون رفت از این محدودیت ها بود.

به گفته او یکی از این راهکارها اجرای طرح های آبخیزداری است که می تواند در تمامی محدودیت های مدنظر اثربخش باشد.

اوسطی با بیان اینکه از وسعت 165 میلیون هکتاری ایران 125 میلیون هکتار در معرض فرسایش جدی است، افزود: از این میزان 27 میلیون هکتار در وضعیت بحرانی است و براساس مطالعات منابع طبیعی سالیانه در طول 4 دهه گذشته به طور متوسط 7 هزار سیلاب با 25 میلیارد تومان خسارت در کشور به وقوع پیوسته و این وضعیت خطر دارد.

او با اشاره به اینکه در کشور 40 هزار و 800 رشته قنا وجود دارد که همه متأثیر از آبخیزداری هستند، تصریح کرد: از این تعداد حدود 9 هزار و 300 رشته قنات ها برای آبخیزداری انجام شده مابقی مانده و براساس قانون ششم باید 10 میلیون هکتار کار آبخیزداری انجام می شد که محقق نشده است.

اوسطی در ادامه گفت که براساس تخصیص اعتبارات از محل صندوق توسعه ملی در سال های 96 و 97 و 98 در کل کشور خوب کار شد اما نسبت به 10 میلیون هکتار به 50 درصد نرسیده و این باعث شد تا در بودجه 1400 وبرنامه هفتم توجه بیشتری به این حوزه شود.

او خواستار اتمام مطالبعات حوضه شرق استان شد و خبر داد که اعتبارات لازم در این زمینه توسط سازمان جنگل ها پرداخت می شود و نیاز است در کل شهرستان که زیرشاخه حوضه آبخیز بوده و تحت فرونشست هستند طرح های آبخیزداری اجرا شود.

نایب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس در ادامه از کسری 700 میلیون مترمکعبی آبخوان سه دشت ممنوعه قروه، دهگلان و چاردولی که روز به روز هم این کسری مخزن افزایش می یابد، ابراز نگرانی کرد و گفت: طرح های آبخیزداری در احیای این آبخوان ها و جبران کسری مخزن اثربخش است و باید روند این طرح ها سرعت گرفته شود.

پرویز اوسطی سپس به دو پروژه انتقال آب از سدهای آزاد و ژاوه پرداخت و خبر داد که این دو پروژه در طرح ویژه قرار گرفته و از محل تهاتر نفت تأمین اعتبار می شوند و تا دو سال آینده به اتمام می رسند./

کد خبر 23050

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha