تشدید تنش ترکیه-چین و احتمال ورود جدی پکن به مسئله کردها

سرویس جهان- بر اساس گزارش نشریه دیپلمات، در ماه های اخیر تنش میان ترکیه و چین بر سر حمایت ترکیه از اویغورها و انتقاد پکن از حملات ترکیه به کردها در عراق و سوریه تشدید یافته که می تواند منجر به ورود جدی چین به مسئله کردها شود.

به گزارش کردپرس، نشریه سیاسی دیپلمات در گزارشی از دور شدن ترکیه و چین از هم به دلیل ورود طرفین به خط قرمزهای هم خبر داده است. این نشریه دوره 2016 تا 2018 را دوره طلایی روابط میان پکن و آنکارا پس از دور شدن ترکیه از آمریکا، بعد از وقوع کودتای نافرجام ترکیه در سال 2016 و حمایت آمریکا از کردهای سوریه دانسته است. این نشریه اشاره کرده است تعداد شرکت های فعال چینی در ترکیه در سال 2018 به حدود 1000 شرکت رسید.

دیپلمات ترکیه را آغازگر تنش روابط دو کشور دانسته است زیرا این کشور در ماه های اخیر انتقادهایی را از چین در تعامل این کشور با اویغورها بیان داشته است. در کنار این، ترکیه در نقشه جدید خود از جهان ترک، بخش ترک نشین چین را نیز جای داده است. همچنین اشاره شده که رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در روز 24 نوامبر سال جاری بر رصد دقیق وضعیت اویغورها در چین تاکید کرده است.

این نشریه چین را در واکنش به اتقادات ترکیه مصمم توصیف کرده و نوشته است گنگ شوانگ، معاون نماینده این کشور در سازمان ملل، تهاجم نظامی ترکیه در شمال شرق سوریه علیه کردها را غیرقابل پذیرش دانسته و آن را نقض حقوق انسانی دانسته است. گنگ شوانگ همچنین یک روز بعد از اظهارات اردوغان درباره اویغورها، عملیات هوایی ترکیه علیه پ.ک.ک در اقلیم کردستان را مورد انتقاد قرار داده و گفته بود این عملیات باعث کشته شدن غیرنظامیان شده است.

دیپلمات تنش میان چین و ترکیه را جدی و بی سابقه توصیف کرده و هشدار داده است مقابله به مثل های لفظی ماه های اخیر میان ترکیه و چین جدی است و می تواند پیامدهای جدی بویژه برای ترکیه، بخصوص در مورد مسئله کردها در عراق و سوریه و حتی داخل ترکیه داشته باشد.

نشریه دیپلمات هشدار داده است انتقادهای چین از تهاجم این کشور به مناطق کردنشین در عراق و سوریه حاوی پیام مهم پکن به آنکارا است. با توجه به ورود چین به مسائل خاورمیانه در سال های اخیر، در صورت ادامه انتقادهای آنکارا از این کشور و پرداختن به مسئله اویغورها، چین نیز می تواند روی مناطق کردنشین در عراق و سوریه که ترکیه دخالت جدی در این مناطق دارد، تمرکز کند و آنها را در سطح بین المللی برجسته کند.

این نشریه سیاسی پیشبینی کرده است روابط میان آنکارا-پکن در آینده دچار تنش بیشتری خواهد شد که می تواند چین را به بازیگری عمده در مسئله کردها تبدیل کند.

کد خبر 22646

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha