کاهش ٢٧ درصدی ذخایر آب سدهای آذربایجان غربی

سرویس آذربایجان غربی- مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی گفت: حجم ذخیره سدهای آذربایجان غربی تا ۲۸ آبان ماه سال جاری معادل ۵۰۶ میلیون مترمکعب بود که این میزان از کاهش ۲۷ درصدی حجم آب پشت سدهای استان خبر می دهد.

به گزارش کردپرس، یاسر رهبردین افزود: در حال حاضر ۱۳ سد سدهای بوکان، مهاباد، حسنلو، ساروق، زولا، دریک، شهرچای، بارون، شهیدقنبری، آغ‌چای، قیقاج، ارس ۲ و سیلوه در استان در حال بهره برداری هستند که معادل ۵۰۶ میلیون مترمکعب حجم ذخیره دارند.

او ادامه داد: آمار مقایسه ای حجم ذخیره سدهای استان نسبت به مدت مشابه سال آبی قبل کاهش ۲۷ درصدی را نشان می دهد.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ایی استان تصریح کرد: در حوضه ارس 3 سد ماکو، شهید قنبری و آغ چای وجود دارد که به دلیل کاهش 72 درصدی بارش برف سال آبي گذشته، آب ورودی به این مخازن نسبت به سال گذشته 9 درصد کاهش داشته و در شش ماهه دوم نیز وضعیت وروردی آب به سدهای ماکو، شهید قنبری و آغ چای با کاهش 49 درصدی نسبت به سالهای گذشته به 73 میلیون متر مکعب رسید.

رهبردین بیان کرد: طبق برنامه منابع و مصارف این سد ها، برنامه ریزی برای تامین آب شرب و آب پاییزه برای پایان سال آبی 99-1400 در شهریورماه برای آب ذخیره شده به میزان 221 میلیون مترمکعب بود که بدلیل کاهش آب ورودی به مخزن سد ها و تبخیر بالا، آب ذخیره شده به 158 میلیون مترمکعب رسید. لذا سعی کردیم با مدیریت عقلانی و اولويت تامین آب شرب برای مردم عزیز شهرستانهای ماکو، شوط و تعدادی روستاهای تابعه، تامین حداقلی های آب کشاورزی این منطقه را نیز داشته باشیم.

او تاکید کرد: از مجموع دوازده هزار هکتار اراضی پایاب سد کرم آباد در شهرستان شوط ٢هزار و ٢٠٠ هکتار از این اراضی با تامین آب کشاورزی از سوی شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی، آماده بهره برداری است.

رهبردین با اشاره به آخرین وضعیت دریاچه ارومیه نیز گفت: تراز فعلی دریاچه ۱۲۷۰.۵۷ است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته، تراز این دریاچه ۶۳ درصد کاهش یافته است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان وسعت فعلی دریاچه ارومیه را ۱۸۳۵ کیلومتر مربع اعلام کرد که آمار مقایسه ای با مدت مشابه سال قبل، نشان از کاهش ۱۶۵۳ مترمربعی مساحت دریاچه دارد.

رهبردین با بیان اینکه در حال حاضر دریاچه، ۲ میلیارد و ۴۸۰ میلیون مترمکعب آب دارد، اظهار کرد: حجم آب دریاچه ارومیه در ۲۹ آبان سال گذشته ۴ میلیارد و ۵۱۰ میلیون مترمکعب بود که آمارها کاهش بیش از ۲ میلیارد مترمکعبی حجم آب دریاچه را نشان می دهد.

او با اشاره به اینکه در حال تغییر اقلیم هستیم تاکید کرد: تئوری تغییر اقلیم و تغییر رژیم بارشها به واقعیت تبدیل شده و به عینه شاهد هستیم در سالهای اخیر، اقلیم ما با ترسالی شدید یا خشکسالی شدید مواجه بوده و پیش بینی سالهای آینده نیز بر همین منوال است.

کد خبر 21764

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha