اعتراض مردم استانبول به فقر و وضعیت اقتصادی با برخورد پلیس مواجه شد

سرویس ترکیه - تظاهرات میدان تقسیم استانبول در اعتراض به افزایش فقر مردم، و ثروتمند تر شدن حکام ترکیه با مداخله پلیس به پایان رسید.

به گزارش کردپرس، اعضای انجمن «خانه های ملت» با برگزاری تجمعی در میدان تقسیم استانبول و انتشار بیانیه ای اعتراضی به کاهش ارزش لیر ترکیه و فقر و بیکاری روز افزون مردم، همچنین زندگی مرفه حکام ترکیه در کاخ های گران قیمت اعتراض کردند.

بنا بر گزارش جمهوریت، شب گذشته میدان تقسیم استانبول شاهد تجمع اعتراض آمیز مردمی بود که به فقر و نداری و کاهش ارزش پول ملی کشور اعتراض داشتند. این تجمع که با فراخوان انجمن خانه های ملت برگزار می شد، با مداخله و خشونت پلیس علیه مردم معترض پایان یافت.

در بیانیه صادر شده از سوی این انجمن آمده است:
«ما در کشوری زندگی می کنیم که شیرخشک بچه ها را دارند در قفسه های قفل دار نگه داری می کنند. در کشوری زندکی می کنیم که صدها تن از مردم به دلیل بیکاری و نداری به سوی خودکشی سوق داده می شوند. هرچه ما فقیرتر می شویم حکام کاخ نشین و شرکت های وابسته به آنها ثروتمند تر می شوند. وقتی قیمت دلار بالا می رود پرداخت قبوض انرژی که وابسته به قیمت ارز است، برای مردم دشوار می شود...

صدها کارگر به دلیل این که نمی توانند نان به خانه هایشان ببرند، دست به خودکشی می زنند. درآمد ما برای پرداخت اجاره بها، نان کودکانمان، و قبض های آب و برق کفایت نمی کند. اما آنها به هر کس که می گوید "من فقیر هستم" انگ تروریست می چسبانند. کسانی که ما را تروریست اعلام می کنند در کاخ هایشان زندگی می کنند.

شهروندان ما در شرایطی که دلار ده لیر شده است نمی توانند حتی نیاز های اولیه خود را تامین کنند... شهروندان حالا نگران این هستند که چگونه زنده بمانند.»

پلیس ترکیه با حمله به جمعیت مردمی که شعار می دادند تعدادی از شرکت کنندگان در این تجمع همچنین 6 تن از افرادی را که در خواندن این بیانیه نقش داشتند بازداشت کرد. تصاویری از مردم ناراضی در حالی که فریاد می زدند «در حالی که ما نمی توانیم هزینه های اولیه زندگی مان را تامین کنیم، کاخ نشینان دارند از چند جای مختلف 100 هزار لیر حقوق می گیرند» در شبکه های مجازی منتشر شد.

گفتنی است رسانه های حکومتی ترکیه هیچ واکنشی به این اخبار نشان نداده و حتی آن را پوشش ندادند.

در هفته ای که گذشت ارزش هر دلار آمریکا در ترکیه به ده لیر رسید و به این ترتیب لیر ترکیه با چندین بار سقوط رکوردی تاریخی ثبت کرد.

کد خبر 21240

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha