تأکید جریانات شیعه و سران قوای عراق بر بازداشت و محاکمه عوامل کشتار معترضان و حمله به اقامتگاه کاظمی

سرویس عراق و اقلیم کردستان – در جلسه رهبران چارچوب هماهنگی نیروهای سیاسی شیعه عراق با نخست‌وزیر، رئیس‌جمهور، رئیس مجلس و رئیس دستگاه قضایی این کشور، بیانیه‌ای ۵ ماده‌ای ناظر به تحولات این کشور پس از انتخابات صادر و بر ضرورت محاکمه عوامل کشتار معترضان به نتایج انتخابات و همچنین حمله به منزل مصطفی کاظمی نخست وزیر تأکید شد.

به گزارش کرد پرس به نقل از شفق نیوز، چارچوب هماهنگی نیروهای سیاسی شیعه عراق پس از جلسه‌ای مهم در منزل "حیدر عبادی" نخست وزیر اسبق این کشور با حضور "برهم صالح" رئیس‌جمهور، "مصطفی کاظمی" نخست‌وزیر، "محمد حلبوسی" رئیس مجلس چهارم و "فائق زیدان"، رئیس شورای عالی قضایی این کشور، بیانیه‌ای در پنج بند صادر کرد.

در این بیانیه که بامداد امروز منتشر شد آمده است که در این جلسه سه مسئله مهم حمله به تظاهرات‌کنندگان و حمله به منزل نخست‌وزیر و اعتراض‌ها به نتایج انتخابات در دستور کار بود.

این بیانیه افزوده است: حاضران در این نشست بر محکوم کردن جنایت حمله به تظاهرات کنندگان و ضرورت تکمیل تحقیقات قضائی و برخورد با عاملان چنین حمله‌ای تأکید کردند.

آنان همچنین حمله به منزل نخست‌وزیر را محکوم و بر ضرورت تکمیل تحقیقات دراین‌باره و اضافه شدن تیم فنی متخصص به تیم تحقیقات برای اطلاع از ابعاد گوناگون این جنایت و محاکمه عاملان آن تأکید کردند.

در این بیانیه آمده که شرکت کنندگان در این جلسه بر ضرورت کاهش تنش و توقف حملات رسانه‌ای از جانب همه طرف‌ها و برطرف کردن همه مظاهر تنش در سطح جامعه و اقدام برای کاهش نگرانی مردم و ارسال پیام اطمینان‌بخش به ملت تأکید کردند.

حاضران در این نشست همچنین بر ضرورت تلاش برای یافتن راه‌های قانونی لازم درباره نتایج انتخابات که اعتماد همگان به روند انتخابات را که تا حد زیادی متزلزل شده بازگردانند و فراخوان جهت برگزاری نشستی ملی برای بررسی راه‌حل این بحران تأکید کردند.

در این بیانیه آمده که همه این نیروها بر اهتمام جدی خود بر مسالمت و صلح داخلی و لزوم حل همه مسائل در چارچوب‌های قانونی و سیاسی تأکید کردند.

یادآور می شود به دنبال اعلام نتایج انتخابات پارلمانی زودهنگام 18 مهر ماه که با کاهش بی سابقه تعداد کرسی ها جریانات ریشه دار شیعه همراه بوده است، اعتراضاتی در برخی از شهرهای مرکز و جنوب عراق انجام گرفته است. هواداران این جریانات، کمیسیون انتخابات و مقامات کنونی را به همراه دولت امارات به عنوان پشتیبان فنی این انتخابات، به تقلب و دستکاری آرا متهم می کنند. بنا به گزارش رسانه ها، در جریان برخورد میان نیروهای امنیتی و معترضان در مقابل ورودی های منطقه سبز بغداد در روز جمعه گذشته، شماری از تظاهرکنندگان کشته و زخمی شدند. دو روز بعد، منزل نخست وزیر عراق در منطقه سبز، مورد حمله پهپادی قرار گرفت. اما وی آسیبی ندید. این اقدام که از سوی برخی از جریانات سیاسی عراقی با تشکیک مواجه شده است توسط اکثر احزاب و جنبش های سیاسی داخل عراق و همپیمانان، همسایگان و قدرت های بین المللی محکوم گردید. جریانات سیاسی تشکیک کننده، بر این باورند که حمله مذکور ساختگی بوده و با هدف سرپوش گذاشتن بر حمله به معترضان به نتایج انتخابات انجام گرفته است.

کد خبر 20880

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha