کردها بازنده اصلی بازی در سوریه هستند

سرویس جهان- فصلنامه خاورمیانه نوشت: آمریکا از کردها برای مبارزه با داعش استفاده کرد، ترکیه نفوذ خود را به بهانه مقابله با تهدید کردها در سوریه گسترش داد، روسیه بازوی قدرت خود را در سوریه گسترانید، دولت مرکزی سوریه مناطق تحت کنترل مخالفان را پس گرفت اما مناطق تحت کنترل کردهای سوریه هر روز کوچکتر می شود.

به گزارش کردپرس، فصلنامه خاورمیانه در گزارش مفصلی به بررسی وضعیت سوریه و سهم بازیگران مختلف در بحران این کشور پرداخته است. این نشریه سعی کرده است با مرور وقایع چند سال اخیر، برندگان و بازندگان اصلی بحران سوریه را معرفی کند.

بر اساس این گزارش، کردهای سوریه با آنکه توانسته اند ابتدا بخش بزرگی از خاک سوریه را- البته با کمک ائتلاف مبارزه با داعش- تحت کنترل خود در بیاورند اما قلمرو تحت کنترل آنها هر روز کوچکتر می شود و البته رویای آنها برای داشتن منطقه ای خودمختار نیز هر روز کمرنگ تر می شود.

این نشریه، روسیه، ترکیه و دولت مرکزی سوریه را برندگان بحران دانسته و توضیح داده است ترکیه طی سه عملیات نظامی بخش های بزرگی از خاک سوریه را تصرف کند و کردهای سوریه را که تهدیدی برای خود می داند، محدود کند. این نشریه یادآوری کرده است که پیشروی های ترکیه در خاک سوریه مرهون همراهی روسیه و سکوت آمریکا، متحد اصلی کردهای سوریه بوده است.

این نشریه همچنین اشاره کرده است که روسیه که خود را حامی کردها نشان داده، یکی از بازیگرانی است که ترکیه را در ایجاد محدودیت برای کردها یاری کرده است. در واقع، هیچ کدام از بازیگران در سوریه حامی کردها نیستند و به همین دلیل، امکان این که کردها بتوانند به خواسته های خود برسند بسیار اندک است.

فصلنامه خاورمیانه کردهای سوریه را بازنده اصلی این بحران دانسته است زیرا از یک سو آمریکا نمی خواهد از آنها به طور کامل حمایت کند و از سویی دیگر مخالف توافق آنها با دمشق است. واشنگتن در جریان عملیات نظامی ترکیه در سال 2019 به آنها خیانت کرد و با کارشکنی در مذاکرات میان کردها و دولت مرکزی، از ایجاد توافق میان کردها و حکومت بشار اسد نیز جلوگیری کرده است. بنابراین، کردها همچنان با تهدید ترکیه و عدم تمایل دمشق برای مذاکره روبه رو بوده و از سوی دیگر با حمایت متزلزل آمریکا مواجه هستند.

این فصلنامه اشاره کرده است که آمریکا تلاش کرده است میان کردهای سوریه و دولت ترکیه میانجیگری کند اما ترکیه که نیروهای کرد سوریه و حزب حااکم اتحاد دموکراتیک کرد سوریه را تروریست می خواند تمایلی برای انجام مذاکره ندارد.

بر اساس این گزارش، یکی از اقداماتی که کردها برای حفظ بقا انجام دادند امضای قرارداد نفتی با یک شرکت آمریکایی دانسته اما این تلاش را نیز بیهوده توصیف کرده است زیرا اغلب بازیگران سوریه، کردها و آمریکا را به تصرف غیرقانونی ثروت ملی سوریه متهم کرده و حتی دولت جو بایدن، این توافق را به محاق برده است.

فصلنامه خاورمیانه باراک اوباما و دونالد ترامپ، روسای جمهور آمریکا قبل از جو بایدن را به خیانت به کردهای سوریه متهم کرده و نوشته است باید دید جو بایدن در میانه تهدیدهای مجدد ترکیه پشت کردها را خالی می کند یا خیر.

کد خبر 20234

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha