کردها با سوریه و حکومت آن دشمنی ندارند/دمشق و PKK پیوندهای تاریخی دارند

سرویس سوریه- جمیل بایک معتقد است کردهای سوریه با حکومت دمشق مشکلی ندارند و راه حل بحران سوریه در گرو همکاری و گفتگوی مدیریت خودگردان و دمشق است.

به گزارش کردپرس، جمیل بایک رئیس مشترک شورای رهبری کنگره جوامع کردستان (KCK) اعلام کرد که کردها هیچ دشمنی با حکومت سوریه و شخص بشار اسد رئیس جمهور این کشور ندارند و خواهان ارتباط موثر حکومت دمشق با مدیریت خودگردان برای حل بحران سوریه شد.

بایک در گفتگویی با النهار، در ارزیابی رابطه حزب کارگران کردستان (PKK) با حکومت دمشق گفت: «سوریه و PKK پیوندهای تاریخی دارند. ما همچنین با مردم عرب و فلسطینی رابطه داریم. ما با خانواده حافظ اسد (رئیس جمهور فقید سوریه) نیز رابطه ای گرم داشتیم. PKK نه با سوریه و نه با بشار اسد دشمنی ندارد. پیش از این ارتباط ما بر اساس منافع عمومی کردها و برادری بین کردها و عرب ها بود و اکنون هم می خواهیم که رابطه مان به همین نحو باشد. ما به برخورد سرد و منفی حکومت سوریه با خودمان به همان شکل پاسخ ندادیم. تا زمانی که حکومت دمشق رابطه را قطع نکند ما هم آن را قطع نمی کنیم.»

بایک افزود: «ما همیشه طرفدار این بوده ایم که که مدیریت خودگردان مسائل و مشکلات خود را با دمشق حل کند. زیرا بهترین راه حل، توافق مدیریت خودگردان با حکومت دمشق است. سوریه نمی‌تواند به سوریه سال‌های قبل از 2011 بازگردد. آنها خودشان هم این مسئله را پذیرفته‌اند. سخن گفتن از یک سیستم غیر متمرکز درهای توافق با مدیریت خودگردان را گشوده است. همچنین از آموزش به زبان کردی هم سخن گفته‌اند. اگر حسن نیت داشته باشند و هر دو طرف موضعی نرم داشته باشند، دمشق و مدیریت خودگردان می‌توانند در دست‌یابی به راه حل به توافق برسند. این مسئله در راستای منافع کردها هم خواهد بود. این ترکیه است که نمی‌خواهد دمشق و سوریه به حل بحران دست پیدا کنند.»

او با بیان این که حکومت دمشق باید پیش فرض های منفی خود نسبت به مدیریت خودگردان را کنار بگذارد گفت: « سوریه می‌تواند به همراه کردها قدرتمند باشد. کردها در سوریه هم می‌توانند با کسب حقوق اساسی و بنیادین خود، مسائل و مشکلات را حل کرده و به یکی از نیروهای اصلی سوریه تبدیل شوند. رژیم سوریه هم می‌داند که اگر کردستان سوریه و شمال-شرق سوریه به دست داعش و تبهکاران می‌افتاد، در نهایت حلب و دمشق هم سقوط می‌کردند. مبارزه کرد، عرب و سریانی‌هایی که کردستان سوریه و شمال-شرق را از دست تبهکاران داعشی حفظ کردند، باعث شد تا دمشق سر پا بایستد. در حلب هم کردها با مقاومت خود این شهر را حفظ کردند.»

بایک درباره امکان پیدا شدن راه حل سیاسی برای بحران سوریه با حضور آمریکا گفت: «راه حلی را که ما در سوریه پیشنهاد کرده‌ایم و از نظر ما درست است، به حضور آمریکا در آنجا بستگی ندارد، بلکه به توافق سوریه و مدیریت خودگردان بستگی دارد. حضور و نزدیکی سیاسی و پیشنهادات مدیریت خودگردان به این معنا است که راه حل در خود سوریه است. توافق سوریه و مدیریت خودگردان بهترین راه حل برای تمام سوریه است که مورد پذیرش همگان هم قرار می‌گیرد.»

او درباره رابطه بین PKK و حزب اتحاد دموکراتیک سوریه گفت: «با حزب اتحاد دمکراتیک و مدیریت خودگردان پیوندهای ارگانیک نداریم اما چون حزب اتحاد دمکراتیک جنبشی عمدتا کردی به شمار می‌رود، در رهبری مدیریت خودگردان هم کردها حضور دارند، ما به طور طبیعی با هم نزدیک هستیم. از طرف دیگر بسیاری از فرماندهان نیروهای سوریه دمکراتیک پیش از این در میان صفوف PKK بوده‌اند. آنها بعد از پیروزی مقاومت کردستان سوریه در برابر داعش، خواستند که وارد مبارزه سیاسی و نظامی در کردستان سوریه شوند و ما هم به طور طبیعی از این مسئله استقبال کردیم. ارتباطات ما در این حد است. در غیر این صورت موردی وجود ندارد که ما به آنها بگوییم که این کار را بکنید یا نکنید.»

کد خبر 20032

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha