ساختمان کشتارگاه دام مریوان قدیمی و غیراستاندارد است

سرویس کردستان – وضعیت کشتارگاه دام مریوان در سال های اخیر موجب اعتراض و گلایه های مردم و اصناف مرتبط در برهه های زمانی مختلف شده است، ظاهرا این کشتارگاه قدیمی زیر مجموعه شهرداری مریوان به حساب می آید، اما وضعیت قراردادها و اجاره این کشتارگاه به گونه ای بوده که موجب نارضایتی شده است.

برای بررسی موضوع خبرگزاری کرد پرس با سوران صلواتی عضو هیئت مدیره و مسئول اتحادیه قصابان شهرستان مریوان گفت و گویی انجام داده است که در زیر آن را می خوانید.

گفتنی است این خبرگزاری آمادگی خود را برای بازتاب نظرات همه دست اندرکاران و مرتبطین ای کشتارگاه اعلام می کند.

کرد پرس: وضعیت فعلی کشتارگاه مریوان چگونه است؟

صلواتی: با توجه به اینکه کشتارگاه مریوان کشتارگاهی قدیمی است که در دوران جنگ تحمیلی تاسیس شده و از آن زمان تاکنون در ساختمان کشتارگاه هیچگونه تغییری ایجاد نشده و فاقد استانداردهای روز دنیا است، رعایت موارد بهداشتی در آنجا بسیار ضعیف بوده که واقعا نیاز به بازسازی و نوسازی به شیوه های مدرن امروزی دارد.

از این مهمتر کشتارگاه مریوان فاقد مدیریت است و حتی بحث دامپزشکی کشتارگاه به صورت پیمانکاری و توسط بخش خصوصی اداره می شود و پیمانکار با سلیقه شخصی خود دامپزشک را برای نظارت به آنجا می آورد و همین امر باعث شده تا نظارت های لازم در کشتارگاه وجود نداشته باشد، چون در کشتارگاه مریوان منافع افراد بیشتر مد نظر است تا منافع عمومی مردم.

کرد پرس: نهادهای مسئول در مورد مدیریت کشتارگاه چه نهادهایی هستند؟

صلواتی: کشتارگاه مریوان زیر مجموعه شهرداری است و حتی تمام ساختمان کشتارگاه متعلق به شهرداری است و باید شورای شهر و شهرداری نظارت مستقیم در کشتارگاه داشته باشند اما متاسفانه شورا و شهرداری هیچ نظارتی در کشتارگاه ندارند و تنها به فکر اجاره دادن کشتارگاه هستند و ما در این زمینه مکاتبات زیادی خصوصا با شورا و شهرداری و فرمانداری داشته ایم که متاسفانه تاکنون هیچگونه پاسخ مثبتی دریافت نکرده ایم.

هر بار فرمانداری موضوع را به شهرداری ارجاع می دهد و شهرداری هم هیچ برنامه و پاسخی برای حل مشکلات کشتارگاه مریوان ندارد و به درخواست های قصابان و مشکلات عمده کشتارگاه اهمیتی نمی دهد و در واقع شهرداری از خود رفع مسئولیت می کند،

در 2 سال اخیر شهرداری به صورت مزایده ای کشتارگاه را در اختیار افرادی قرار می دهد و متاسفانه هیچگونه نظارتی بر عملکرد کشتارگاه وجود ندارد و نهادهایی مانند شهرداری و اتحادیه و یا نهادهای دیگری مانند بهداشت و دامپزشکی و ... که باید در کشتارگاه نظارت کافی داشته باشند متاسفانه هیچ یک از ارگان های فوق هیچ گونه نظارتی در کشتارگاه مریوان ندارند.

کرد پرس: اقدامات شما برای رفع مشکلات و ساماندهی کشتارگاه مریوان چه بوده است؟

صلواتی: تا قبل از اینکه کشتارگاه مریوان به بخش خصوصی واگذار شود از طرف اتحادیه صنف ماهیانه از کشتارگاه بازدید می کردیم و طی مکاتبات ضعف ها و مشکلات را به شهرداری منعکس می کردیم و در آن زمان شهرداری تا حدودی با اتحادیه همکاری می کرد اما متاسفانه از زمانی که کشتارگاه به بخش خصوصی واگذار شده است و بخش خصوصی افرادی را در کشتارگاه بکارگیری کرده که عملا از ورود نماینده اتحادیه به کشتارگاه ممانعت می کنند و اجازه ورود بازرس و نماینده اتحادیه را به داخل کشتارگاه نمی دهند و از طرفی هم مجموعه قصابان شهر به وضعیت نابسامان کشتارگاه معترض هستند و قیمت آلایشات دامی توسط پیمانکارانی که حدود 25 سال است به صورت شبکه ای و مافیایی در کشتارگاه مریوان حضور دارند و با اعمال نفوذ و قلدری اجازه ورود پیمانکاران جدید را به کشتارگاه نمی دهند و با میل و رغبت خود قیمت آلایشات دامی از قبیل پوست و کله و جگر و چربی صنعتی و ... که گاها حتی هزینه چربی صنعتی را به قصابان پرداخت نمی کنند و مابقی را نیز به قیمت هایی که خودشان تعیین می کنند و با مبلغ بسیار کم از قصابان خریداری می کنند و با میل و رغبت خود و حتی به صورت سالی یک بار هزینه قصابان را پرداخت می کنند.

این در حالی است که در کشتارگاه های صنعتی و دیگر کشتارگاه ها در سراسر کشور چندین پیمانکار در حوزه آلایشات دامی حضور دارند و هر یک از اجزای آلایشات دامی دارای پیمانکاران متعددی هستند که پیمانکاران برای خرید آلایشات دامی به قصابان مبلغی به عنوان پیش پرداخت تحویل می دهند و حتی با قصابان قرارداد منعقد می کنند و برابر قرارداد ماهیانه هزینه ها را به قصابان پرداخت می کنند اما متاسفانه در شهرستان مریوان از ورود پیمانکاران به کشتارگاه ممانعت می شود و کشتارگاه در اختیار افراد معدودی است.

کرد پرس: درخواست شما به عنوان هیئت مدیره وهمچنین درخواست مجموعه قصابان برای ساماندهی وضع موجود کشتارگاه مریوان چیست؟

صلواتی: متاسفانه از سال 1399 که شهرداری کشتارگاه را به بخش خصوصی واگذار کرده است در دو مرحله قصابان شهر مراتب اعتراض خود را کتبا به شهرداری و فرمانداری اعلام کردند اما متاسفانه تاکنون هیچگونه پیگیری و اقدامی از سوی شهرداری و فرمانداری در این خصوص صورت نگرفته است و به همین دلیل قصابان شهر طی نامه ای موضوع را به اتحادیه صنف منعکس کردند و در خواست کردند تا آلایشات دامی برابر قانون و مانند دیگر شهرها به صورت مزایده خریداری شود.

چون برابر وضع موجود قصابان شهر متضرر می شوند و ما نیز به عنوان اتحادیه صنف قصابان و با توجه به نامه و درخواست قصابان با فرمانداری مکاتبه کردیم و فرمانداری به اداره صنعت و معدن دستور داد که موضوع را پیگیری و اقدامات لازم را جهت ساماندهی انجام دهند و در جلسه ای که با حضور نماینده شهرداری و نماینده فرمانداری و صنعت و معدن و اتاق اصناف و اتحادیه صنف قصابان برگزار شد و برابر مصوبات جلسه مذکور مقرر شد تا موضوع آلایشات دامی تفکیک شده و به صورت مزایده عمومی و با حضور و استقرار پیمانکاران جدید در کشتارگاه عرضه شود و ما برابر مفاد صورتجلسه اقدام به برگزاری مزایده کردیم اما متاسفانه به دلیل عدم همکاری شهرداری و پیمانکار قبلی کشتارگاه موفق نشدیم و تهدیدات پیمانکار کشتارگاه باعث شد تا سایر پیمانکاران از شهرهای مختلف در مزایده شرکت نکنند اما با این وجود مزایده با حضور 3 نفر به عنوان پیمانکار برگزار شد و نهایتا پس از انجام مراحل قانونی و به بالاترین قیمت پیشنهادی موضوع آلایشات دامی کشتارگاه مریوان به پیمانکار جدید واگذار شد اما به دلیل اعمال نفوذ پیمانکار قدیمی در اداره صنعت و معدن و با تهیه صورتجلسه های جعلی از شروع بکار پیمانکار جدید در کشتارگاه ممناعت شد.

علیرغم اینکه جزو وظایف و اختیارات اداره صنعت و معدن نبود اما صنعت و معدن مزایده برگزار شده را کان لم یکن تلقی و باطل اعلام کرد، در حالی که پیمانکار جدید با تمام قصابان قرارداد منعقد و مبلغی هم به عنوان پیش پرداخت به حساب آنها واریز کرد اما پیمانکار قبلی کشتارگاه مانع اجرای اینکار شد.

در کشتارگاه مریوان چربی صنعتی به صورت مجانی از طرف پیمانکار برداشت می شود در حالی که چربی صنعتی هم جزو آلایشات دامی و متعلق به قصاب است و حتما باید پیمانکار مخصوص خرید چربی صنعتی در کشتارگاه حضور داشته باشد و عدم اجازه حضور پیمانکاران و ممانعت دامپزشکی چربی صنعتی به صورت مجانی و توسط پیمانکار مستقر در کشتارگاه به صورت مجانی برداشت و با قیمت های سنگین به کارخانه جات صنعتی فروخته می شود و باز هم از این طریق سود و منفعت بسیار زیادی توسط مافیای کشتارگاه به جیب زده می شود که مجموعه قصابان از این وضع متضرر می شوند.

کرد پرس: با توجه به اینکه موضوع کشتارگاه با زندگی و سلامت مردم ارتباط مستقیم دارد نقش دامپزشکی به عنوان نهادی نظارتی و حتی اجرایی در حل بحران کشتارگاه چه می تواند باشد؟ آیا دامپزشکی به وظایف قانونی خود عمل می کند؟

صلواتی: هر دامی که به کشتارگاه می رود باید قبل از ذبح ئوبه طور زنده توسط دامپزشکی مورد معاینه قرار بگیرد چون وجود برخی از بیماری های دامی به گونه ای است که دام بیمار اصلا قابل ذبح نیست و باید معدوم شود، چون حتی خون جاری از ذبح و کشتار آن هم می تواند عامل بیماری باشد اما متاسفانه در کشتارگاه مریوان بازدید قبل از ذبح وجود ندارد و در بخش نظارت دامپزشکی هم بحث نظارت پزشکان کشتارگاه توسط بخش خصوصی اداره می شود و باید پیمانکار با هزینه خودش دامپزشک را جهت نظارت به کشتارگاه بیاورد و هزینه دامپزشک را شخصا پیمانکار پرداخت می کند که به همین دلیل اکثرا دامپزشک با خواست و باب میل پیمانکار نظارت می کند.

به همین دلیل نظارتی که باید وجود داشته باشد وجود ندارد به عنوان مثال سال گذشته یکی از قصابان بنام «ه.ظ» یک راس گاو را ذبح کرده بود که به علت بیماری قابل مصرف نبود اما با اعمال نفوذ پیمانکار کشتارگاه صحت آن مورد تایید دامپزشکی قرار گرفته بود و لاشه کشتار مذکور به مغازه قصاب منتقل شده بود. اما نهایتا با تصمیم خود قصاب لاشه مذکور از مغازه خارج و معدوم شد چون به علت بیماری قابل مصرف نبود.

واقعا کشتارگاه مریوان در حال حاضر توسط باندی مافیایی اداره می شود که نهادهای مسئول اعم از شهرداری و دامپزشکی با اعمال نفوظ این عده مافیا نظارتشان به کمترین حد ممکن رسیده است.

کرد پرس: با توجه به شرح وظایف نقش شبکه بهداشت و درمان شهرستان در موضوع نظارت و پیگیری بر عملکرد کشتارگاه و پیشگیری از انتشار بیماری چیست؟

صلواتی: بهداشت باید نظارت مستقیم و روزانه داشته باشد که تا قبل از حضور پیمانکار فعلی کشتارگاه هنگام بازدیدهای روزانه بهداشت هم مدام حضور داشت اما از زمان شروع بکار پیمانکار فعلی و با توجه به ممانعت پیمانکار از ورود و بازدید اتحادیه در کشتارگاه از حضور نماینده بهداشت هم خبر نداریم. اما احتمالا از ورود آنها نیز جلوگیری می شود اما در هر حال وضعیت فعلی کشتارگاه از نظر بهداشتی بسیار نامناسب است.

کرد پرس: موانع موجود در بحث نظارت و همسان نبودن وضعیت کشتارگاه با دیگر شهرهای همجوار چیست؟

صلواتی: آلایشات دامی متعلق به قصاب است و قصاب هم زیر مجموعه و عضو اتحادیه است و اتحادیه در برابر حق و حقوقات قصابان مسئول است و در اکثر شهرها آلایشات دامی توسط اتحادیه و به صورت تفکیک شده نرخ گذاری و به پیمانکاران مخصوص واگذار می شود که در این شرایط قصاب هم متضرر نمی شود، اما متاسفانه به دلیل عدم نظارت این اتفاق در شهرستان مریوان نمی افتد و ما از سال 1399 این موضوع را به طور جدی چندین بار پیگیری کرده ایم و شخصا به عنوان رئیس اتحادیه قصابان به اکثر نهادها از جمله فرمانداری و شهرداری و شورای شهر مراجعه کردم، حدود 6 ماه در اکثر جلسات علنی دوشنبه های شورا حضور داشتم اما هیچ نتیجه ای حاصل نشد و هیچ کدام از این نهادها هیچ اقدامی برای پیگیری موضوع انجام ندادند و ما مجبور شدیم که معضلات و مشکلات کشتارگاه و قصابان شهرستان مریوان را از طریق استان پیگیری کنیم اما متاسفانه باز هم به نتیجه نرسیدیم.

به دلیل عدم پیگیری و همکاری نکردن نهادهای متولی و مربوطه با قصابان در خصوص ساماندهی کشتارگاه باعث افزایش قیمت و همچنین عرضه محصولات گاها ناسالم و غیر بهداشتی شده که سود و منفعت این کار تنها برای 2 الی 3 نفر است اما ضرر و زیان و خسارات آن به عموم شهروندان مریوان می رسد. چون اگر نظارتی بر موضوع خرید آلایشات دامی از قصابان وجود داشته باشد و با قیمت مناسب از آنها خریداری شود قطعا بخشی از هزینه های قصابان از این طریق جبران می شود و به همین دلیل در کاهش قیمت عرضه گوشت به مردم نیز تاثیر گذار خواهد بود اگر توجه کرده باشید قیمت گوشت در شهرستان مریوان با دیگر شهرهای استان متفاوت و گرانتر است چون آلایشات دامی که جبران کننده بخش هایی از هزینه قصابان است در شهرستان مریوان با کمترین قیمت و گاها به صورت رایگان در کشتارگاه مریوان برداشت می شود و قصابان هم برای جبران این هزینه ها مجبور به افزایش قیمت گوشت هستند.

در سال گذشته جلسه ای در شهرداری برای ساماندهی و تعیین نرخ ذبح و حمل دام برگزار شد که نرخ مصوب برای ذبح و حمل دام از کشتارگاه توسط پیمانکار رعایت نمی شود و مبالغ بیشتری از نرخ مصوب را از قصابان دریافت می کند که قصابان به این موضوع هم معترض شده و بنده به عنوان مسئول اتحادیه چندین مرتبه به شهرداری و شورا مراجعه کردم اما هیچکدام پاسخگو نبودند.

در بحث نظارت بر خرید و فروش آلایشات دامی که امری اجباری است باید اداره تعزیرات حکومتی هم ورود می کرد اما متاسفانه تعزیرات نیز تا کنون نقش خود را ایفا نکرده است.

از آنجا که پیمانکار فعلی کشتارگاه مریوان به صورت اجباری و با قیمت تعیین شده خودش به خرید آلایشات دامی اقدام می کند و این خرید اجباری جزو تخلفات است و باید بررسی و پیگیری شود که متاسفانه تا این لحظه اقدامی قانونی در این راستا انجام نگرفته است.

کرد پرس: با توجه به مشکلات موجود ضرورت احداث کشتارگاه صنعتی مطابق با استانداردها و امکانات امروزی را تا چه حدی احساس می کنید؟

صلواتی: احداث کشتارگاه صنعتی و مطابق با استانداردهای امروزی در شهر مریوان بسیار لازم و ضروری است چون علاوه بر نیاز شهرستان با توجه به موقعیت و مرزی بودن مریوان احداث کشتارگاه صنعتی حتی می تواند در بحث صادرات هم موثر باشد.

کشتارگاهی صنعتی در نزدیکی شهر مریوان در حال احداث بود اما به دلایل متعدد از جمله نزدیکی به روستا و تغییر کاربری غیر قانونی زمین کشاورزی و ممانعت و اعتراض اهالی روستاهای همجوار احداث آن با مشکل مواجه شد و نهایتا در اقدامی غیر قانونی مجوز احداث کشتارگاه به نزدیکی روستای جانوره (اسلامدشت) منتقل شده که بیش از 50 کیلومتر با شهر مریوان فاصله دارد که علاوه بر اینکه ساختمان در حال احداث ابتدا به منظور پرورش دام از نوع گوسفند رومانوف تاسیس شده و ساختمان و مصالح بکار رفته در آن استحکام و استاندارهای لازم برای احداث کشتارگاه صنعتی را ندارد و مشکلات متعددی برای قصابان در پی دارد و علاوه بر دوری راه و بار ترافیکی و خطر افزایش تصادفات جاده ای هزینه های گزافی متوجه قصابان شهر مریوان می شود چون با احتساب قصابان روستاهای تعداد قصابان به بیش از 80 نفر می رسد و تردد روزانه آنها برای مراجعه به کشتارگاه در حال احداث جانوره بسیار مشکل ساز و هزینه بردار است و از طرفی ضرر و زیان ناشی از آن باز هم متوجه مردم می شود.

کرد پرس: پیشنهاد شما برای حل مشکلات کشتارگاه چیست؟

صلواتی: ما پیشنهاد می کنیم که مسئولان به فکر احداث کشتارگاهی جدید و استاندارد در نزدیکی شهر مریوان باشند تا علاوه بر حل مشکلات فعلی زمینه ایجاد رقابت سالم و همچنین ارائه خدمات با کیفیت و مطلوب به شهروندان فراهم شود. در محدوده شهرک صنعتی بیلو می توانستند به فکر احداث کشتارگاه صنعتی و مدرن باشند که به دلیل نزدیکی به مرز علاوه بر تامین نیازهای شهرستان مریوان در بحث صادرات نیز مفید و موثر باشد. البته کشتارگاه فعلی مریوان هم قابلیت بازسازی و نوسازی و تجهیز را دارد و پیشنهاد دیگر ما برای احداث کشتارگاه صنعتی در مریوان بحث مشارکت قصابان است که خود قصابان هم می توانند در احداث کشتارگاه سهامدار باشند که در این صورت بحث آلایشات دامی هم به خوبی ساماندهی می شود اما متاسفانه تا کنون هیچگونه همکاری و تعاملی از سوی ادارات و ارگان های مربوطه وجود ندارد و ما معتقد هستیم که بحث ساماندهی و نظارت بر عملکرد کشتارگاه فعلی مریوان و اجرای قوانین و انجام وظایف هر کدام از نهادهای متولی علاوه بر بهبود کیفیت محصولات و کاهش هزینه ها و متعاقبا کاهش قیمت محصولات و فراورده های گوشتی می تواند زمینه اشتغال و منبع درآمد افراد بیشتری را تامین کند، چون در شرایط فعلی تمامی درآمد کشتارگاه تنها عاید 2 تا 3 نفر می شود که در صورت اعمال قانون چندین نفر دیگر به عنوان پیمانکار در بحث آلایشات دامی و غیره به کشتارگاه تزریق می شود و در اولین اقدام این خود ایجاد زمینه ایجاد اشتغال برای افراد بیشتری است لذا در نهایت از شورای شهر مریوان که جدیدا رسمیت یافته است تقاضا داریم که موضوع را با جدیت و قاطعیت پیگیری کنند و در صورت نیاز دیگر نهادهای اجرایی از جمله شهرداری و دامپزشکی و شبکه بهداشت و همچنین در صورت لزوم نهادهای نظارتی اعم از فرمانداری و تعزیرات حکومتی و اداره اطلاعت و اداره صمت و ... را برای حل مشکلات موجود کشتارگاه مریوان دعوت کنند.

گفت و گو: فرید نیک خواه

کد خبر 18929

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha