۱۸ مهر ۱۴۰۰ - ۰۷:۳۰
آغاز انتخابات پارلمانی عراق

سرویس عراق و اقلیم کردستان - مراکز اخذ رای در سرتاسر عراق به روی عموم رای دهندگان عراقی گشوده شد تا این کشور تحت تدابیر امنیتی و نظارت صدها ناظر بین المللی، شاهد انتخابات پارلمانی دیگری باشد.

به گزارش کردپرس، مراکز اخذ رای ساعت ۷:۰۰ صبح امروز یکشنبه 10 اکتبر ۲۰۲۱ (18 مهرماه 1400) باز شد و فرآیند رای گیری انتخابات پارلمانی عراق برای انتخاب 329 نماینده پارلمان تا ساعت 18:00 امروز بدون تمدید زمان رای گیری، باز خواهد ماند.
رای گیری با کارت های الکترونیکی و نیز برای اطمینان بیشتر از تطابق نتایج به صورت پرکردن برگه تعرفه رای انجام خواهد شد.
تاکنون بنا بر اعلام مقام های مسئول برگزاری انتخابات، 17 میلیون کارت الکترونیکی برای رای دهندگان از مجموع حدود 24 میلیون و 300 هزار واجد شرایط، صادر شده است.

هزار و 242 نامزد شامل 2 هزار و 298 نامزد مرد و 951 نامزد زن کە تعداد 789 از آنان نامزدهای مستقل بودە و مابقی به 21 ائتلاف و 109 حزب سیاسی عراق وابسته هستند، در این انتخابات بر سر کسب 329 کرسی مجلس عراق، با یکدیگر رقابت می کنند.

در انتخابات پیشین، کشور عراق بە 18 حوزە انتخابیە تقسیم شدە بود و هر استان یک حوزە تعیین می شد، اما در انتخابات پیش رو با توجە بە تغییر قانون انتخابات عراق این کشور به 83 حوزە انتخاباتی تقسیم شدە و این امر با توجە بە اینکە اولین بار است چنین سیستمی در عراق پیادە می شود، ممکن است منتج بە تغییراتی در میزان آرا و کرسی های احزاب شود، زیرا در این انتخابات شانس بیشتری بە نامزدهای مستقل دادە می شود کە بدون وابستگی بە احزاب بتوانند آرای بالاتری را بە دست آورند.

در این انتخابات، ساکنان هر حوزە انتخابیە فقط می توانند بە نامزدهایی کە در این حوزە معرفی شدە اند رای دهند.

بنا بە آخرین آمار اعلام شدە از سوی دولت مرکزی عراق، جمعیت این کشور در سال 2020 چهل میلیون و 150 هزار نفر و تعداد واجدین شرایط رای دادن هم 25 میلیون و 139 هزار و 375 نفر اعلام شدە که از میان آنها بیش از دو و نیم میلیون نفر برای اولین بار است کە در رای گیری انتخابات شرکت می‌کنند.


کد خبر 18782

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha