عدم پرداخت کارانه به کادر درمان کردستان/بی عدالتی پرستاران را کلافه کرده است

سرویس کردستان- – قائم مقام خانه پرستار کشور و رئیس خانه پرستار کردستان گفت: کادر درمان کردستان بیش از 8 ماه است که از دریافت کارانه و اضافه کار بی بهره بوده و مدیران علوم پزشکی کردستان نیز به این موضوع بی توجه هستند.

علی اشرف رحمان پناه در گفت و گو با کرد پرس، به گرفتار شدن شهروندان و کادر درمان کردستان در پیک پنجم کرونا اشاره کرد و گفت: متاسفانه با توجه به ضعف مدیریت و سوءمدیریتی که در حوزه دانشگاه علوم پزشکی کردستان وجود دارد، طی چند سال اخیر از سهم استخدامی های این دانشگاه حوزه پرستاران سهمی نداشته و امروز با کمبود شدید نیروی متخصص در این حوزه مواجه هستیم.

وی اظهار کرد: با توجه به بحرانی که در خصوص شیوع ویروس کرونا نیز با آن مواجه هستیم و روز به روز تعداد بیماران بستری در بیمارستان ها افزایش می یابد و امروز علیرغم بالا رفتن ظرفیت بستری تخت های بیمارستانی ظرفیت پرسنل درمانی و پرستاران درگیر با ویروس کرونا هیچ گونه افزایشی نداشته است.

رئیس خانه پرستار کردستان افزود: تا پیش از همه گیری ویروس کرونا در هر شیفت کاری در بخشی مانند ICU برای 10 تخت موجود در بیمارستان، 5 یا 6 نفر نیروی کاری داشتیم اما امروز با توجه به افزایش ظرفیت تخت های ICU به 12 تخت یا بیشتر، نه تنها نیروی کاری افزایشی نداشته بلکه کاهش نیزداشته ایم و فشار بسیاری بر نیرو و کادر درمان ما در بیمارستان ها وارد می شود.

رحمان پناه ادامه داد: امروز کادر درمان ما به ویژه پرستاران فشار کاری بسیاری را تحمل می کنند و در کنار این مسئله نیز شاهد بی عدالتی هایی در زمینه پرداختی ها هستند به طوری که بیشتر کادر درمان از دی ماه سال گذشته تا امروز هیچگونه اضافه کاری، حق شیفت و یا کارانه ای را دریافت نکرده اند در حالی که در بخش های دیگر مانند حوزه های مدیریتی و اداری نیروها راحت هر ماه اضافه کار و پاداش های مختلفی را دریافت می کنند.

وی یادآور شد: همین مسئله باعث شده کادر درمان علاوه بر فشار مضاعفی که بر اثر شیفت های کاری طولانی تحمل می کنند، فشار ناعدالتی ها را نیز تحمل کنند که در روحیه آنها بدون شک این تبعیض ها اثر گذار است هر چند که تا امروز هیچ یک از کادر درمان و پرستاران در انجام وظایف محوله خود در حوزه مقابله با کرونا در بیمارستان ها کوتاهی نکرده و با تمام توان از جان خود مایه گذاشته اند.

قائم مقام خانه پرستار کشور بیان کرد: هر وقت مسئولان لب به سخن می زنند از پرداخت کارانه و حق کرونا به پرستاران دم می زنند در حالی که چندین ماه است پرداخت نشده و اگر هم پس از چند ماه آن را پرداخت کنند مبلغ هایی بین 50 تا نهایتا 200 هزار تومان به ازای هر ماه به پرستاران پرداخت می کنند که نسبت به پاداش و اضافه کاری هایی که در سطح مدیریتی دریافت می شود بسیار ناچیز است.

رحمان پناه گفت: امروز تمام بخش های بیمارستان های کردستان و کادر درمان و پرستاران درگیر کرونا هستند و از دیگر بخش ها کادر درمان را به بخش های کرونایی منتقل کرده اند و همین امر باعث شده بخش های دیگر با کمبود نیرو مواجه شوند و از طرف دیگر نیروهای متخصص مثلا بخش های قلب و عفونی درگیر بخشی مانند کرونا شوند که با آن ارتباطی ندارند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه حال کردستان در بحران پیک پنجم کرونا خوب نیست، اظهار کرد: نیازمند اقدام فوری و محدودیت های ترددی و رعایت پروتکل های بهداشتی و نظارت بر وسایل نقلیه و امکان عمومی و اقدام سریعتر در امر واکسیناسیون و حمایت کادر درمان هستیم.

رئیس خانه پرستار کردستان افزود: با کمال تاسف این روزها در بحران شدید و بی سابقه کرونا، کردستان به حال خود رها شده است و نه محدودیتی و نه نظارتی بر امکان و وسایل نقلیه عمومی در سطح شهر وجود ندارد.

رحمان پناه به کوتاهی رسانه ها در بحث اطلاع رسانی به مردم اشاره کرد و ادامه داد: حتی در رسانه های عمومی آنچنان سکوت خبری در پیش گرفته اند که گاها بخش های مختلف مردم شهر از شرایط بد و بحرانی کم اطلاع یا بی اطلاع هستند.

وی یادآور شد: حتی شاهد هستیم متاسفانه این روزها نمایندگان فعال مردم در مجلس شورای اسلامی هم هر یک در شهرهای خود به شدت مشغول برنامه های عادی خود هستند و به نشست و دیدارهای مردمی و افتتاح پروژه ها مشغول هستند و انگار نه انگار تخت خالی برای بستری کردن بیماران مردم وجود ندارد و حال شهر خراب است.

قائم مقام خانه پرستار کشور با بیان اینکه مسئولان استان در عالم برزخ مدیریتی مردم را رها کرده اند و به وظایف خود پایبند نیستند، بیان کرد: از مردم استان خواهشمندیم واقعا مسئله و بحران کرونا را جدی بگیرند چرا که کادر درمان ما با یک سوم شرایط استاندارد در حال انجام وظیفه بوده و واقعا خسته هستند.

رحمان پناه گفت: از شهروندان درخواست داریم برای چند روز هم که شده در خانه بمانند و از تردد غیر ضروری خودداری کرده و در صورت نیاز حتی اگر 2 دُز واکسن کرونا را هم تزریق کرده اند، حتما با ماسک تردد کنند.

کد خبر 18031

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha