لغو مراسم فارغ التحصیلی دانشجویان دانشگاه فنی خاورمیانه به دلیل بازداشت های اخیر

سرویس ترکیه - در پی بازداشت بسیاری از اعضای دانشگاه فنی خارومیانه مراسم فارغ التحصیلی که طبق سنت هرساله این دانشگاه برگزار می شد، لغو گردید.

به گزارش کردپرس، در پی بازداشت عده ای از دانشجویان و اساتید طرفدار حقوق کُردها در دانشگاه فنی خاورمیانه (METU/متو) رئیس دانشگاه برگزاری مراسم فارغ التحصیلی را لغو کرد.

از هفته گذشته تا کنون عده ای از دانشجویان دانشگاه متو و تنی چند از اساتید و فارغ التحصیلان این دانشگاه به دستور دادستانی عمومی آنکارا و به اتهام «همدستی و کمک به گروهک تروریستی» بازداشت شده اند. بازداشت شدگان در حمله بامدادی نیروهای پلیس شعبه ضد ترور به خانه هایشان غافلگیر شدند و خانه هایشان مورد بازرسی و جستجو قرار گرفت. آنها از شهرهای مختلف برای بازجویی و محاکمه به آنکارا فرستاده شدند.

این افراد اغلب از اعضای فعال حزب سوسیالیست فرودستان (ESP) و فدراسیون انجمن های جوانان سوسیالیست (SGDF) و تعدادی از اعضای حزب دموکراتیک خلق ها (HDP) بودند یا در مراسم اعتراضی این گروه ها شرکت کرده بودند.

دانشگاه متو یکی از دانشگاه های ترکیه با فضایی سیاسی - انقلابی است. مراسم مختلف در این دانشگاه معمولا تبدیل به عرصه ای برای شعار دادن بر علیه حکومت های خودکامه بوده است. دانشجویان متو معمولا در گروه های برابری طلب و خواهان دموکراسی و صلح عضو می شوند و در مراسم راهپیمایی خارج از دانشگاه نیز حضور فعال دارند. آنها معمولا به طور آشکار از برابری حقوق اقلیت های نژادی و فرودست جامعه مانند کردها و ارمنی ها و ... دفاع می کنند. یکی از مکان های اصلی اعتراضات این دانشگاه استادیوم فوتبال آن است که در آن نوشته بزرگ «انقلاب» (Devrim) به چشم می خورد. استادیوم انقلاب یکی از سمبل های اصلی این دانشگاه و اعضای آن است.

چندی پیش نیز دانشجویان این دانشگاه در سالگرد کشتار سوروچ چند مراسم یادبود اعتراضی مختلف در این دانشگاه و خارج از آن برگزار کردند. آنها در دو نوبت 66 اصله نهال به یاد کشته شدگان سوروچ، که از آنها به عنوان «دوستان ما» یاد می کنند کاشتند. در مراسم اعتراضی که در مرکز شهر آنکارا برگزار کرده و خواهان محکومیت عاملان این کشتار شده بودند، بسیاری از دانشجویان معترض بازداشت و پس از یک روز آزاد شدند.

اکنون آنگونه که روزنامه جمهوریت خبر داده است، ریاست دانشگاه متو به بهانه افزایش مشکلات پیش آمده برگزاری مراسم سنتی فارغ التحصیلی دانشجویان را که هر ساله در این ماه انجام می گرفت لغو کرده است. این تصمیم با اعتراض دانشگاهیان مواجه شده و آنها این تصمیم را در جهت از بین بردن سنت های انقلابی این دانشگاه دانسته اند.

کد خبر 17092

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha