نمایشگاه تذهیب و نگارگری «لاجورد» در قروه دایر شد

سرویس کردستان- نمایشگاه تذهیب و نگارگری با عنوان «لاجورد» از آثار «نرگس پویا» هنرمند قروه ای» در مجتمع فردوسی به همت اداره ارشاد شهرستان دایر شد.

به گزارش خبرنگار کردپرس، نمایشگاه تذهیب و نگارگری آثار هنرمند «نرگس پویا» با عنوان «لاجورد» در مجتمع فرهنگی و هنری فردوسی به مدت 11 روز دایر شد.

رئیس فرهنگ و ارشاد قروه در مراسم افتتاحیه این نمایشگاه اظهار داشت: این نمایشگاه به همت اداره ارشاد قروه از ششم تا شانزدهم شهریور ماه همه روزه صبح و عصر پذیرای علاقه مندان به هنر تذهیب و نگارگری است.

حوزه آموزش در عرصه هنر تقویت شود

37 سال سن دارد و کارشناسی آمار خوانده و از سال 83 به آموختن تذهیب و نگارگری مشغول شده و به صورت حرفه ای هم از سال 93 آغاز به کار کرده است. «نرگس پویا» به عنوان تنها هنرمند فعال در این حرفه با دایر کردن نخستین نمایشگاه انفرادی خود در قروه به دنبال معرفی این هنر می رود.

او در گفت و گو با خبرنگار کردپرس با بیان اینکه در نمایشگاه های گروهی در سنندج و تهران شرکت کرده به هدف از برگزاری این نمایشگاه به صورت انفرادی در شهرستان اشاره کرد. «هدفم از برگزاری این نمایشگاه در قروه برای این است که بتوانم این هنر را به مردم و مسئولن معرفی کنم و به کشف استعدادهای لازم در این هنر بپردازم.»

«نرگس» که به خاطر علاقه اش به طراحی و خوشنویسی وارد این هنر شده از روند آموزش خود می گوید. «من برای آموزش این هنر چون در قروه نبود ناچر شدم 7 سال را در تهران آموزش ببینم و یک سال هم در سنندج و تمامی سختی را به خاطر علاقه ای که داشتم تحمل کردم تا آموزشی درست زیر نظر اساتید برجسته ببینم.»

او که حالا خود هم آموزش می دهد و هم سفارش می پذیرد دغدغه ضعف آموزش این هنر در شهرستان را دارد. «شرایط لازم برای آموزش این هنر در شهرستان فراهم نیست و نیاز است مسئولان نسبت به این مسئله آموزش دقت داشته باشند چرا که بسیاری هستند علاقه و استعداد لازم را دارند اما چون آموزش نمی بینند استعدادشان نادیده گرفته می شود.»

«نرگس» از محدودیت و موانع پیش روی هنرمندان تذهیب گر گفت. «این هنر بیشتر مورد علاقه بانوان است و با این وجود چندان جدی گرفته نمی شود. این در حالی است که هنر تذهیب سخت بوده و پشتکار بالایی می خواهد و نیاز به حمایت های خاصی دارد.»

به گفته او باید شرایط برگزاری نمایشگاه ها در شهرستان و کشور تسهیل شود تا هنرمندان تذهیب گر بتوانند به فروش آثار خود بپردازند.

«نرگس» همین طور نبود یک انجمن حرفه ای برای این هنر در کنار بیمه نبودن و حمایت منسجم نشدن را از دیگر مشکلات مرتبط به هنرمندان تذهیب گر دانست و از اینکه هنوز مسئولانی هستند که نسبت به این هنر شناخت ندارند انتقاد کرد.

او خواستار تقویت حوزه آموزش و ترویج این گونه هنرها برای معرفی استعدادهای خفته در جامعه شد./

کد خبر 16267

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha