برهم صالح: تعرض به هیئت‌های دیپلماتیک، ضربه به منافع و اعتبار بین‌المللی عراق است

سرویس عراق و اقلیم کردستان - رئیس جمهوری عراق، تعرض به هیئت های دیپلماتیک را ضربه به منافع کشور و اعتبار بین المللی آن برشمرد و از معترضان خواست که محدوده سفارت آمریکا در بغداد را ترک کنند.

به گزارش کردپرس به نقل از خبرگزاری رسمی عراق (واع)، برهم صالح، رئیس جمهوری این کشور شامگاه سه شنبه با صدور بیانیه ای ضمن درخواست از معترضان برای خروج از محدوده سفارت آمریکا در منطقه سبز بغداد و عدم تشدید وضعیت در راستای اهتمام به امنیت عمومی کشور، تلاش برای ورود به این سفارتخانه را تعدی از توافقنامه های بین المللی الزام آور برای دولت عراق برشمرد.

رئیس جمهوری عراق در بیانیه خود ضمن تاکید بر این که کشورش در معرض چالش های خطرناکی در سطح تهدید امنیت، حاکمیت و آینده ملت خود قرار دارد، خاطر نشان ساخت که تلاش برای ورود به سفارتخانه آمریکا در بغداد، تعدی از چارچوب و توافقنامه های بین المللی الزام آور برای دولت عراق به شمار می آید.

صالح همچنین تاکید کرد که اعتراض مسالمت آمیز یک حق قانونی و تضمین شده در قانون اساسی عراق است با این حال تعرض به هیئت های دیپلماتیک، ضربه به منافع این کشور و اعتبار بین المللی آن به عنوان یک کشور دارای حاکمیت، پایبند به تعهدات و توافقنامه های خود و حافظ هیئت های دیپلماتیمک در داخل مرزهای خود محسوب می شود.

رئیس جمهوری عراق ضمن تاکید بر این که چنین اقدامی پیش از آن طرف دیگری را هدف قرار دهد، کشورش و حاکمیت و دولت آن را قرار داده، افزود: وظیفه ما و وظیفه نیروهای امنیتی، حفاظت از هیئت های دیپلماتیک، موسسه های رسمی و منافع عمومی و خصوصی است؛ این وظیفه اصلی آنها است.

صالح ضمن درخواست از معترضان برای خروج از محدوده سفارت آمریکا در بغداد و عدم تشدید وضعیت در راستای اهتمام به امنیت عمومی عراق، در تایید بیانیه اخیر عادل عبدالمهدی، نخست وزیر دولت اداره امور و فرمانده کل نیروهای مسلح این کشور، خاطر نشان ساخت که هر گونه حمله یا تعرض به سفارتخانه ها و نمایندگی های خارجی، اقدامی است که نیروهای امنیتی به شدت از آن جلوگیری خواهند کرد و قانون نیز آن را با شدیدترین مجازات محکوم خواهد کرد.

یادآور می شود که پایگاه های تیپ های 45 و 46 حشد الشعبی در شهرستان قائم در استان الانبار در غرب عراق و در نزدیکی مرز مشترک با سوریه، شامگاه یک شنبه هفته جاری هدف حمله هوایی جنگنده های آمریکا قرار است و بر اساس آمار رسمی این سازمان نیز، در نتیجه این حمله دست کم 27 نیروی حشد جان خود را از دست دادند و 51 نیروی دیگر زخمی شدند.

روز سه شنبه نیز منطقه سبز شهر بغداد، پایتخت عراق شاهد برگزاری مراسم تشییع جنازه قربانیان حمله مذکور آمریکا به پایگاه های حشد الشعبی بود و به دنبال آن نیز گروهی از شرکت کنندگان در مراسم، بخشی از حصار بیرونی سفارت آمریکا را به آتش کشیدند و وارد محوطه آن شدند در حالی تیراندازی و پرتاب گاز اشک آور از سوی نیروهای مسئول حفاظت از سفارتخانه نیز باعث شد در مجموع 62 شرکت کننده در مراسم از نیروهای حشد و شهروندان غیر نظامی زخمی شوند.

کد خبر 160802

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha