آلبوم موسیقی «چل چرا» منتشر شد

سرویس کردستان - «چل چرا» آلبوم نوازندگی ساز بالبان «نرمه نای» با نوازندگی استاد «اسماعیل مـردانی» توسط مرکز موسیقی حوزه هنری منتشر و روانه بازار شد.

به گزارش کُرد پرس، رئیس حوزه هنری استان کردستان صبح امروز در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: در راستای توجه به موسیقی سنتی ایرانی و حمایت از نوازندگان محلی و بسترسازی لازم جهت معرفی هنرمندان بومی و نواهای محلی آلبوم موسیقی «چل چرا» به نوازندگی هنرمند برجسته بالبان نوازی کردستان «اسماعیل مردانی» توسط این مرکز در 1200 نسخه منتشر شد.

امین مرادی گفت: این آلبوم در راستای اهداف کلان حوزه هنری، تحقق بخشیدن برنامههای مد نظر‌ شهرهای خلاق موسیقی و کمک در تثبیت سنندج به عنوان شهر خلاق موسیقی در یونسکو بوده و در ‌آن معرفی‌‌بخشی از توانمندی های موسیقایی هنرمندان استان کردستان و سنندج عرضه شده است.

وی با اشاره به جایگاه موسیقی در بین مردم کردستان، افزود: موسیقی کردستان با الهام از زندگی مردمان این سرزمین از ویژگی های خاص و منحصر به فردی برخورداراست و هر منطقه در کنار موسیقی های رایج موسیقی مختص به منطقه خود را نیز دارا است.

رئیس حوزه هنری استان کردستان ادامه داد: موسیقی کردی شامل آواها، ترانه‌ها، آهنگ‌ها و نغمه‌هایی است که به زبان کردی بیان می‌شود و بیانگر ارزش‌ها باورها و حوادث روزگار هستند که زیر شاخه فرهنگ و فولکلور کردی است.

مرادی یادآور شد: موسیقی کردی از دل افسانه ها و روایات تلخ وشیرین این مناطق ظهور و بروز پیدا کرده و سینه به سینه توسط هنرمندان از نسلی به نسل دیگر منتقل شده است.

وی بیان کرد: ساز «نرمه نای» یا «بالابان» از سازهای سنتی مناطق کردنشین است که در موسیقی آذربایجان هم از آن استفاده می شود که در کردستان «اسماعیل مردانی» به عنوان یکی از مشهورترین نوازندگان این ساز شناخته می شود.

رئیس حوزه هنری استان کردستان گفت: در این آلبوم مردانی تلاش کرده بخشی از نواهای معروف کردی را شامل 23 آهنگ از جمله نغمه های "گه لو"، "گولی"، "هیجرانی"، "هوره"، "لاوک"، "پاییزه"، "پیره هه لو"، "سه حه ره"، " شیرین به هاره"، "سیاوچه مانه"، "یارغه زال"، "ئه للا وه یسی"، "سواره" و ... را با صدای دلنشین نرمه نای بنوازد و این نواها را ماندگار کند.

مرادی در خصوص ویژگی این اثر نیز اظهار کرد: نرمه نای سازی محدود بود که تنها در دستگاه شور و گوشه های شور اجرا می شد ولی استاد مردانی موفق شد با همکاری استاد زاهد منصوری در قالب هفت دستگاه، هفت بالابان یا نرمه نای را بسازد که این اثر حاصل این دستاورد مهم است.

وی در خصوص اسماعیل مردانی بیان کرد: وی متولد 1345 سنندج است که از سال 1364 نوازندگی سازهای بادی از جمله بالا بان (نرمه نای) سرنا، دوزله را بدون استاد آغاز کرد.

رئیس حوزه هنری استان کردستان در طول چندین دهه فعالیت خود از اساتید "احمد داوود"، "علی خان شریعتی"، عبدا... شریعتی" و "محمد بهمنی" بهره گرفته است.

کد خبر 15708

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha