تدوام رهاسازی آب به دریاچه ارومیه خیانت به شهروندان محسوب می شد

سرویس آذربایجان غربی- مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی گفت: تعهد آب منطقه ای استان برای رهاسازی آب به سمت دریاچه ارومیه ۶۱۶ میلیون مترمکعب بود اما پس از رهاسازی ۲۲۰ میلیون مترمکعب، رهاسازی متوقف شد، زیرا با توجه به کاهش حجم آب مخازن سدهای استان، تداوم این روند باعث ایجاد یک بحران در تامین آب شرب محسوب می شد.

به گزارش کردپرس، به نقل از آب منطقه ایی؛ یاسر رهبردین در نشست خبری، افزود: در پی با کاهش بارشها، آب معادل برف و کاهش حجم آب مخازن سدهای استان رهاسازی آب به سمت دریاچه ارومیه متوقف شد زیرا تداوم این روند باعث ایجاد یک بحران در تامین آب شرب و خیانت به شهروندان محسوب می شد.

او ادامه داد: باتمهیدات انجام شده از بروز بحران جلوگیری شد و آب شرب و کشاورزی به عنوان معیشت اصلی مردم منطقه تامین و تا اسفند ماه نیز در تامین آب شرب در سدهای استان مشکلی نداریم.

رهبردین بااشاره به وضعیت بارشها در سال آبی جاری اظهار کرد: طی سال آبی جاری ۲۹۵ میلیمتر در ۳ حوضه آبریز (دریاچه ارومیه،زاب و ارس) بارش ثبت شده که کاهش ۲۵ درصدی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته را شاهدیم.

او بیان کرد: آب معادل برف استان طی سال جاری ۲۳۰ میلیون مترمکعب است که این میزان طی سال گذشته ۴۵۸ میلیون مترمکعب بود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان گفت: آب معادل برف استان در حوضه آبریز دریاچه ارومیه کاهش ۵۰ درصدی و در حوضه ارس نیز کاهش ۷۲ درصدی دارد.

رهبردین با اشاره به حجم آب مخازن سدهای استان گفت: نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش ۱۸ درصدی در حجم آب مخازن سدهای استان را شاهدیم و درصد پرشدگی مخازن در حال حاضر ۴۲ درصد است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی با بیان اینکه طول رودخانه های اصلی استان ۲۷۵۱ کیلومتر است،گفت: ۱۵ رودخانه اصلی به ۳ حوضه آبریز شامل حوضه آبریز دریاچه ارومیه ۹ رودخانه،زاب یک رودخانه و ۵ رودخانه در حوضه ارس وارد می شود.

رهبردین با اشاره به اینکه پتانسیل منابع آبی استان ۸ میلیارد و ۳۰۰ میلیون مترمکعب است، گفت: ۶.۵ میلیارد مترمکعب حجم آبهای سطحی استان و یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون مترمکعب آب های زیر زمینی استان است.

کد خبر 15409

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha