رسیدگی به ۵۹۰ هزار فقره پرونده در دادگستری آذربایجان غربی در یک سال

سرویس آذربایجان‌غربی- رئیس کل دادگستری آذربایجان‌غربی گفت: در سال ۱۳۹۹ حدود ۵۹۰ هزار فقره پرونده در دادگستری استان ظرفیتی کمتر از ۴۰۰ نفر قاضی رسیدگی شده است اما این آمار بسیار بالایی بوده و و زیبنده جامعه اسلامی نیست.

به گزارش کردپرس، ناصر عتباتی در اولین جلسه ستاد استانی صبر اظهار داشت: صلح و سازش عجین شده با فرهنگ اسلامی و نشات گرفته از آیات قرآن کریم، احادیث و سیره نبوی، اهل بیت عصمت و طهارت و جزء مبانی دینی و اعتقادی مسلمانان است.

او ادامه داد: یکی از مشکلات جامعه کنونی کم شدن روحیه گذشت افراد هست که در این راستا ستاد صبر با هدف توسعه و رونق بخشیدن به امر سازش و بالا بردن فرهنگ گذشت تشکیل شده است.

رئیس کل دادگستری آذربایجان‌غربی افزود: در سال ۱۳۹۹ حدود ۵۹۰ هزار فقره پرونده در دادگستری استان رسیدگی شده است که این آمار بسیار بالایی بوده و زیبنده جامعه اسلامی نیست، این تعداد پرونده با ظرفیتی کمتر از ۴۰۰ نفر قاضی رسیدگی شده که نشان دهنده کار مشقت بار و بسیار سخت قضات و کارکنان دادگستری هست.

عتباتی تصریح کرد: این تعداد کثیر پرونده طبیعتاً رسیدگی‌ها را طولانی می‌کند و دقت کافی را هم از قاضی سلب و در نهایت موجب نارضایتی از دستگاه قضایی خواهد شد، بنابراین از همه مردم رخواست می‌شود برای امور بی ارزش و کم ارزش وقت دادگاه را بیهوده تلف نکنند و اجازه دهند به پرونده‌های مهمتر با وقت و دقت بیشتر رسیدگی شود.

او همچنین از ریش سفیدان، متنفذین و معتمدین محلی خواست پای کار بیایند و در هسته‌های بخشایش دستگاه قضایی را یاری کنند و اختلافات مردم را با سازش حل و فصل کنند.

رئیس کل دادگستری آذربایجان‌غربی اضافه کرد: با بررسی انواع جرایم در سطح استان می‌بینیم که بیشترین آمار مربوط به توهین، اهانت و ضرب و جرح عمدی ساده هست که به راحتی، هسته‌های بخشایش می‌توانند این موضوعات را با سازش خاتمه دهند و کمک بسیار بزرگی به قضات کرده تا با وقت و دقت بیشتری به پرونده‌ها رسیدگی کنند.

او در پایان با اشاره به اینکه در پنج ماه سال ۱۴۰۰ هشت فقره پرونده قتل در استان منجر به سازش شده است گفت: این آمار فوق العاده‌ای هست که نشانگر این است که ظرفیت سازش در استان بسیار بالا است و باید از این ظرفیتها بهره جست و همه عزیزان پای کار بیایند و این وظیفه دینی و شرعی را در کل جامعه اسلامی نهادینه کنیم.

کد خبر 15404

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha